JoonasKun juoksu tuntuu hyvältä

Niin mielikin voi paremmin!

Joulukuussa on kasassa jo viime aikoihin nähden huikeat 100km juoksua! Olen ihan mielettömän onnellinen tästä määrästä ja kun päälle lasketaan vielä sisätreenit ja fillaroinnit olen vihdoinkin saanut kunnon treenimoodin päälle! Kroppa on kestää rasitusta koko ajan paremmin ja jalat alkavat vihdoinkin rullata entiseen malliin. Olen pitänyt lenkkien matkat aika maltillisena, mutta tänään kävin juoksemassa pitkästä aikaa hieman pidemmän lenkin. Testasin uutta adios boost 3:sta ensimmäistä kertaa kovemmissa vauhdeissa ja enpä löytänyt paljon valittamisen aiheita. Uusi ulkopohja tuntuu hyvältä ja näytti kestävän kulutustakin edellistä versiota paremmin. Tarkempaa arvostelua on luvassa joskus tammikuun aikana, nyt päivän treenin pariin.

adidas adizero adios 3 adidas adizero adios 3

Tänään oli jotenkin kaikki kohdallaan ja juoksu tuntui hyvältä. Otin ennen lenkin teemaksi kadenssin ja rullaavuuden ja siksi päätin juosta hieman kiihtyvän treenin. Mieli olisi tehnyt lähteä pitkikselle, mutta en uskaltanut vielä rasittaa jalkaa niin pitkää aikaa – siksi siis kiihtyvä ja maltillisempi matka. Juoksin ensimmäiset 15km kiihtyvänä 4:12min/km ja päälle 2km palauttavan osion. Kadenssi oli kiihtyvällä pätkällä 176 askelta minuutissa eli ihan ok. Olisi se toki voinut olla parempikin, mutta tyydyn toistaiseksi tähän, koska jalat kestivät treenin hyvin, eikä muutenkin ollut oikeastaan mitään ongelmia.

joonas laurila - movescount 1 joonas laurila - movescount 3

 

Tänään pointti ei ollut kuitenkaan vauhdit tai kadenssit. Treenin ydin oli se, että juoksu tuntui hyvältä ja nautin täysin rinnoin siitä! Olin lenkin jälkeen niin onnellinen etten meinannut pysyä housuissani. Olen löytänyt taas sen tutun rentouden, jonka kautta pystyn saamaan juoksusta irti fyysisen hyvän lisäksi myös paljon henkisiä voimavaroja. En muista, koska olisin viimeksi pystynyt miettimään niin rauhassa asioita lenkin aikana! Rentous heijastuu myös muuhun elämään ja tuntuukin, että olen saanut viimeisten viikkojen aikana aikaiseksi paljon normaalia enemmän. Juoksu on ollut se moottori, joka pitää kaiken kasassa ja nyt tuntuu siltä, että palaset alkavat taas loksahtelemaan paikalleen. Toinen iso moottori on ollut uni. Olen saanut nukuttua hyvin ja unirytmini on palautunut häiden jälkeen taas normaaliin. Näin levon määrä on palannut taas siihen, missä sen pitääkin olla. Yöllä unta 6-7 tuntia ja yhdet tai kahdet päikkärit töiden lomassa.

Ensi viikolla paljastan hieman ensi vuoden suunnitelmia niin oman harjoittelun kuin bloginkin suhteen. Meillä on tulossa ASA:ssa mielenkiintoinen vuosi 2016, mutta siitä lisää sitten ensi viikolla!

Joonas

Kommentoi

Kommentit