JoonasKunnon treenipäivä!

Kuntoutuksen edetessä motivaatio harjoitteluun kasvaa ja nyt alkaa taas olla hieman enemmän kirjoitettavaa harjoittelustakin. Koko alkuviikon harjoittelu on sujunut hyvin nousujohteisesti ja treenikertojakin on kertynyt jo tuntuvasti enemmän kuin viime viikolla. Viikko alkoi maanantaina aamun vesijuoksulla ja iltapäivän fillaroinnilla ja kuntopiirillä. Eilen oli vuorossa välipäivä, jolloin tein huolelliset dynaamiset venyttelyt sekä rullailin reidet foam rollerilla. Kun on hyppinyt reilun kuukauden valtaosin vain toisella jalalle varaten voi arvata, että terve jalka on lievästi sanottuna jumissa. Eilisen session jälkeen pakara ja reisi alkoivat kuitenkin aueta ja tämänaamuinen vesijuoksu tuntuikin jo paljon paremmalta.

Tästä päivästä tuli lopulta useamman treenin päivä, koska iltapäivällä kuntoutuksessa tuli poljettua 45 minuuttia fillarilla ja tehtyä kuntoutustreenien yhteydessä myös pieni kuntopiiri. Kuntoutuksesta matka jatkui vielä Arctic Sport Addictsin juoksutreeneihin, jossa tämän päivän teemana oli kiihtyvä harjoitus. Itse treeni tehtiin useammassa ryhmässä, jotta kaikille tarjoutuisi mahdollisuus päästä viemään harjoitus läpi omilla vauhdeilla ja tämä toimi erinomaisesti, koska treeni sujui kaikilta loistavasti! Ilta päättyi vielä huolelliseen venyttelysessioon, jotta paikat olisivat auki huomisiin aamutreeneihin. Tarkoituksena olisi tehdä kuntosalilla lyhyt intervalliharjoitus fillarilla ja päällä hieman juoksuasentoa tukevia harjoituksia. Viikonlopun treeniohjelma on vielä hieman auki, mutta perjantaina on ainakin luvassa vesijuoksua. Jalka alkaa olla jo siinä kunnossa, että tekisi mieli jo ensi viikolla käydä kokeilemassa, miten se kestää juoksu, mutta katsotaan sitä vielä tarkemmin viikonlopun aikana, koska haluan, että jänne on täysin kunnossa ennen kuin alan taas treenaamaan juoksua. Kyllä sitä aina muutaman viikon jaksaa treenata vielä fillarilla.

Suhtautumiseni vesijuoksuun on muuttunut dramaattisesti viimeisten viikkojen aikana ja se tulee ehdottomasti kuulumaan harjoitusohjelmaani myös ensi keväänä. Lihasvoiman kasvattaminen, liikeratojen hiominen ilman kuormitusta sekä laajempi lihaksiston käyttö ovat vain muutamia hyötyä, mutta sitäkin arvokkaampia myös harjoituskaudella eikä vain loukkaantuneena. Ja päiväkin alkaa paremmin, kun pääsee heti kuuden jälkeen altaaseen!

 

Kommentoi

Kommentit