JoonasErilaisia juoksukenkiä: Neutraalit mallit

Tässä artikkelissa esittelyn kohteena ovat neutraalit juoksukengät. Kun ylipronaatiotuettujen kenkien menekki on laskenut viime vuosina, ei sama kohtalo ole kohdannut neutraaleja kenkiä. Tähän on varmasti monia eri syitä, joita emme tässä ryhdy sen tarkemmin pohtimaan. Se voidaan kuitenkin sanoa, että kevyempien kenkien markkinaosuuden kasvu yhdessä luonnollisemman askeleen tavoittelun kanssa ovat olleet yhtenä merkittävimmistä tekijöistä kasvattamassa neutraalien kenkien menekkiä.

Käymme ensiksi läpi kenkien rakenteen, minkä jälkeen esittelemme neutraalien lenkkareiden eri kategorioita.

Rakenne

Siinä missä ylipronaatiotuetut kengät on tehty joko tukemaan tai ohjaamaan jalkaa pois virheaskelluksesta, luotetaan neutraaleissa kengissä jalan omaan kykyyn ”selviytyä” oikeanlaisesta askeleesta. Tätä luottamusta on kuitenkin tukemassa lähes kaikista kengistä löytyvä kiertojäykkyystuki. Kiertojäykkyydellä kenkään haetaan vakautta, jottei jalka pääsisi liian helposti taittumaan tai kiertymään maakontaktissa eikä varsinkaan ponnistusvaiheessa. Nykyaikana ihmisten juoksutuntuma ja -alusta ovat hieman erilaisia kuin mihin paljasjalkaisessa juoksussa on totuttu, joten totaalisen löysä kenkä päästäisi neutraalinkin jalan helposti pettämään alta. Toisaalta kiertojäykkyydellä haetaan myös tukea ponnistusvaiheessa, jotta kenkä pysyisi vakaana eikä pettäisi alta.

Kiertojäykkyys voi kuulostaa varsin samanlaiselle kuin ylipronaatiotuki, mutta näiden kahden välillä on merkittäviä eroja. Ylipronaatiotuki rakennetaan pääasiaksi erilaisista jäykemmistä ja kovemmista materiaaleista kengän välipohjaan. Tuki voi aiheuttaa sitä tarvitsemattomalle epämukavia kipuja hankauksen ja väärän askelluksen muodossa. Pelkkä kiertojäykkyystuki taas ei ohjaa jalkaa mihinkään suuntaan tai paina juoksijan jalkaa epämukavasti sisäsyrjältä. Kiertojäykkä kenkä on siis varsin hyvä vaihtoehto lievästi ylipronatoivalle askeltajalle, koska jäykkä tossu tarjoaa itsessään vastusta jalan taipumukselle taittua sisäänpäin askelluksessa.

Saucony_Triumph_11

Saucony Triumph 11 on esimerkki hyvin vaimennetusta ja kiertojäykästä kengästä. Kuva: Saucony

Neutraalit peruskestävyyskengät

Näitä kenkiä löytyy jokaiselta valmistajalla useita (kuten jo rautalanka-artikkelissa totesimme). Tästä kategoriasta löytyvät kiertojäykimmät ja vaimennetuimmat neutraalit kengät, usein nämä kaksi ominaisuutta ovat vieläpä samassa mallissa. Kaupan päälle tossussa on monesti myös varsin jäykkä päkiä, joten nämä malliston isoimmat tykit soveltuvatkin parhaiten hieman raskaammille juoksijoille tai kevyemmille lenkille. Mikäli jalkojen kanssa on kuitenkin ollut ongelmia tai tietää muuten vain kaipaavansa tai nauttivansa suuresta vaimennuksesta, ovat jämäkät kengät oiva valinta. On myös myönnettävä, että näiden kenkien rullaavuus on parantunut vuosien saatossa.

