JoonasKuntoutuspäivä nro. 1 – pohkeet hellinä

Eilinen oli ensimmäinen virallinen kuntoutuspäivä. Ja rankka sellainen.

Poljin ensin 50 minuuttia perus sisämankelin mäkiohjelmalla, minkä jälkeen soudin vielä kaksi 5 minuutin kovempaa pätkää. Tämän jälkeen tein kuntoutukseen liittyvän pohjetreenin, 6×20-30 toistoa pohkeita niin, että viittä nousua seurasi aina 5 sekunnin venytys ala-asennossa. Tämä on keskeinen harjoitus pohkeiden voimistamisessa sekä avaamisessa, koska tämän harjoituksen kautta myös nilkan liikkuvuun paranee. Tällä hetkellä se on vielä niin jäykkä, että ponnistus lähtisi lähes suoraan ylöspäin, mikä ei tietenkään ole tarkoitus. Siksi harjoitus onkin tehtävä niin suurella liikeradalla kuin vain mahdollista. Ainakin tämän harjoitus tuntui, koska nyt pohkeissa tuntuu, että jotain on tehty. Vaikka liikkeen tekeminen tuntuikin aluksi aika tuskaiselta oli käveleminen hieman helpompaa näiden harjoituksen jälkeen. Tein vielä päälle perus keskivartalo- ja juoksuasentoharjoitteita, jotta sain treenistä hieman pidemmän ja kokonaisvaltaisemman. Tämäntyyppiset harjoitukset tulevat muodostamaan lähiviikkojen treeniohjelman; paljon aerobista eli pyöräilyä ja soutua, pohjejumppaa sekä kuntopiirejä. Kyllä se siitä lähtee taas, vaikka aluksi pohkeet huusivatkin. Sen siitä saa, kun unohtaa huoltaa kroppaansa…

Testasin treenin aikana myös uuden Suunto Ambitin sisätreenin harjoitusmoodia ja alle harjoituksen koonti Movescountista napattuna. Suhteellisen hyvällä intensiteetillä sain näköjään vedettyä treenin läpi ja hyvältä se tuntuikin. Kivasti näkyy statistiikassakin pitkät mäet ja kaksi soutupiikkiä. Muutenkin Ambit on toiminut ainakin pyöräilyssä ja sisätreenissä moitteettomasti ja käyttöjärjestelmäkin on selkeä ja nopea. Kun vain pääsisi mahdollisimman pian testaamaan laitetta myös juoksussa! Kuntoutuksen aikana on kuitenkin hyvä availla hissukseen laitteen kaikkia ominaisuuksia, koska niitä on niin paljon. Voin sitten testiraportissa keskittyä enemmän käyttökokemuksiin.

Tänään olisi tarkoitus tehdä kevyt avaava harjoitus fillarilla ulkona ja illemmalla sitten kovempi harjoitus suurinpiirtein samalla tavalla kuin eilen. Tästä se lähtee! Fiilikset ovat taas paremmat kuin aikoihin.

09062012_training_1

09062012_training_2

Kommentoi

Kommentit