JoonasNopea yhteenveto vuodesta 2015 ja vuoden 2016 suunnitelmista

Viime viikko oli vuoden täydellisin treeniviikko. Ei sen takia, että sain treenattua paljon tai laadukkaasti, vaan sen takia, että sain viikon kaikki palaset osumaan kohdilleen. Viikkoon mahtui juuri sopivasti treeniä ja lepoa, töitä sekä tietenkin arvokasta laatuaikaa perheen kanssa. Kun mieli lepää, lepää myös keho. Ja oikeastaan koko joulukuu on ollut nousujohteista. Pääsen koko ajan paremmin ja paremmin sisään harjoitteluun ja keho alkaa taas totella käskyjä ilman, että tarvitsee alkaa runttaamaan.

Säännöllinen harjoittelu ei ollut vuonna 2015 mitenkään itsestäänselvyys. Vaikka sainkin tehtyä hyvän määrän treeniä ei vuosi ollut missään nimessä yhtenäinen ja hyvä. Kuntoutuminen lokakuussa 2014 leikatusta akillesjänteestä ja kantaluusta alkoi jopa loistavasti ja pääsin juoksun pariin suunnitelmien mukaan. Harjoittelun intensiteetti ja volyymi pysyivät riittävän alhaalla ja kropassa oli hyvä fiilis siitä, että pääsisin harjoittelemaan täysipainoisesti kohti Berliinin maraa. Toisin kuitenkin kävi ja suunnitelmat muuttuivat. Mystiset kivut jatkuivat ja niiden kautta tulleet juoksutauot ratkaisivat hyvin pian sen, että Berliini saisi nyt jäädä toistaiseksi.

Ei auttanut itku markkinoilla. Päätin ottaa fillaroinnin vahvemmin mukaan harjoitteluun. Ja loppuvuosi sujuikin silloin tällöin juosten ja valtaosin pyöräillen. Ja tämä johti lopulta siihen, että päädyin hakemaan mukaan Team Rynkebyn vuoden 2015-2016 joukkueeseen ja lopulta pääsin myös mukaan. Uusi haaste oli nyt vastaanotettu ja se antoi syksyn treenaamiseen ihan uudenlaista puhtia. Haasteet ja tavoitteet, olivatpa ne kisoja, testejä tai ihan vaan kokemuksia, pitävät minut liikkeellä. Tasainen puurtaminen on aina ollut minulle hieman hankalaa.

Oma kokonaiskuva vuodesta 2015 on kuitenkin hyvin positiivinen. Peruskunto pysyi kuitenkin yllättävän hyvin yllä ja kroppa vasenta nilkkaa ja jalkaterää lukuunottamatta iskussa. Sain kehitettyä heikomman juoksujakson aikana aika paljon muita ominaisuuksiani ja se näkyi varsinkin joulukuussa, kun pääsin vihdoinkin takaisin juoksun pariin, kun jalkaongelmat näyttivät ratkenneen. Opin vuoden aikana todella paljon kärsivällisyyttä ja muutenkin koen henkisen puolen kehittyneen uudelle tasolle. Opin myös ajattelemaan harjoittelun ohjelmointia täysin uudella tavalla ja se on antanut paljon lisää omaan harjoitteluuni ja en malta odottaa, että pääsen soveltamaan sitä myös valmennettavien kanssa.

Vuoden 2015 kohokohdat eivät kuitenkaan olleet juoksun tai muutenkaan urheilun saralla. Niin se vaan on, että kihlat ja naimisiinmeno olivat minulle paljon suurempia juttuja ja tulen muistamaan tämän vuoden ikuisesti niiden kautta, en hankalan treenivuoden. Onnellisina on helpompi jäsentää elämää ja kohdistaa energiaa niin treeneihin, töihin kuin perhe-elämäänkin. Rakastan arkea ja olen niin iloinen, että pääsemme vihdoinkin viettämään tavallista arkea, jossa liikunta on vain yksi, vaikkakin kohtuullisen suuri osa sitä. Rutiinit ovat tärkeitä ja nyt on niin siistiä taas aloittaa treenaamaan kovaa, kun arki rauhoittuu.

Vuoden 2016 suhteen en ole tehnyt vielä mitään maagisia suunnitelmia. Vuoden suurin kohokohta urheilun suhteen on tietenkin Rynkebyn pikku fillariretki Suomesta Pariisiin. 1200 kilsaa 7 päivässä asettaa haasteita juoksun suhteen ja siksi olenkin päättänyt keskittyä kevään aikana fillarointiin vähintään yhtä paljon kuin juoksuun. Tammi-helmikuun tavoitteet ovat hyvin selkeät, pysy terveenä ja nosta treenimäärät oikealle tasolle. Tavoitteena on pitää juoksukilometrit siinä 70-80 kilometrissä, joka on aika iisisti saavutettu, mutta kun päälle pitäisi tehdä vielä 2-4 fillaritreeniä viikossa, on aikataulut syytä miettiä etukäteen tarkasti. Alkuvuoden keskityn niin juoksussa kuin pyöräilyssä peruskuntoon, kadenssiin sekä optimaalisen juoksu- ja ajoasennon löytymiseen. Juoksun suhteen olen jo hyvällä mallilla ja viime viikolla pyörin kadenssin suhteen lähes 180 askeleessa minuutissa ja asentokin tuntui hyvältä. Pyöräilyn suhteen suhteen kadenssin kanssa ei ole ongelmia, mutta asentoa joudun vielä hakemaan ja tietenkin kestävyyttä. Yritän saada mahdutettua viikkoihin pitkän lenkin lisäksi hieman viikosta riippuen 1-2 pidempään fillarointia.

Muuten tavoitteiden suhteen en ole lyönyt lukkoon mitään. Päätin muutama viikko sitten, että jos jalka kestää juoksun ja kovemmat treenit niin voi olla, että kokeilen vihdoinkin juosta kisassa puolikkaan alle 1:20:n joko keväällä tai sitten syksyllä.

Eli lyhyesti sanottuna tämän vuoden tavoitteet ovat, pysy terveenä, luo paremmat rutiinit harjoitteluun, opi uusia asioita sekä nauti harjoittelusta ja liikkumisesta ylipäänsä.

Näillä eväillä tästä vuodesta tulee aivan mahtava. Olen varma siitä.

 

Kuva: Stella Harasek

Kommentoi

Kommentit