JoonasLisää voluumia treeneihin – Viikon 16 yhteenveto

Kevyempi viikko kantoi taas hedelmään. Koko viikko meni oikeastaan niin nappiin kuin vain voi mennä.

Maantainaina tein kevyen 6 kilsan lenkin ja hieman pyöräilyä palauttavina harjoituksina ja vaikka edellisen sunnuntain kovempi kymmpikilsanen olikin aika tuskainen, tuntuivat paikat yllättävän aukinaisilta. Tiistaiaamuna tein kevyen voimatreenin sekä kevyen lenkin, jotta paukkuja jäisi illan treeniin (3km + 3×100 + 2x5km alle 20min + 2km palautus)  Reipas treeni tuntuikin suorastaan erinomaiselta ja rennolta. Viitoset putosivat suhteellisen leppoisasti aikoihin 19:27min ja 19:21min ja keskisykkeet olivat 162 ja 167 eli suhteellisen maltilliset.

Keskiviikkoaamuna tein myös kevyen lenkin ja illalla juoksin Footbalancen juoksutiimin kanssa kympin testijuoksun. Juoksimme aluksi noin reilu 2 kilsaa lämpöä, jonka jälkeen teimme hieman tekniikkaharjoituksia sekä avaavia vetoja. Sen jälkeen vuorossa oli 10 kilometrin testijuoksu, jossa tarkoituksena oli juosta mahdollisimman tarkasti omaa Helsinki City Runiin asetettua tavoiteaikaa tai jopa hieman sen alle. Oli todella mieltä lämmittävää nähdä juoksijoiden innostus ja ennenkaikkea kehitys, joka on ollut päätähuimaavaa. Kuten jo taisin aiemmin todeta, HCR:sta taitaa tulla kaikilla hyvin positiivinen kokemus!

Työkiireiden takia jouduin vaihtamaan torstaiksi suunnitellun mäkitreenin perjantaiksi eli torstai oli juoksun osalta välipäivä, kevyttä kuntopiiriä lukuunottamatta.   Muutin muutenkin hieman mäkitreeniä eli teinkin sen niin, että pyrin juoksemaan noin 80%:n tehoilla ylös ja lähes samoilla tehoilla alas niin, että kokonaismatkaksi mäkitreenissä tuli noin 5 kilometriä. Sateisessa ja tuulisessa Kumpulassa tehty treeni sain ehdottomasti hymyn huulille, vaikka treeni olikin ehkä rankempi kuin oletin ja polvet olivat aluksi aika kovilla. Kiva, että pääsin pitkästä aikaa oikein harjoittelemaan alamäkiäkin, koska niitä tulee harjoiteltua aivan liian vähän.

Lauantaina tein aamupäivällä pienen kuntopiirin ja huolelliset dynaamiset lämmittelyt ennen kevyttä treeniä, jonka tein Erlingin kanssa. Juoksimme vajaan kympin lenkin ja etsimme samalla potentiaalisia mäkiä sekä rinkejä tulevia intervalliharjoituksia varten sekä omaan käyttöön, että Footbalancen juoksutiimiä varten. Huolelliset venyttelyt päällä ja kaikki alkoikin olla valmiina sunnuntain pitkää lenkkiä varten. Illalla saatiin vielä hyvää mäiskettä Punavuoren sydämessä eli  Lupolossa ja El Clasico päälle hyvän seuran kera. Nice!

Sitten asiaan. Tämän päivän treenin tarkoitus oli siis tehdä pitkä lenkki (28km), jossa 20km:n jälkeen juoksisin 5 kilometriä hieman alle 20 minuutin. Aamulla herätettässäni pystyi melkein arvaamaan, että päivästä tulisi erinomainen. Reilu kymmenen astetta lämmintä ja aurinkoa eli täydellinen juoksusää lukuunottamatta hieman kovaa tuulta. Homma toimi kuitenkin kuin unelma, minkä takia päätin juosta aavistuksen pidemmän treenin. Juoksin aluksi hieman yli 21 kilometriä 4:14min/km vauhdilla, keskisykkeen ollessa 154bpm. Tämän jälkeen juoksin 5 kilometriä hieman kovempaa ja ajaksi tuli lopulta 19:19min eli keskinopeus oli noin 3:52min/km ja keskisyke 166bpm. Tämän jälkeen palauttelin vielä reilu 3 kilometriä niin, että loppuajaksi muodostui 2:04:07 ja keskinopeudeksi 4:12min/km. Kun keskisykekin oli ”vain” 156bpm ei voi olla kuin erittäin tyytyväinen treeniin, koska keskivauhti oli jo alle kolmen tunnin maratonvauhdin ja sykkeet olivat kuitenkin reilusti matalammat kuin kisoissa yleensä. Tietenkin jännitys yms. jutut nostavat sykettä jonkin verran, mutta kuitenkin, aika lupaava treeni tässä vaiheessa kautta, joka ei ole vielä kunnolla alkanutkaan. Tarkoituksena on kuitenkin pyrkiä juoksemaan tänä keväänä Bostonin karsintarajan alle ja syksyllä olisi tarkoitus hakea uutta ennätystä eli kovat kisat ovat vielä pitkän matkan päässä. Pääsin myös juoksimaan ensimmäisen pidemmän treenin uusilla Adidaksen Adizero Adios 2:lla ja kyllä oli mahtava kenkä. Ennen kuin pystyy kunnolta muodostamaan mielipiteen, on kaikki vain spekulointia, mutta kenkä vaikutta todella hyvältä monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Testissä oli myös Niken ja TomTomin SportWatch+ GPS, josta on myöhemmin luvassa hieman lisää pohdintaa, ennen varsinaista arvostelua.

Tästä on erinomaista jatkaa!

J

Kommentoi

Kommentit