JoonasKuntoutus alkakoon!

Kävin eilen ottamassa tikit pois ja se tarkoittaa sitä, että tänään pääsin vihdoinkin kuntouttamaan nilkkaa. Suurempi nautinto oli kuitenkin se, että pääsin eilen pitkästä aikaa saunaan! Ja takaisin asiaan. Kuntoutuksen agendana on seuraavan kahden viikon aikana nilkan liikkuvuuden ja voimien palauttaminen. Ja tietenkin siitä eteenpäinkin. Nilkka pitää saada taas siihen kondikseen, että se kestäisi vuodenvaihteen tienoilla taas juoksua. Ja ensiksi kahden viikon päästä pyöräilyn. Ja tähän käytän tietenkin kuminauhoja.

Ensimmäiset neljä liikettä, joita aloitin tästä päivästä lähtien tekemään vähintään pari kertaa päivässä ovat seuraavat:

  • Nilkan dorsifleksio (koukistus)
  • Nilkan plantaarifleksio (ojennus)
  • Nilkan inversio (pronaatio)
  • Nilkan eversio (supinaatio)

Yritän saada kuvattua seuraavaan postiin hieman erilaisia videoita kuntoutuksesta, koska en ehtinyt saada kaikki valmiiksi tähän postiin.

Teen näitä harjoituksia aina vähintään 3 x 20-30 toistoa per suunta per treenikerta ja käytän eri kuminauhoja luomaan kevyttä vastusta, jota nostan aina, kun jalka alkaa kestämään lisää. Tänään tein aamutreenissä keskivartalotreenin lisäksi myös keskimmäisen pakaralihaksen ja lonkankoukistajan voimistavia harjoituksia. Näitä tein hieman enemmän kuin nilkkaliikkeitä eli 3 x 30-40 toistoa. Illalla oli ohjelmassa päivän toinen treeni, jossa tein samat nilkan vahvistamisen liikkeet sekä juoksuasentoa tukevan kevyen treenin yläkropalle ja skidisti keskivartaloa.

Vaikka olinkin päässyt jo ennen tätä leikkauksen jälkeisen treenaamisen pariin niin oikeastaan vasta nyt alkaa tulla oikeanlainen treenifiilis. Leikkaushaava oli todella hyvässä kunnossa ja arpi on parantumassa hyvää vauhtia. Kun sain tikit pois, huomasin sen, että nilkan liike ei enää satu, vaan kipu oli johtunut pikemminkin tikeistä. Ja liikeradat ovat jo nyt paremmat kuin ennen leikkausta eli jo nyt voin sanoa, että leikkaus kannatti! Ainoa pieni on ongelma on tällä hetkellä kantapään seutua hermottava hermo, joka antaa aina pari kertaa päivässä vähän ilkeitä ilmoituksia siitä, että kaikki ei ole vielä ihan kondiksessa. Ja voimatasapaino on jo näinkin lyhyessä ajassa kuin kahdessa viikossa heikentynyt ja taustallahan on vielä se, että vasen jalka ei ole kestänyt ihan samanlaista treeniä kuin oikea. Eli täytyy tasapainottaa tätä eroa treeneissä treenauttamalla vasenta jalkaa hieman enemmän.

On kuitenkin ollut mahtavaa huomata, että nilkka on parantunut niin paljon, että se ei enää turpoa älyttömästi ja että se kestää kevyttä treeniä. Jos treenit jatkuvat samaan malliin niin ensi viikolla voin ottaa treenirutiineihin mukaan myös erilaiset askeltreenit kuminauhalla sekä tasapainolaudan.

2 comments

Kommentoi

Kommentit