JoonasMidnightRunin mörkö on nyt sitten selätetty.

Viime vuoden MidnightRun päättyi todelliseen fiaskoon ja loukkaantumiseen. Tahdoin tai en, vaikutti se väkisinkin siihen, miten suhtaudun suuriin massajuoksutapahtumiin, joissa reitti on ajoittain aivan liian kapea. Siksi ilmoitin kesän alussa adidaksen heimoprojektin alkumetreillä, että en tule juoksemaan kisaa tai jos juoksen sen, tulen juoksemaan sen heimolaisia kirittäen. Onnistunut Tukholman marathon johti kuitenkin siihen, että pystyin muuttamaan harjoitteluni syksyä varten nopeuspainotteiseksi, jotta kehittyisin myös hieman lyhyemmillä matkoilla.

Muutaman kuukauden suhteellisen onnistuneet treenit johtivat siihen, että viikkoa ennen kisaa aloin jo pohtia mahdollisuutta juosta MidnightRun kovana vauhtikestävyysharjoituksena. Varsinkin viimeisen kahden viikon treenit helpottivat lopulta päätöksen tekoa ja torstai-iltana laadin suunnitelman lauantaina varten. Aloittaisin kisan suhteellisen kovaa ja katsoisinn sitten, kun saavutan edellisen ryhmän hännän, että miten tilaa löytyy oman juoksun tekemiselle. Jos ruuhka osoittautuisi liian pahaksi jäisin odottamaan heimolaisia ja juoksisin heidän kanssaan maaliin asti, mutta jos tilaa löytyy, yrittäisin juosta vauhtikestävyyden loppuun asti.

Kisapäivänä fiilikset olivat hyvät ja aloitin aamun dynaamisilla venyttelyillä ja rullauksilla Helsinki Core Trainersillä. Jalat tuntuivat aluksi vielä hieman tukkoisilta, mutta huolelliset rullaukset ja venytykset avasivat paikat aika kivasti. Lihashuollon jälkeen oli vuorossa tankkaussessio ja alkulämmön suunnittelu Hannan, Tommyn ja Villen kanssa. Kun maha oli täynnä ja illan gameplan selvä suuntasimme kohti heimotapaamista. Haastatteluiden ja kuvaustuokion jälkeen aloimme vihdoinkin päästä itse asiaan. Huomasin, että monia heimolaisia jännitti aikamoisesti, mutta onneksi Villen vetämän alkulämmön aikana porukka alkoi taas rentoutua ja tässä vaiheessa olin varma, että kisa tulisi sujumaan kaikilta todella hyvin.

Alkulämmön merkitys ei ole pelkästään paikkojen herättelyssä vaan myös mentaalisen puolen herättämisessä. Niin kehon kuin päänkin pitää olla hereillä juoksi mitä vauhtia tahansa. Lähdin vielä hieman ennen lähtölaukausta ottamaan oman lämmön. Juoksin noin 3 kilometriä ja otin sen aikana noin 8-10 kiihtyvää vetoa niin tasaisella kuin ylä- ja alamäissä. Onneksi otin kuulokkeet mukaan, koska musiikin kuuntelu helpottaa ainakin itseäni keskittymään lämmittelyyn sekä itse suoritukseen ja huoltojoukkojemme ansiosta sain pitää kuulokkeet päässä melkein lähtöviivalle saakka. Sain siis olla todella hyvin omissa oloissani ilman hälyä.

AdidasHeimo_2013_08_31_081

AdidasHeimo_2013_08_31_082

Lähtöviivalla pyrin hakemaan mahdollisimman hyvän paikan, jotta pääsin mahdollisimman hyvään vauhtiin heti alusta lähtien. Laukauksen kajahdettua lähdin heti hieman kovemmalla vauhdilla, jotta voisin kompensoida mahdollisissa pullokaulapaikoissa menetettyjä sekunteja, koska lähdin vasta toisesta lähtöryhmästä eli 4 minuuttia ensimmäisten juoksijoiden perässä. Ja onneksi lähdin, koska noin 700 metrin jälkeen törmäsin jo edellisen ryhmän häntään. Ruuhka oli ensimmäisten kilometrien aikana ajoittain todella paha ja se vaikutti oikeastaan aina viiteen kilometriin saakka. Menetin tässä kohti aikaa, mutta onneksi alun reippaampi vauhti kompensoi ja ensimmäinen vitonen sujui suhteellisen hyvään aikaan, 18:02. Tässä kohti on myös kiitoksen paikka eli kiitos kaikille teille, ketkä annoitte tilaa ohittamiseen. Te teitte mahdolliseksi sen, että sain juosta suhteellisen rennon juoksun pullonkauloista huolimatta.

