JoonasMusiikin merkitys omassa harjoittelussani

Musiikki on aina ollut merkittävä osa harjoitteluani. Jo salibandyaikoina pukukoppimusat olivat merkittävä tekijä fiiliksen nostamisessa ennen tärkeää peliä. Hyvät biisit ja yhteislaulut nostivat kummasti yhteishenkeä, joka heijastui myös meidän suorituksiin. Silloin ei kuitenkaan ollut vielä mahdollista kuunnella musiikkia suoratoistona, vaan musiikki pauhasi aina jonkun mukaansa raahaamassa mankassa. Jos salilla halusi kuunnella jotain, oli kannettava mukana tiiliskiven kokoista ja painoista kasetti- tai cd-soitinta, joka ei aina ollut kätevää. Tai koskaan. Laitteet olivat niin suuria, että treenaaminen ei ollut kunnolla mahdollista ja musiikki yksitoikkoista, koska en jaksanut kantaa mukanani useampia levyjä tai kasetteja.

Mobiilipalveluiden kautta suoratoistettava musiikki käänsi kaiken kuitenkin päälaelleen. Loputon määrä musiikkia, omat soittolistat sekä offline –soittolistat takaavat nyt sen, että saan kuunnella treeneissä juuri sitä musiikkiä, mitä haluan. Minun ei tarvitse enää sietää radiokanavia, jotka soivat saleilla, jos kanava ei ole mieleeni.

Rehellisesti sanottuna vastustin pitkään musiikin kuuntelua juostessa, koska se hankaloitti ympäristön havainnointia ja ennen kaikkea, koska piuhat häiritsivät harjoitusta. Langaton-aikakausi on kuitenkin tuonut mukanaan liikkumisen vapauden ja kuulokkeista ei tarvitse enää kantaa huolta harjoittelun lomassa. Kunhan vain muistaa ladata ne ennen treeniä. Ja tämä on johtanut ainakin omassa harjoittulussa siihen, että musiikki pauhaa entistä enemmän treenatessani.

Miten musiikki sitten auttaa minua treeneissäni?

No, ensinnäkin se antaa minulle treenirauhan yleisillä saleilla. Saan keskittyä omaan treeniini ja ammentaa fiilistä itse valitusta soittolistasta, joka tukee harjoitukseni intensiteettiä. Rakennan soittolistani usein harjoituksen mukaan niin, että musiikin tempo vastaisi treenin intensiteettiä. Kevyeen treeniin, oli se sitten ulkona tai sisällä, valitsen usein soittolistan tai biisejä, jotka pitävät sisäällään aika paljon räppiä. Kovimmissa harjoituksissa luotan taas enemmän metalliin, hard rockiin, hardcoreen ja punkiin. Juoksussa pyrin kuitenkin palauttavia harjoituksia lukuunottamatta kuuntelemaan pääsääntöisesti musiikkia, jossa bitrate on noin 180 bittiä minuutissa, joka on samalla suositeltava askeltiheys juoksuun minuutissa. Musiikin tempo helpottaa askelfrekvenssin seuraamista ja siksi sillä on myös suuri vaikutus juoksuasentoon.

Oikeanlaisen musiikin kuuntelu treenatessa on tärkeä osa harjoitteluani. Sen määrä on kasvanut viime vuosina todella paljon. Suurin merkitys musiikilla on itselleni kuitenkin ennen treenejä ja kisoja. Minulla on tapana aloittaa tekemään soittolistaa aina noin 4-6 kuukautta ennen kisaa, mihin kerään sitten itseäni motivoivia biisejä treenikauden ajalta. Tätä listaa tulee kuunneltua todella paljon pitkin treenikautta, kun matkustan treeneihin, treeneissä, treenien jälkeen sekä ennen kaikkea ennen kisaa. Tämä lista löytyy offline –soittolistana niin puhelimesta kuin läppäriltäkin, jotta se on aina saatavilla, missä päin maailmaa tahansa. Listassa on vuodesta toiseen biisejä, jotka muistuttavat minua menneistä suorituksista, vastoinkäymisista ja onnistumisista. Näiden ns. luottobiisien lisäksi listalta löytyy muutama kappale, jotka kuuntelen aina tietyssä järjestyksessä ennen kisaa. Niiden biisien avulla saan henkisesti valmistauduttua suoritukseen ja ne ovat minulle niin tärkeä voimavara, että pyrin kuuntelemaan niitä vain kisojen ja todella tärkeiden treenien alla.

Musiikin vaikutus kehon ja mielen virittämisessä suoritukseen on tärkeää. Musiikilla on myös tärkeä rooli palautumisessa. Teen kehonhuoltoa melko paljon ja silloin mieli ja keho pitää rentouttaa, jotta pystyn palautumaan harjoituksien rasituksista. Näitä huoltosessioita varten olen tehnyt soittolistan, joka pitää sisällään muun muassa Thievery Corporationia, Menahan Street Bandiä, El Michels Affairia ja muuta todella iisiä musiikkia. Keho ja mieli on helpompi saada rentoutumaan kevyemmän musiikin tahdissa. Lista toimii hyvin myös treenien jälkeen, jos keho käy kovilla kierroksilla.

Kokosin lisäksi muutaman listan laajemmista juoksu- / voimaharjoittelu- / kehonhuoltosoittolistoista, jotka löytyvät alle olevien linkkien takaa.

Spotify –soittolista juoksuun

Spotify –soittolista kehonhuoltoon ja voimaharjoitteluun

Jos et tiedä miten suoratoistopalveluita käytetään puhelimessa, kaikki tarvittava info ja ohjeita löytyy musiikin puolesta -sivustolta.

Yhteistyössä: Suomen musiikkituottajat ry

Kommentoi

Kommentit