JoonasLaatua harjoitteluun

Kuten taisin jo viime viikolla mainita, jännitin aika paljon ensimmäistä kovempaa treeniä, koska edellisestä oli päässyt vierähtämään jo sellaiset 14-15 kuukautta. Aikatauluongelmien takia sain tehtyä vasta torstaina ja se vain lisäsi jännitystä entisestään. Olin onneksi viimeisten kuukausien aikana saanut alle muutaman reippaamman treenin, joka helpotti hieman vauhtien pähkäilyä. Tiesin, että jalka kestää noin 4min kilometrivauhdin, mutta sitä kovemmista ja jatkuvasta vauhdista ei ollut hajuakaan. No, lopulta ei auttanut muuta kuin laittaa kamat kasaan ja lähteä treenin pariin. Alkuviikon treenit tuntuivat jaloissa aika hyviltä ja ihme kyllä jalat palautuivat todella nopeasti edellisestä pitkästä lenkistä. Kaikki tuntui olevan kohdillaan, vain oma henkinen kantti arvelutti.

Lähdin 3km lämmittelyn, kiihdytysten ja dynaamisten tekemään harjoitusta ja heti ensimmäisen kilometrin aikana tajusin, että jalka tulee kyllä kestämään treenin. Se vain jännitti, että miten mies kestää sen. Lähdin vetämään harjoitusta alkukiihdytyksen jälkeen mahdollisimman tasaisella vauhdilla ja päivän vauhtina sellainen 3:40-3:45min/km tuntui hyvältä. Ja sekös yllätti! En olisi millään uskonut, että jalka ja kunto kestävät koko kympin session tätä vauhtia, mutta niin siinä nyt sitten vain kävi. Keskivauhti oli 3:42min/km ja ennen kuin ehdin huomatakaan niin kymppi oli jo mennyt. Siinä sitten seisoskeltiin ja en oikein tiennyt, miten olisin, kun tuntui niin mahtavalta juosta taas vähän kovempaa! Loppuviikko menikin sitten fiilistellessä ja kroppaa huoltaessa. Jalat palautuivat loppupeleissä ihan kivasti ja juoksu tuntui jo tosi hyvältä perjantain palauttelun loppupuolella.

Screenshot 2015-06-01 21.18.22

Laatukauden toinen treeni koitti vasta tänään, koska valitsin eilen kevyemmän ja päivän treeniin valmistavan harjoituksena ihan varuiksi, jotta kroppa ehtii palautua tarpeeksi. Tänään ohjelmassa oli ensimmäinen pidempi laatutreeni, jossa vajaan kolmen kilsan lämmön jälkeen juoksin seuraavanlaisen treenin: 30min kisavauhtia (3:55min/km) + 4min Tempo (3:42min/km) + 25min kisavauhtia (3:52min/km) + 4km tempo (3:46min/km) + 1km kisavauhtia (3:56min/km).

Screenshot 2015-06-01 21.19.24

Kuten aina, olin jännittynyt ennen harjoitusta, mutta tällä kertaa olin paremmin valmistautunut vauhteihin ja treeni menikin lopulta huomattavasti iisimmin kuin mitä olin odottanut. Akillesjänteet ja pohkeet olivat treenin jälkeen aika loppu ja tiukkoina, mutta illan pikku palautus ja kehonhuolto saivat ne kuitenkin vähän parempaan iskuun. Tässä treenissä parasta oli ylivoimaisesti askel, joka tunti paljon viimeviikkoista tehokkaammalta ja vetävämmältä. Vauhdinnosto kisavauhtisten välissä tuntui yllättävän hyvältä ja samoin kisavauhtiin palaaminen. Tuntui siis ihan juoksulta. Toinen kiva asia harjoituksessa oli se, että pystyin juoksemaan jo 23km (sis. lämmöt ja palautuksen) 4:01min/km keskivauhdilla ilman sen kummempia ongelmia. Energiaa olisi ollut vielä pidempäänkin lenkkiin, mutta oli parempi pitää homma kurissa. Tällä viikolla on kuitenkin edessä vielä toinen kova harjoitus sekä tietenkin adidasheimon kevään päättävä Helsinki Half Marathon ja kiritehtävät.

Viikon toisena laatuharjoituksena on 5x1000metriä noin 3:30min vauhdilla ja kahden minuutin palautuksilla plus 6x400m toistoina eli mahdollisimman kovaa ja pitkillä kolmen minuutin palautuksilla. Tämä on ohjelmassa siis keskiviikkona tai torstaina. Ja kuten arvata saattaa, vähän jännittää.

Hyvä puoli tässä jännäämisessä on se, että treeneihin ja palautumiseen alkaa keskittymään ihan eri tavalla ja muutaman viikon päästä sitä alkaa olla jo sen verran rutiinia, ettei tarvitse enää stressata. Laatuharjoitukset ovat tämän lajin suola ihan siinä missä kevyet palauttavatkin. Ohjelman monipuolistuminen tekee viikosta mielekkäämmän ja ennen kaikkea selkeämmän, kun joka päivä on enemmän tai vähemmän suunniteltu etukäteen. Olen aina pitänyt rutiineista ja siksi reilun vuoden ns. rutiiniton kausi olikin aika rankka, vaikka onnistuinkin jossain määrin jäsentämään omaa harjoitteluani. Treenaaminen määrittää viikon aikataulun, mutta viimeaikoina olen huomannut sen, että olen alkanut ottamaan vapaa-aikaa ihan eri tavalla huomioon. En anna tietenkään treenien kärsiä, mutta olen armollinen ohjelman muokkaamiselle. Tämä on toiminut, koska kokonaisvaltainen stressi on helpottanut merkittävästi.

Mahtavaa juoksuviikkoa kaikille, nyt pitää palata kehonhuollon pariin.

Kommentoi

Kommentit