JoonasMuutama ajatus vuoden 2015 juoksutrendeistä Suomessa

Juoksusivut ympäri maailmaa pauhaavat tällä hetkellä siitä, mikä tulee olemaan kuumaa vuonna 2015. Esiin ovat nostettu muun muassa maksimalististen juoksukenkien kasvu, pienten brändien kasvu, jenkeissä varsinkin Skechersin ja Under Armourin kasvu, estetiikka sekä kenkien valmistusprosessien kehittyminen. Allekirjoitan nämä trendit, mutta haluaisin silti pohtia samalla hieman enemmän sitä, mitä Suomessa tulee tapahtumaan vuonna 2015.

Ensinnäkin, pienet kenkävalmistajat tulevat taatusti saamaan lisää jalansijaa lähinnä kasvavan nettikaupan ansiosta. Kuluttajilla on entistä helpompi päästä käsiksi tuotteisiin, jotka eivät päädy ikinä suurten ketjujen valikoimiin. Pienet maahantuojat kamppailevat tämän ongelman kanssa ja vaikka olen ilokseni huomannut, että osa pienistä on onnistunut pääsemään kauppoihin, on netti edelleen suurin kanava näiden hankkimiselle. Vaikka nettikaupan rahoista valtaosa karkaa edelleenkin Suomen ulkopuolelle, näen siinä kuitenkin myös positiivisen puolen. Kuluttajat luovat samalla pienemmille brändeille mahdollisuuden kasvattaa näkyvyyttä Suomessa, joka voi parhaimmillaan johtaa siihen, että ne päätyvät suurten ketjujen valikoimiin.

Läskipohjakenkien suosion kasvun jatkuminen ei varmasti yllätä intohimoisimpia kenkäfriikkejä, mutta ensi vuonna uskon, että trendi tulee laskeutumaan laajemmin kuluttajien tietoisuuteen, kun mallien määrä tulee kasvamaan, myös suurten brändien valikoimissa. Tästä pääsenkin näppärästi seuraavaan aiheeseen eli siihen, kuinka suuret juoksubrändit tulevat ensi vuonna pitämään pintansa uusia tulokkaita vastaan. Monet brändit ovat tuomassa uusia kenkiä uudelle käyttäjäkunnalle. Myös vaatteiden teknologiassa on luvassa uusi innovaatioita. Juoksukengissä esimerkiksi Salomon tulee voimakkaammin ns. normaalien juoksukenkien markkinoille, kun taas sen kilpailijat pyrkivät penetroitumaan maastokenkäbisnekseen. Kilpailu on hyvästä sanon minä. Tekee hyvää niin bisnekselle kuin kuluttajillekin, että valikoima kasvaa jonkin verran. Kuluttajilla on enemmän mahdollisuuksia verrata itselle sopivia kenkiä kaupoissa ja kauppojen välillä ja ostopäätös osuu entistä paremmin kohdalleen, kun valikoimaan on mahdollisuus tutustua kattavammin.

Tulemme paneutumaan ASA:ssa ensi vuonna tarkemmin kaikkiin uutuksiin ja trendeihin, mutta lopuksi täytyy ottaa Suomesta esiin vielä yksi asia, suuret urheiluvälineketjut. Intersportin asemaa on horjuttanut niin laajeneva Stadium kuin XXL. Lisääntynyt kilpailu on hyvä asia, koska nyt kaupoilla on todella mahdollisuus erottua valikoimiensa ja ennen kaikkea henkilökuntansa osaamisella. Kyllä se on vaan edelleenkin niin, että kaikki lähtee kaupassa asiantuntevasta palvelusta ja ilman sitä ostajat ovat helposti pulassa päätöksiensä kanssa. Ja tähän kauppojen olisi syytä panostaa enemmän hyvän valikoiman lisäksi. Ymmärrän, että varsinkin suurissa kaupungeissa henkilökunnan vaihtuvuus voi olla suurta, mikä aiheuttaa painetta koulutuksen lisäämiseen. Uskon, että tämä satsaus kannattaa tehdä, koska näin myyjien asiantuntijuuden lisäksi myös heidän itsevarmuus tuoda tietonsa esille kasvaa. Huomasin tämän omalla kohdallani, kun vielä työskentelin urheilukaupassa. Aluksi sitä oli väkisinkin ujo, kun ei vielä tiennyt tuotteista tarpeeksi, mutta koulutuksen ja oman opiskelun kautta tietoisuuden kasvu johti huomattavasti kivempaan työympäristöön ja lopputulokseen.

Tulemme ASA:n kanssa paneutumaan tähän asiaan tarkemmin ensi vuoden aikana, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että käymme eri liikkeissä testaamassa palvelun ja asiantuntijuuden tasoa. Näin voimme muodostaa paremman kuvan siitä, missä tällä hetkellä mennään.

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Moro! Urheilukaupasta, mistä olen viime aikoina hankkinut juoksukenkäni, sekä muutkin urheilukamppeeni, olen saanut aivan loistavaa ja asiantuntevaa palvelua. Myyjä kantaa kyllä kaikki haluamani kengät sovitettavakseni, ja jos kokoani ei ole löytynyt, hän on selvittänyt tarvittaessa kengän saatavuuden maahantuojalta asti, ja tilannut sen halutessani. Lisäksi hän tietää yleensä kaikki uusissa malleissa tapahtuneet muutokset, ja osaa kertoa niistä asiantuntevasti. Maksan kyllä mielelläni tällaisesta palvelusta, ja hankin kyllä jatkossakin kenkäni tästä ko. ”kivijalkakaupasta”. 🙂
    Sen verran on nettikauppojakin tullut selailtua, että siellä on tarjolla yleensä muutama sisäänheittotuote, jolla asiakas saadaan sivuille ja kiinnostumaan. Sitten kuitenkaan ei löydykkään näistä halvoista kengistä kuin jotain isoja kokoja, ja normaalit eniten menevät koot ovatkin sitten huomattavasti kalliimpia.

    • Tosi mahtavaa kuulla Timo, että olet kaupastasi saanut oikeanlaista palvelua. Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää, että myyjällä ei ole kiire asiakkaan kanssa ja että hän on valmis käyttämään aikaa asiakkaan toiveiden täyttämiseksi. Se saa myös asiakkaan sitoutumaan. Kun palvelu on hyvää siitä myös maksaa mielellään.

      -Joonas