JoonasLuistelua keskuspuistossa.

Alkuviikon treenit ovat sujuneet jopa suunniteltua paremmin. Maanantaina juoksin matolla kympin 4:11min/km keskarilla ja 145bpm:n keskisykkeillä ja päälle pikkasen pyöräilyä. Palautuminen sunnuntain pitkästä lenkistä oli siis sujunut enemmän kuin hyvin. Eilen juoksin yhteensä vajaat 15 kilsaa maratonprojektin juoksijoiden kanssa kevyen vauhtikestävyyden (3x10min /2min palautuksilla) ja kehonhuoltosession. Eilen aamulla kurkku oli jostain syystä hieman karhea, mutta muuten olo oli mitä parhain ja siksi päätin tehdä yhden treenin kahden suunnitellun sijaan. Alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoituksena oli juosta aamulla 8km ja illalla 12km, mutta päädyinkin vain juoksemaan karvan alle 16km putkeen.

Meni muuten juoksu aikamoiseksi luisteluksi keskuspuistossa ja nastat olisivat olleet kyllä tarpeen! Onneksi jalkakäytävät olivat vielä hyvässä kunnossa. Pitää alkaa varautumaan siihen, että nivuset ja lähentäjät voivat alkaa olla kovilla, kun kelit muuttuvat vielä liukkaammiksi kaikkialla. Se, että eri lihakset kipeytyvät kesällä ja talvella jaksaa yllättää joka vuosi uudelleen ja uudelleen. Joko juoksutekniikassa on jotain vialla tai sitten vaan alustan vaikutus on niin suuri. Ehkä askel pääsee liukumaan sen verran enemmän sivuttaissuunnassa, että lähentäjät aktivoituvat paremmin kuin pitävällä alustalla. Täytyy tutkia asiaa hieman lisää, mutta jos jollain viisaammalla on joku ajatus siitä, mistä tämä voisi johtua niin kuulen mielelläni ajatuksianne.

movescount movescount koonti

Tänään juoksin pari maltillista treeniä, aamulla kasin verran ja illalla reilut 11 kilsaa ja molemmat varsin maltillisella vauhdilla. Nyt on siis kasassa jo 60 kilsaa eli viikko on varsin hyvällä mallilla. Viikko jatkuu perjantaina 13-15:sta kilometrin kiihtyvällä harjoituksella ja lauantain pitkällä sekä sunnuntain palauttelulla. Näillä eväillä pitäisi saada viikon tavoitteet kunnialla maaliin ja lisäksi saisin pelattua 2-3 kevyttä päivää ennen ensimmäistä kovaa harjoitusta, joka tulee olemaan ensi viikon tiistaina tai keskiviikkona. Onneksi luvassa on vielä suhteellisen maltillinen 40:n minuutin tempotreeni eli ei tarvitse menettää yöunia harjoituksen takia. Ei nyt kuitenkaan murehdita vielä ensi viikkoa, vaan keskitytään hoitamaan tämä viikko kunnialla loppuun.

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Itse olen kanssa miettinyt samaa, mutta sille ei kai ole olemassa sen viisaampaa tai ”tieteellisempää” selitystä.

    Itse olen ainakin huomannut, että liukkaimmilla keleillä minulla on tapana jännitää jalkoja enemmän yhteen, jolloin lähentäjät ovat kovemmassa käytössä. Jalkojen luisuminen sivuttaissuunnassa tietenkin tuo yhtälöön oman lisärasituksensa.

    Aihe oli minulla mielessä myös tänään, kun kävin kuivan kelin lenkillä (tiet olivat muutaman viikon tauon jälkeen taas sulana), jolloin yritin samalla kuullostella lihaksiani. Huomasin, että lähentäjät aktivoituvat jo siinä vaiheessa, kun jalka osuu maahan, mutta varsinainen jännitys tuntui vasta itse ponnistusvaiheessa.

    Muistan aikoinaan kuulleeni, kun avokille tehtiinsaliohjelmaa, että miestenkin olisi hyvä muistaa treenata sekä loitontajia että lähentäjiä. Eli nämä liikkeet eivät ole ainoastaan ns. akkojen hommaa, vaan näitä lihaksia tarvitsee oikeastikin, etenkin juoksulajeissa. Itse olen myös ottanut vinkistä vaarin ja suunnitteilla olisikin ahkerampi loitontaja-lähentäjä treeni näin talven ajaksi.