JoonasNauti treenaamisesta!

Ajoittain mieleen hiipii ajatus siitä, että kohta kropalle tapahtuu jotain, koska kaikki sujuu niin älyttömän hyvin. Ei kuitenkaan nyt. Treenaaminen tuntuu aivan älyttömän nautinnolliselta ja kroppa tuntuu toimivan ongelmitta. Myös palautuminen ja lepo tuntuvat olevan töiden ja treenien kanssa balanssissa eli asiat ovat aika jeppistasolla. En ole miettinyt viikon aikana mahdollisia tulevia ongelmia, koska en pysty vaikuttamaan niihin loputtomasti.

Suuntaa voimavarasi oikein.

Tähän olen pyrkinyt ja omasta mielestä onnistunutkin viimeisen kuukauden aikana ja se on myös näkynyt harjoittelussa. Treeni-ilo on löytynyt ja keho voi joka päivä paremmin ja paremmin. Treenivolyymi ja -intensiteetti ovat olleet balanssissa ja en ainakaan vielä koe, että minun tarvitsisi aloittaa treenaamaan johonkin tavoitteeseen tähtäävällä ohjelmalla. Kovat treenit ja ohjelmat odottakoot, nyt nautin toisella tavalla.

joonas_laurila_viikko1_2016

Viime viikolla tein yhteensä seitsemän juoksutreeniä, pari fillarointia (plus vähän palauttavaa pariin otteeseen) ja pari lihaskuntotreeniä. Hyvä määrä, vaikka itse sanonkin. Todettakoon samalla, että matkat ovat olleet vielä maltillisia, mutta niin pitääkin olla. Juoksin reilut 75km ja fillaroin vajaat 80km, joka oli juuri sopivasti minulle. Lepoa ja kaikkea muuta kuin urheilua oli riittävästi, koska tuntui, että viikko oli muutenkin todella tasapainoinen ja tuottoisa. Kropassa oli hyvät fiilikset läpi viikon ja oikeastaan pakarat lantionseutu oli vain jumissa, mutta perjantai lepopäivä ja hoitokerta HUH:in K-E-H-O:ssa avasi paikat ja viikonlopun treenit menivät helposti ja ilman ongelmia.

Pääsin testaamaan testaamaan viime viikolla adidaksen glide boost 8:a ja tällä viikolla testaan adizero XT boostin, joka on normimallina tuttu, mutta en ole käyttänyt sitä pahemmin muutamaan vuoteen. Nyt nyt kenkä on uudistunut aika paljon niin pohjan, välipohjan kuin päällisenkin osalta.

adidas_supernova_glide OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tällä viikolla pyrin tekemään sama meininki jatkuu. Erona viime viikkoon on se, että pyrin nostamaan yksittäisten lenkkien aikaa ja matkaa ja ottamaan yhden pidemmän fillaroinnin johonkin väliin. Eli viikon tavoitteena on nostaa volyymiä pikkaisen edellistä viikkoa korkeammalle ja pitää kroppa kunnossa.

Tavoiteviikko:

Maanantai: Palauttava päivä. Juoksua 30-60min fiiliksen mukaan, kehonhuolto ja pieni voimatreeni

Tiiistai: Aamutreeni 50-60min + liikkuvuus / Iltatreeni 60-70min + kehonhuolto

Keskiviikko: Palauttava juoksu 60-70min + kehonhuolto

Torstai: Kombotreeni: 50-60min juoksu + 2h sisäpyöräily 95-105 kadenssilla + kehonhuolto

Perjantai: Aamutreeni 50-60min juoksu / Ilta: kevyt fillarointi

Lauantai: 60min juoksu + voima + kehonhuolto

Sunnuntai: 90min juoksu + 60-90min pyöräily + kehonhuolto

Tämä on siis suunnitelma, jota muokkaan tarvittaessa.

Tavoitteen voi myös käsitellä seuraavalla tavalla. Pyrin juoksemaan vähintään 6 tuntia ja 30min (vajaa tunti enemmän kuin viime viikolla) ja pyöräilemään 3-5 tuntia (1-3h enemmän kuin viime viikolla). Esimerkkijako voi siis vielä muuttua, tärkeintä on jakaa volyymi oikein oman jaksamisen suhteen.

Siihen päälle sitten voima- ja liikkuvuustreenit ja kehonhuolto niin viikko alkaa olla kasassa. Eli volyymi nousee, mutta intensiteetin säädän aina päivän mukaan, jotta kroppa ja pää pysyvät menossa mukana. Viime viikolla vauhdit olivat aika hyvällä tasolla, mihin tietenkin vaikutti se, että juoksin valtaosan treeneistä matolla. Kulmasta huolimatta se ei nosta sykettä aivan samalla tavalla ja nopeamman frekvenssin ansiosta vauhdit nousivat tosi hyvin. Toivotaan, että sama meininki jatkuu tälläkin viikolla.

joonas_laurila_pakkasjuoksu

Tästä on tulossa mahtava viikko, tiedän sen! Aion nauttia joka harjoituksesta ja olla stressaamasta turhia. En murehdi mahdollisia ongelmia, koska tiedän, että teen kaiken niiden estämiseksi. Jos jotain sattuu niin sitten sattuu. Sille ei voi mitään.

Hyvä treeniviikkoa kaikille!

Kommentoi

Kommentit