JoonasLoppuviikon treenit + adidasheimo 2014

Paluu juoksuun on koittanut! Juoksu ei taitu ihan vielä normaalisti, mutta olen silti iloinen siitä, että sain juostua viime viikolla fillarointien päälle. Kuusi treenipäivää, vajaat 50 kilometriä juoksua ja 170 kilometriä pyöräilyä ja onnellinen mieli. Siinä viime viikko pähkinänkuoressa.

Viikonloppu sujui treenien osalta aivan loistavasti. Lauantain vietin Esportissa valmennusten ja omien treenien parissa. Sain pitkästä aikaa juostua lähes ilman kipuja ja tärkein anti tässä oli se, että juoksu tuntui todella hyvältä. Juoksin valmennettavien kanssa muutaman reippaan 400:n minuutin pintaan ja innostuin myös juoksemaan 6 kilometrin testin. Pohdin lauantai-iltana pitkään, että uskallanko lähteä sunnuntaina kokeilemaan pitkää kevyttä. Ohjelmassa olisi ollut 3km + 6km tempo + 16km + 2x3km + 3km, mutta se nyt oli selvää, että en uskaltanut lähteä rimpuilemaan näin kovaa treeniä toipilaana. Siksi päädyin lopulta sisäpyöräilyyn, joka tuntui yllättävän tukkoiselta. Poljin vajaat 60 kilometriä reilun 200:n watin keskiarvoilla ja 93 kadenssilla. Treenin jälkeen jalat olivat todella tukossa ja ajattelin, että loppupäivä sujuisi leväten, mutta itsekuri ei pitänyt.

Ruokalevon jälkeen heräsi ajatus, että voisin lähteä tekemään rennon kiihtyvän treenin, jotta saisin jalat auki tämän päivän adidasheimon treenejä varten. Päätöstä ei tarvinnut odottaa kauaa ja pian olinkin jo kamat päällä ja juoksemassa. Tuulesta huolimatta sää oli aivan mahtava ja juoksu tuntui pitkästä aikaa todella vapauttavalta. Annoin vaan mennä ja nostin vauhtia rauhassa niin, että juoksin lopulta 10 kilometriä noin 4:25-3:09min/km vauhdeilla. Keskisyke treenissä oli varsin maltillinen, 156bpm, eli homma ei karannut kuitenkaan käsistä. Jotain itsekuria siis löytyy. Oli niin mahtavaa saada juoksu kulkemaan ja vielä ilman kipuja! Tästä se taas pikkuhiljaa lähtee!

Tämän viikon treenit tulevat muodostumaan vielä varuiksi pyöräilystä ja juoksusta. Jos alkuviikon juoksut eivät rasita jalkaa liikaa, yritän juosta keskiviikkona tai torstaina 16 kilometrin tasavauhtisen ja jos selviän siitä hengissä, juoksen viikonloppuna varmaan hieman kovemman pitkän. Todennäköisesti jonkun viime viikkoina väliin jääneen.

Tänään alkavat adidasheimo 2014:sta harjoittelu kohti Helsinki Half Marathonia. Torstain aloitustapaamisen jälkeen pääsemme vihdoinkin asiaan ja tämän päivän harjoituksissa on fokuksena mäkijuoksutekniikka. Tulemme valmentajien kanssa keskittymään tekniikassa siihen, miten juoksutekniikka eroaa ylä- ja alamäissä sekä siihen, miten sitä voi käytännössä harjoitella. Itselleni tämä on hyvin tärkeä osa-alue juoksuharjoittelussa, koska usein alamäet aiheuttavat varsinkin kovemmissa vauhdeissa ongelmia, jos en saa askelta rullaamaan oikealla tavalla.

Tulemme muuten ilmoittamaan tällä viikolla ensimmäisten avoimien harjoitusten päivämäärät, ajat ja paikat. Näistä sekä pian aukeavista heimosivuista on luvassa lisää infoa lähipäivien aikana.

Kommentoi

Kommentit