JoonasNautinnollinen treeniviikko

En oikein tiedä, mistä lähtisin purkamaan viime viikkoa, kun lähes kaikki onnistui suunnitelmien mukaan. Kokeillaan nyt kuitenkin jotain ja täydennän sitten ajatuksia viikon aikana, kun saan jäsenneltyä viime viikon paremmin.

Ensin numeroina.

  • 85km juoksua
  • 8 juoksulenkkiä
  • 2 fillari / juoksu -kombotreeniä
  • 2 lihaskunto- ja liikkuvuustreeniä
  • Teimme uuden pastan

Ja sitten sanoina.

Ajallisesti en onnistunut viime viikolla treenaamaan niin paljon kuin oli asettanut itselleni tavoitteeksi. Tähän vaikutti se, että tein valtaosan juoksutreeneistä matolla, joka oli alustana helpompi kuin ulkona luistelu, minkä takia pystyin pitämään vauhdit hieman kovempina. Fillarointia tuli sen sijaan kahden juoksu/pyörä -kombotreenin yhteydessä ja palauttavien pyöräilyiden kautta suunnitelman mukaisesti eli noin 4 tuntia.

Vaikka aikatavoite ei täyttynyt juoksussa, olen todella tyytyväinen viikkoon, koska onnistuin juoksemaan 8 lenkkiä ilman suurempaa aikataulujumppaa. Näin minun ei tarvinnut juosta pitkää lenkkiä. Sen sijaan tein kaksi komboharjoitusta, toisen torstaina ja toisen sunnuntaina. 85km juoksua on kovin määrä, mitä olen juossut sitten viime kevään muutaman onnistuneella viikolla, ennen kuin jalka sanoi itsensä irti. Nyt kropan kanssa ei ollut ongelmia. Keho kesti koko viikon tosi hyvin, siitä kiitos kehonhuollolle ja etenkin Tuukalle.

joonas_laurila_team_rynkeby

Viikkoon mahtui monta mieltä kohottavaa treeniä, joista kaksi nousee ylitse muiden. Ensinnäkin tiistain back to back -juoksutreeni oli aivan mahtava, kun juoksin ensin aamulla 13 kilometriä (4:01min/km) ja iltapäivällä kymmenen (4:07min/km). Matolla painellessa homma on toki vauhdillisesti helpompaa, mutta henkisesti vaikeampaa. Myös yläkroppa ja etenkin kädet toimivat näissä treeneissä todella hyvin! Näistä syistä nostan tämän tuplan viikon suosikiksi.

Toinen, lähes yhtä kiva treeni tuli tehtyä eilen. Juoksin ensin ulkona 10km loppua kohti kiihtyvänä, jonka jälkeen hyppäsin Corella fillarin selkään ja tein päälle reilun 60 kilometrin sisäpyöräilyn, jossa yritin (ja onnistuin) pitää kadenssin yli satasessa.

Viikon_treenit_joonas_laurila

Valehtelisin, jos sanoisin, että viikko ei ollut kuluttava.

Reilu 9 tuntia aerobista ja päälle palauttavat ja muut treenit vaativat veronsa. Sain kuitenkin levettyä, ravittua ja huollettua niin, että kroppa ja pää jaksoivatläpi viikon. Palauttavat kävelyt mielenkiintoisten työpäivien ja uusien projektien lomassa yhdistettynä rentouttaviin kehonhuoltosessioihin sekä riittävä määrä unta palloon. Varsin toimiva järjestely. Muutenkin, kun on koko ajan liikeessä on helpompi pitää päivä paremmin kasassa ja lepokin maistuu ansaitummalta.

On myös muistettava, että ei tämä treenaaminen niin vakavaa ole. Siitä hyvänä esimerkkinä toimii Villen ja skidienkanssa sunnuntaina pitkän treenin jälkeen tehty pikku jumppa ja lauantai-iltapäivän lasten viestikisat Liikuntamyllyssä. Tällaiset tapahtumat muistuttavat siitä, miten tärkeää on tehdä asioita nautinnon kautta.

2016-01-17 13.17.28

Tällä viikolla tavoite on hieman erilainen kuin viime viikolla. Tavoitteena on panostaa entistä enemmän pyöräilyyn. Tavoitteena on pyöräillä ainakin neljänä päivänä niin, että kolme treeneistä on lyhyempiä ja yksi pidempi, noin 3 tuntia. Juoksun suhteen en ole huolissani kilometreistä. Niitä kertyy sen verran kuin on kertyäkseen. Tulen vähentämään treenikertoja, mutta nostamaan matkoja viime viikosta. Tilannetta helpottaa se, että saan todennäköisesti aloitettua tällä viikolla aloitettua pyöräilytreenit himassa, eli siirtymisiin ei kulu enää niin paljon aikaa. En ole vielä päättänyt, miten tulen viikkoni jakamaan, minkä takia en tee vielä tarkempaa suunnitelmaa siitä, miten treenit tulevat jakautumaan viikolle.

Nautinnollista treeniviikkoa!

Kommentoi

Kommentit