JoonasOikeanlaista juoksukenkää metsästämässä

Millainen on oikeanlainen juoksukenkä? Onko oikeanlaista juoksukenkää olla edes olemassa?

Juoksukengät ovat juoksijoiden ylivoimaisesti tärkein varuste ja siksi niiden valinta on tehtävä huolellisesti ja taustalla on oltava omat lähtökohdat, ei kaverin suositukset, mikä usein tarkoittaa vain sitä, että pitää valita joku tietty merkki ja mallista ei ole tietoakaan. Myös urheilukauppojen myyjien ohjeisiin on syytä suhtautua aavistuksen varauksellisesti varsinkin silloin, jos itsellä on jo suhteellisen selvät suunnitelmat kengän suhteen. Myyjiä on kuitenkin aina viisasta tentata juoksukenkien ominaisuuksista sekä mahdollisista uudistuksista tai uutuustuotteista.

Juoksukengän valintaan vaikuttaa muun muassa sukupuoli, paino, juoksutekniikka, jalkojen rakenne, juoksijan kokemus, juoksualusta, pohjalliset sekä mahdolliset sairaudet ja loukkaantumiset. Oma mielipiteeni on se, että vaikka hinta merkitseekin aina, ei se kuitenkaan saa olla tärkein määräävä tekijä. Väärä kenkä voi aiheuttaa enemmän tuhoa kuin muutaman kympin sijoitus.

Koko: Juoksukengän koosta on monta erilaista mielipidettä. Toiset näkevät, että kenkään olisi jäätävä kärkeen noin sentin verran tilaa – toiset taas haluavat jättää vähemmän tilaa. Olennaista on kuitenkin se, että jalka ei pääse liikumaan kengän sisällä pitkittäin tai sivuttain. Liike altistaa jalan ongelmille, kuten esimerkiksi hiertymille sekä pahamaineisille mustille kynsille. Itse näen, että kengän kärkeen ei kannata jättää tilaa kuin noin 5mm ja sivuilta kengän tulisi olla napakka. Osassa käyttämissäni kengissäni on tilaa kärjessä vain noin 3mm. Tämän lisäksi sidon nauhat niin sanotulla lukkonauhoituksella, jonka takia jalkani pysyvät hyvin paikoillaan. Tämä on ainakin toiminut omalta osaltani erinomaisesti, koska hiertymiä tai mustia varpaita ei ole näkynyt viimeisen kahden vuoden aikana…

Ominaisuudet ja rakenne:
Merkitsevinä tekijöinä ovat tässä juoksijan mieltymykset, juoksutekniikka, nauhoitus sekä mahdolliset kustomoidut pohjalliset. Myös se, minkälaisesta kengästä ja sen käyttötarkoituksesta on kyse, vaikuttaa kengän tyypin ja koon valintaan. Tärkeintä on kuitenkin se, että jalan ja koko kehon biomekaniikka asettuu ja toimii hyvin yhteen juoksukengänkengän mekaniikan (seka mahdollisen pohjallisen) kanssa. Jos tämä kombinaatio ei toimi, on tuloksena usein ongelmia. Ulkopohjan rakenne, muoto ja materiaalit vaikuttavat pitoon ja välipohjan materiaalit ja rakenteet vaikuttavat jalkaterän asentoon, vaimennukseen sekä rullaavuuteen. Sopivan juoksukengän valintaan vaikuttavat myös kengän lesti, ylipronaatiotuki, vaimennusominaisuudet ja -materiaalit, jäykkyysrakenteet ja kantakapin muoto ja koko. Usein sanotaan, että jäykkä jalan rakenne tarvitsee vaimennusta ja löysä jalka tukevuutta. Päällisen rakenteeseen ja ominaisuuksiin vaikuttavat materiaalit, niiden leikkaukset ja nauhoitus. On muistettava, että hengittävyyden ja saumattomuuden lisäksi päällismateriaalit ovat myös tärkeä osa kenkien tukiominaisuuksia – siksi oikeanlainen nauhoitus on hyvin tärkeä osa istuvuutta ja tukevuutta. Oikeanlaisen nauhoituksen avulla kengät tukevat jalkaa oikein, eivätkä jalat pääse liikkumaan juoksukengissä. Täältä löydät vielä muutaman esimerkin erilaisista nauhoitustekniikoista.

Oma mielipiteeni on se, että oikeanlainen juoksukenkä monen asian summa ja tämä matikka on jokaisen juoksijan tehtävä itse. Apua saa aina kysyä ja ASAkin auttaa mielellään oikeanlaisen juoksukengän valinnassa, mutta lopullinen valinta kannattaa kuitenkin tehdä itse. Tämän lisäksi kannattaa varautua siihen, että ensimmäisellä kerralla ei valinta osu oikeaan. Myös muutokset juoksijan painossa, juoksutekniikassa tai nopeuksissa saattaa muuttaa mielipidettä tai tarvetta. Lähtökohtaisesti hieman paremmin vaimennettu kenkä sopii hyvin peruskestävyysharjoitteluun, koska jalkoja on turha rasittaa näissä treeneissä liikaa. Kevyemmät kengät toimivat taas paremmin vauhtitreeneissä tai kisoissa. Tukien suhteen kannatan mielummin muotoiltujen pohjallisten ja neutraalin tai lievästi tuetun juoksukengän kombinaatiota, mutta kukin tyylillään. Osalle tuntuu edelleen maistuvat voimakkaat, niin sanotut Motion Control juoksukengät. Tärkeintä on kuitenkin se, että kengät palvelevat tarkoitustaan ja jos treenaa paljon on syytä ainakin harkita useamman parin rinnakkaista käyttöä.

Tässä nyt hieman ajatuksia näin alkuun. Tarkentelen artikkelia hieman paremmalla ajalla, mutta jos lukijoilla on jo nyt kysyttävää niin laittakaa kommenttia niin me vastaamme.

Joonas
3 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Ootko kokeillut vielä niitä barefoot-juoksukenkiä? Jostain artikkelista luin, että paljain jaloin juokseminen olis se luonnollisin tapa ihmiselle, mutta ite en nyt ihan vielä oo uskaltamassa luopua lenkkareistani..