JoonasMistä treenimotivaationi syntyy?

Alkuviikko on ollut todellista treenaamisen juhlaa. Sen lisäksi, että keho on ottanut vastaan harjoittelua olen löytänyt sekä viime että tämän viikon treeneissä se ilon harjoitteluun, joka oli hieman hukassa. Suuri syy iloon on tieto siitä, että pääsen pian leikkaukseen, jonka jälkeen täyspainoinen juoksuharjoittelu on jälleen askeleen lähempänä. Toinen merkittävä syy on se, että volyymiharjoittelu on kantanut hedelmää ja kunto on noussut kohinalla. Keho ottaa nyt kovaa treeniä vastaan paljon paremmin kuin esimerkiksi kuukausi sitten ja tämä alkoi tulla esiin viime viikon harjoituksissa. Tarkoituksena oli tehdä hieman kevyempi viikko, mutta itseasissa siitä tulikin kovempi kuin aikoihin ja sama meno on jatkunut tälläkin viikolla. Keho on palautunut kovista harjoituksista hyvin ja muutenkin vireystila on ollut ihan toisissa sfääreissä kuin muutama viikko sitten.

Mietin hieman tarkemmin, mistä tämä hyvä treenifiilis johtuu ja edellämainittujen asioiden lisäksi totesin itsekseni seuraavaa. Motivaatio ja treenifiilis syntyvät ainakin omalla kohdallani siitä, että keho saa oikeassa suhteessa sekä kovaa että kevyttä treeniä. Treenien suunnittelulla on myös suuri merkitys siihen, miten suhtaudun harjoituksiin olipa sitten kyseessä kevyt palauttava tai kova harjoitus. Suunnittelu helpottaa keskittymistä ja pitää mielen virkeänä ja alan näin suhtautumaan kaikkiin harjoituksiin oikein. Suunnitelmallisuus auttaa myös siinä, että pystyn irroittautumaan treenaamisesta, kun en treenaa. Keskittyminen siis paranee koko päivän ajaksi. Ja tähän liittyy se, että rakastan aamulla treenaamista. Pää toimii koko päivän rasvatummin, kun san tehtyä aamulla treenin.

Pari viimeistä viikkoa ovat olleet myös treenien ulkopuolella loistavia ja suuri syy tähän on ollut nimenomaan se, että olen saanut pidettyä fokuksen aina siinä missä pitää. Työt ovat tuntuneet poikkeuksellisen mukavilta ja kaikki muutkin asiat ovat edenneet oikeaan suuntaan, kun olen saanut rauhoituttua treenien ulkopuolella ja irtauduttua treenimoodista.

En sano, että suunnitelmallisuus olisi avainasia harjoittelumotivaation löytämiseen kaikille, mutta itselleni se tuntuu olevan elinehto. Sen avulla saan jäsennettyä arkea ja muita asioita ja viimeiset kaksi viikkoa todistivat, että vaikka rakastankin juoksua ja muuta treenaamista, rakastan myös montaa muutakin asiaa.

Tuli näitä asioita pohdiskellessani mieleen, että kirjoittelin tuossa taannoin keinoista pitää treenimotivaatiota yllä eli jos motivaatiojutut kiinnostavat niin kannattaa käydä lukemassa positiivisten puolien löytämisestä, kuinka voi treenata astetta kovempaa sekä siitä, miten psyykkaan itseäni.

Eli summa summarun, suunnitelmallisuus on avainsana oman treenimotivaation rakentumiseen ja se heijastuu sitten koko muuhun elämään, joka on kuitenkin vähintään yhtä tärkeä asia itselleni. Onnellisuus kun ei synny vain treenaamisesta. Motivaation ylläpitämiseksi on olemassa monia keinoja itse luotan varsinkin psyykkaamisen ja astetta kovemman harjoittelun lisäksi myös kovaa psyykkaamiseen. Kun motivaatiopuoli on kunnossa, on paljon helpompi käsitellä niin pienet kuin suuretkin vastoinkäymiset ja näillä eväin selviän helposti myös leikkauksen jälkestä ajasta.

1 comment

Kommentoi

Kommentit