JoonasMotivaatiojuoksua

Tukholmaan on enää reilu kaksi viikkoa aikaa ja viimeistään nyt on aika saada motivaatio ja ennenkaikkea fiilikset kohdilleen. Viime viikonlopun pitkästä lenkistä toipuminen otti hieman enemmän aikaa, kun innostuin tekemään hieman tekniikkatreenejä ehkä hieman liian pian lenkin jälkeen. Eikä sekään, että juoksin yhdessä kuvaussessiossa kylmiltään hieman liian innoissaan auttanut palautumista.

Näiden seurauksena keskiviikoksi kaavailtu 3kmL + 4x3kmT + 3kmP tuntui vielä keskiviikkoaamuna täysin utopistiselta. Pohkeet ja varsinkin oikean säärän sisäsyrjän penikka vaivasi sen verran, että olin jo siirtämässä treeniä torstaille. Kun saavuin Pirkkolaan, päätin kokeilla ottaa lämpöä fillarilla sisätiloissa ennen auringonpaisteeseen uskaltautumista. Fillarointi tuntui kuitenkin niin hyvältä, että 15:sta minuutin jälkeen päätin lähteä yrittämään vetoja.

Jo ensimmäisistä askeleista lähtien meno tuntuikin hieman yllättäen todella hyvältä ja päätin vaihtaa lennosta treenit pitkistä intervalleista yhdeksi pitkäksi (12km) tempojuoksuksi ja voi pojat, että meno maistui. En tiedä mitä tapahtui, mutta askel tuntui todella lennokkaalta jopa vastatuulipätkillä ja mäissä. 12:sta kilsaa taittui lopulta aikaan 45:20 eli keskiarvoksi tuli 3:47min/km. Päälle vielä palauttavat juoksutiimin treeneissä ja illalla venyttelyt niin unta ei tarvinnut juuri houkutella. Tällaiset treenit jos mitkä nostavat motivaatiota ja luottoa omaan kuntoon!

Eilisen ja tämänpäivän treenit olivat vain palauttavia eli tosi kevyttä vauhtia ja hieronta päälle vielä illalla. Huomenna sitten taas hieman kovempaa, jotta sunnuntaina ei olisi liian helppoa kisavauhtisen pitkän kanssa. Sunnuntainan lenkin pituus on vielä hieman pimennossa, mutta alku on ainakin selvä. Kolme kilsaa lämpöä ja siitä sitten vähintään 21km 4:15-3:55min/km vauhtia ja päälle palauttelua.

 

Sain tällä viikolla uudet adidaksen energy boostit käyttöön ja tämä tuli tarpeeseen, koska edellisillä olikin jo paineltu sellaiset 2000km. Yllättävää sinänsä, vanhat ovat edelleen ihan juostavassa kunnossa, mikä on todella suuri ihme, koska yleensä välipohjat ovat kuolleet jo ennen tonnin täyttymistä. Sain tällä viikolla myös testiin syksyllä kauppoihin saapuvan New Balancen RC1400:n niin sanotun high visibility kengän, josta on luvassa raporttia myöhemmin kesän aikana.

Pitäisi vissiin varmaan jossain välissä miettiä hieman sitä, millä kengällä lähden juoksemaan Tukholmassa. Tilanne on siinä mielessä hieman erilainen aikaisempiin vuosiin verrattuna, että nyt tarkoitus on juosta tietenkin oma ennätys, mutta ei kuitenkaan aivan maksimivauhdeilla. Syy tähän on se, että jalkojen pitää palautua maran rasituksista todella nopeasti, koska seuraavalla viikolla alkaa jo uusi mielenkiintoinen projekti ja kaiken huipuksi lupauduin myös lähtemään Forssaan ainakin kirittäjän roolissa.

Hyvää viikonloppua!

Kommentoi

Kommentit