JoonasMahtavaa maanantaita!

Ei olisi voinut viikko paljon paremmin alkaa!

Sain vedettyä kahdet treenit, jotka menivät vielä yllättävän hyvin. Aamun session käsitti yhteensä 14 kilometriä, joka jakautui lämmittelyyn, kiihtyvään 30 vetoon sekä palautukseen. Lämmittely meni ehkä hieman liian kovaa, mikä näkyi kiihtyvässä pätkässä, vaikka matka olikin ihan ok näin vajaan viikon flunssajakson jälkeen. Juoksin 30 minuutin aikana 7.84km 3:50:n keskivauhdilla. Aloitin noin 4:30:stä ja lopetin alle 3:20:n vauhteihin . Keskisyke oli 159bpm ja maksimi 176bpm eli ihan hyvään väliin putosi ja kokonaisuudessa aika messevä treeni näin viikon alkuun. Ainoa ongelma oli sykemittarini (Polar RS800cx), joka alkaa pikkuhiljaa sanomaan itsensä irti. Näyttö ei oikein pelaa kunnolla ja sykkeenkin löytämiseen menee aika tuskallisin pitkä aika. On siis hyvin mahdollista, että pian pääsee testaamaan jotain uutta mittaria…

Tässä vielä koko aamutreenin saldo:

  • Matka: 14.03km
  • Aika: 58:25min
  • Keskisyke: 150bpm
  • Maksimisyke: 176bpm
  • Minimi: 115bpm
  • Keskinopeus: 4:10min/km
  • Maksiminopeus 3:12min/km

Illalla olikin sitten vuorossa Footbalancen juoksutiimin treenit ja vuorossa oli hieman mäkivetoja sateisessa Kumpulassa. Juostiin ensin reilut kolme kilsaa lämpöä, minkä osa porukasta teki 5x530m vedot hölkkäpalautuksilla ja osa hieman lyhyemmät, mutta 9 kertaa. Lopuksi otettiin vielä muutama kilsa palautusta ja done! Oli mielettömän hienoa nähdä kaikkien motivoituneisuus ja into tehdä tämäntapaisia harjoituksia, varsinkin siksi, että omasta mielestäni nämä eivät ole miellyttävimpiä harjoituksia. Mäkitreeni on kuitenkin yksi tärkeimmistä jalkojen lihaksiston ja hapenottokyvyn kannalta ja siksi näitä on vaan pakko tehdä. Voin omasta kokemuksesta sanoa, että kyllä ne makselevat itsensä takaisin kisoissa! Lisäksi oikean juoksuasennon ja askelfrekvenssin löytäminen on tärkeää, jotta vauhti ei hidastuisi liika kilpailuissa, vaan jaksaisi juosta mäet samaa vauhtia kuin tasaiset. Näitä kun jaksetaan tehdä tasaisesti niin takaan, että Helsinki City Runissa juoksu kulkee kovempaa kuin koskaan. Ensi viikolla onkin sitten vuorossa tempojuoksu keskuspuistossa.

Sain tänään kuulla, että saan ASA:n testiin Icebugin uuden nastallisen juoksukengän, Animan. Täytyy vain ensin käydä kokeilemassa oikea koko. Olen hyvin utelias kokeilemaan sitä, koska kenkä vaikuttaa hyvin kevyeltä ja rullaavalta nastakengäksi eli tässä saattaa todella olla potentiaalia. Täytyy katsoa tarkemmin speksejä ennen kuin aloittaa testaamisen, mutta tämä on testi, jota olen odottanut jo tovin. Tämän testin jälkeen olisi mielenkiintoista saada vielä joku toinen nastallinen juoksukenkä testiin, jotta voisi tehdä hieman vertailuakin.

Nyt onkin aika aloittaa venyttelyt ja muut palautumistoimet, jotta on taas kehissä huomisaamuun mennessä. Aamulla on vuorossa noin 10-15 kilometrin todella kevyt palautteleva, minkä jälkeen teen vielä voimatreenin.

(Icebug kuvat:  http://www.icebug.fi/index.php?productclick=149&lang=1#)

(Polar kuva: http://fi.polar.fi/fi/tuotteet/paranna_suorituskykyasi/juoksu_multisport/rs800cx)

Joonas

 

1 comment

Kommentoi

Kommentit