JoonasKuukauden toistaiseksi paras treeni.

Eilinen treeni oli ehdottomasti kuukauden paras treeni niin aikojen kuin fiiliksenkin kannalta. Ohjelmassa oli tempotreeni, joka piti sisällään myös lyhyitä vetoja ja reippaan lopetuksen (3kmLÄMPÖ + 6kmTEMPO + 4x200m/200mJOG + 3kmREIPASTA). Eli aika lyhyt, mutta intensiivinen treeni siis. Päälle tein vielä kehonhuollot ja 3km kevyttä palauttelua, koska enää en unohda sen merkitystä ja nyt paikat aukesivat kovan osuuden jälkeen aika hyvin.

Treeni meni kokonaisuudessaan aivan loistavasti. Reippaan lämmön (4:22min/km) jälkeen 6:n kilometrin tempo meni aikaan 20:46 ja 200 metrin vedot taas 32-33:n sekunnin sisään. Kun reipas palautuskin meni vielä 4:15min/km keskivauhdilla meni koko treeni alle 4:00min/km keskivauhdilla reiluun 55:een minuuttiin. Vauhdeilla ei oikeastaan ole niin paljon merkitystä kuin sillä, että jalat tuntuivat taas todella hyviltä. Tempo-osuudella sain pidettyä askelpituuden kurissa enkä lähtenyt kiirehtimään ja vastaavasti taas vedoissa koko takaketju tuntui aktivoituvan pakaraan asti todella hyvin. Treenin jälkeen olin yhtä hymyä ja aika kovassa endorfiinipöllyssä ja sekös maistui!

joonas laurila

Tämän aamun palauttavalla kympillä paikat eivät olleet pahemmin jumissa, mutta energiat olivat aika lopussa, minkä takia meno oli alkuun aika tahmeaa. Sää oli sen sijaan mitä mahtavin! Kevyt syyssade on ehkä paras keli, missä voi juosta. Raikasta eikä liian kylmää. Nyt pitää ladata energiavarastot täyteen ja levätä, jotta jaksan huomenna taas juosta kovemman harjoituksen. Onneksi illalla on aika Tuukalle a.k.a. Taikurille Helsingin Urheiluhieronnasta niin saan paikat kunnolla auki.

Huomisen treeni (3km + 4x(1000-1600mT w/3minJ) + 6x(200mR w/200mJog + 3km) tulee olemaan aika maltillinen, koska vedot ovat tempovauhtisia eli noin 3:30min/km pintaan ja palautukset ovat 3 minuuttia. En olisi uskonut, että oppisin nauttimaan vedoista, mutta niin nyt on vain käynyt. Ennen ehdottomat suosikkini olivat pitkät tempo- tai kisavauhtiset harjoitukset, mutta nyt kun olen oppinut juoksemaan vetoja teknisesti oikein ja ymmärtämään niiden välisten palautusten merkityksen, on kaikki jotenkin loksahtanut paikoilleen ja vedot ovat nousseet vanhojen suosikkien rinnalle.

Olen myös viime päivinä miettinyt paljon ensi viikon Espoon Rantamarathonin puolikasta. Tavallaan mieli tekisi juosta kovaa ja lopettaa kausi siihen, jos teen uuden ennätyksen, mutta toisaalta taas en ole varma, missä kunnossa olen pidempien matkojen suhteen. Teen ensi viikon tiistaina 40minuutin pidemmän tempoharjoituksen, jonka jälkeen olen varmasti viisaampi, koska jos se menee hyvin, olen varmasti luottavaisempi siihen, että jaksan juosta hieman hitaammin noin 80 minuuttia lauantaina. Jos toimin Espoossa kirittäjänä niin sitten ennätysyritys tulee jäämään Vantaalle.

Kommentoi

Kommentit