JoonasMatka kohti Berliiniä alkaa

Bostonin marathonista on nyt aikaa vajaa kuukausi. Keho ja ennen kaikkea mieli alkaa olla nyt siinä iskussa, että voin alkaa pikkuhiljaa suunnitelmallisen harjoittelun kohti syyskuussa juostavaa Berliinin marathonia kohti. Lihaksisto on hyvässä kunnossa, mutta akillejännevaiva kiusaa vielä sen verran, että teen kaikki treenit nyt toistaiseksi fillarin selässä ja salilla. Bostonin viimeistely osoitti sen, että pystyn pitämään kunnon suhteellisen hyvin oikealla tasolla myös fillarilla eli siinä mielessä juoksutauko ei haittaa. Se on sitten täysin toinen asia, että miten onnistun käsittelemään juoksutaon mentaalisesti.

Ilmat paranevat ja mieli huutaa ulos juoksemaan, mutta nyt pitää vaan hoitaa homma järjellä. Siksi joudun todennäköisesti hautaamaan suunnitelman kirityspuuhista Tukholmassa, jos jalka ei parane muutamassa viikossa. Viime viikko oli tosin jo kuntoutuksen kannalta todella merkittävä, koska hieroja ja osteopaattini Tuukka sai avattua nilkanseutua akillesjänteen ympäriltä todella hyvin. Lisäksi hän onnistui manipuloimaan luunpalasta akillesjänteen alla niin, että nilkan liikkuvuus kasvoi välittömästi aivan uskomattoman määrän. Eli eiköhän se siitä, kun otan maltilla. Yhden marathonin ja yhden puolikkaan juokseminen viikon sisään ei vaan kuulostaa hirveän fiksulta jalan kuntoutuksen kannalta.

Suunnitelmanani on aloittaa harjoittelu aluksi aika maltilla ja nostaa kesäkuun aikana volyymia oikealla tasolle. Eli luvassa on paljon peruskestävyyttä. Lähden juhannuksen jälkeen treenaamaan ja lomailemaan Nizzaan muutamaksi viikoksi ja siellä olisi sitten tarkoitus palata takaisin ohjelman pariin laatuharjoituksien kanssa. Tulen seuraamaan samaa ohjelmaa millä harjoittelin Bostoniinkin eli pähkinänkuoressa laatukausilla kovia laatuharjoituksia on 2 kertaa viikossa. Toinen harjoitus on ti-to välillä ja toinen la-su eli ajatuksena on jättää aina vähintään yksi, mutta mielellään kaksi kevyempää päivää kovien treenien väliin. Muuten sitten juoksen vain niin paljon kuin ehdin ja kroppa antaa myöden.

Olen myös hankkimassa itselleni ravintovalmennusta, koska koen, että nyt voisi olla oikea aika kokeilla myös sitä. Ongelmana ei ole niinkään ruokavalioni vaan se, miten saisin järjestettyä itselleni säännöllisemmän ruokailurytmin harjoitusten kannalta. Tietenkin olisi myös hyvä, jos saisin samalla vielä ruokavalioni hieman paremmaksi.

Jos akillesjänne paranee kesäkuun aikana täysin kuntoon, lähden yrittämään Berliinissä unelmajuoksua ja uutta ennätystä. Tavoite on juosta alle 2:45. Ja mielellään yli sekunnin alle. Jos ongelmat taas jatkuvat niin täytyy katsoa tilanne uudestaan, mutta tätä on syytä miettiä vasta, kun olen viisaampi jalan kunnon suhteen. Nyt fokus on suunnattava vain ja ainoastaan kuntoutukseen ja kunnon kohotukseen.

Loppuviikosta on myös luvassa arvostelua testaamastani Suunnon Ambit 2R:stä, joka on suunnattu nimenomaan juoksijoille.

Mukavaa viikonalkua!

Kommentoi

Kommentit