Nike_Vomero_8

Nike Vomero 8 on todella hyvin vaimennettu neutraali pk-kenkä, mutta toisaalta se on sarjassaan yksi kiertolöysimpiä ja rullaavimpia. Kuva: Nike

Parin viime vuoden aikana valmistajat ovat panostaneet entistä enemmän hyvin vaimennettuihin neutraaleihin kenkiin, jotka ovat selkeästi kiertolöysempiä ja rullaavampia kuin jämäkämmät isoveljensä. Näillä kengillä saa mainiosti vaimennusta pidemmille ja kevyemmille lenkeille, mutta juoksutuntuma pysyy lähempänä trainereiden tasoa. Tämä kategoria on myös oiva valinta, mikäli käytössä ovat jonkinlaiset erikoispohjalliset. Pohjalliset voivat huolehtia tuen antamisesta ja kenkä voi keskittyä pelkästään juoksutuntumaan. Jämäkkä kenkä yhdistettynä jämäkkään tukipohjalliseen tappaa nopeasti kaiken dynaamisuuden askelluksesta, minkä seurauksena juoksusta katoaa myös herkästi nautinto.

adidas_energy_boost

Adidas Energy Boost on esimerkki kevyestä, hyvin vaimennetusta ja monikäyttöisestä kengästä. Kuva: adidas

Perinteisten, runsaasti vaimennettujen kenkien rinnalle on tänä vuonna markkinoille ilmestynyt paksupohjaisilta näyttäviä kenkiä. Totta ulkonäössä on se, että uutuudet ovat maksimaalisesti vaimennettuja, mutta koko näyttää pettävän isolle. Materiaalien kehittymisen ja keventymisenä myötä uutuuksissa on saatu samalla tilavuudella entistä kevyempiä ja vaimennetumpia tossuja. Pohja on kuitenkin samankorkuinen tavallisten pk-kenkien kanssa ja kantapään sekä päkiän välinen korkeusero (droppi) on itse asiassa traditionaalista matalampi. Näin nämä isopohjakengät seuraavat natural-sarjasta tuttua kehitystä, jossa matalampidroppisiin kenkiin lisätään vaimennusta ja laajennetaan täten niiden potentiaalista käyttäjäkuntaa.

Hoka_One_Stinson_Tarmac

Hoka One One oli jättivaimennettujen kenkien edelläkävijä ja sen vaimennetuimmissa kengissä pohja on toki tavallista korkeammalla. Kuvassa yksi valmistajan pehmeimmistä tossuvaihtoehdoista: Hoka One One Stinson Tarmac. Kuva: Hoka One One

Trainerit

Tästä luokassa voisi karkeasti yleistäen sanoa, että jokaisella valmistajalla on olemassa sekä ylipronaatiotuettu traineri (ks. edellinen artikkeli) että neutraali traineri. Tuen lisäksi voi joskus olla vaikea löytää näiden kahden välillä muita eroja, etenkin kun hyväksi todetut uudistukset siirtyvät herkästi muihin malleihin. Neutraalit kengät ovat toki kevyempiä kuin tuetummat vastineensa, mistä syystä joskus näkee suositeltavan neutraaleja trainereita kisakengiksi ylipronatoiville. Tätä vinkkiä emme kuitenkaan täysin allekirjoita, koska myös kevyemmistä kengistä löytyy tuettuja versioista ja toisaalta maratonilla tai pidemmällä matkalla tukea kaipaavan kannattaa myös tukea käyttää.

Asics_DS_Trainer_18_Neutral

Asics_DS_Trainer_18_Support

Asicsin DS Trainer 18 on harvoja malleja, joista on julkaistu samalla nimellä sekä neutraali että ylipronaatiotuettu versio. Kuvat: Asics

Kisakengät

Kaikki keveimmät kisakengät ovat neutraaleja. Toki tukia löytyy joistakin kisakengät-kategorian alla olevista tossuista, mutta nämä tuetut versiot eivät ole valmistajansa kevyimpiä kisakenkiä. Muu oleellinen kisakenkiä koskeva sanottiinkin jo oikeastaan edeltävässä postissa.

New_Balance_1400v2

New Balance 1400v2 on kisakengäksikin varsin kevyt, vain 178 grammaa. Kuva: New Balance

Yhteenveto

Neutraaleja kenkiä on siis olemassa laaja valikoima. Sen tietäminen, että haluaa tai tarvitsee neutraalin kengän, on vasta hyvä alku. Tämän jälkeen on syytä pohtia sitä, minkälaiseen juoksuun kenkä tulee eli kuinka vaimennettua, jäykkää tai rullaavaa tossua tarvitsee. Ole rehellinen itsellesi valitessasi kenkiä, jotta löytäisit juuri itsellesi parhaiten sopivan kengän.

Jarno & Joonas

Artikkelia päivitetty 1.1.2014

1 comment

Kommentoi

Kommentit