AdidasHeimo_2013_08_31_089

Toinen vitonen olikin sitten paljon ekaa helpompi. Tilaa alkoi olla jo kiitettävästi, eikä juoksukin muuttui teknisesti paremmaksi, kun ei tarvinnut koko ajan kierrellä ja kaarrella. Muutenkin profiililtaan toinen puolikas oli mukavampi. Keskityin viimeisellä vitosella pitämään vauhdin vain mahdollisimman tasaisena, enkä lähtenyt hirveästi kiristämään edes viimeisen kilometrin aikana, jotta paikat pysyisivät kunnossa. Ja se kannatti. Loppuaika 36:04 kertoo, että juoksin molemmat viitoset samaan aikaan eli kisasta tuli siis täydellinen kova vauhtikestävyysharjoitus, joka oli vielä suhteellisen tasavauhtinen. Juoksin kisan päälle vielä muutaman kilometrin palauttelua ja se kannatti, koska eilen paikat tuntuivat jo suhteellisen hyviltä. Tämän aamun lenkillä paikat olivat jo lähes palautuneet eli eiköhän sitä tällekin viikolle saada mahtumaan kolme hieman kovempaa harjoitusta, jotka ovat seuraavat:

  • 3km + 3x3kmTEMPO/2minREST + 2-3km
  • 3km + 4x1000mT w/1minREST + 2x1000mI +w/3minJog + 4x200mR w/200mJog + 3km
  • 3km + 6-8x(2minI + 1minJ + 1minI + 30sekJ + 30sekI + 30sekJ) + 3km

Juoksin kisan adidaksen adizero Takumi Seneillä, joita olen käyttänyt viime viikkoina rataharjoittelussa. Kengän soveltuivat tämänmittaiseen kisaan täydellisesti ja saattaa olla, että kokeilen juosta niillä myös Espoon puolikkaan.

En voi sanoin kuvata, kuinka onnellinen ja ylpeä olen koko heimoporukan suorituksista! Ahkera harjoittelu kantoi hedelmää ja jokainen sai palkinnoksi erinomaisen suorituksen. Tommykin oli ilmeisesti kuullut jotain, mitä huutelin Viikin Viitosen aikana, koska tällä kertaa hän pääsi kirittämään Hannaa. Tämä kuva kertoo riittävästi siitä, miten paljon juoksu antoi heille molemmille. Vilpitöntä iloa! Paljon onnea vielä jokaiselle heimolaiselle mahtavista suorituksista.

AdidasHeimo_2013_08_31_104

Allaolevista linkeistä voit lukea muiden heimolaisten tunnelmia kisasta ja kesän harjoituksista:

http://www.lily.fi/blogit/hetkia-arjesta/hetki-lyo

http://safkaa.com/2013/09/adidasheimo10-midnight-run-helsinki-2013-tunnelmia-ennen-kisaa/

http://safkaa.com/2013/09/adidasheimo10-midnight-run-helsinki-2013-yojuoksun-tuskaa-ja-iloa/

http://www.lily.fi/blogit/ma-material-girl/midnight-run-2013-oma-arviointi

Nyt onkin sitten aika ottaa fokus kohti Espoon rantamaran puolikasta, missä huipentuu adidaksen heimoprojektin toisen ryhmän matka. Toivon mukaan olen myös itse silloin siinä kunnossa, että pystyisin juoksemaan uuden ennätyksen myös puolikkaalla. Sen jälkeen vuosi voisikin olla pulkassa ja voisin levätä hetken ennen Bostonin ohjelman aloittamista.

Kuvat: adidas / Pasi Salminen

4 comments

Kommentoi

Kommentit