JoonasKuinka valita kisavaatteet / ensikuvat adidas adizero boost 2:sta

Ikuisuuskysymys. Millä kamoilla juosta marathon? Tähän kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta tässä olisi kuitenkin omia ajatuksia aiheen tiimoilta tulevan Bostonin marathonin suhteen.

Kengät ja pohjalliset

Itselleni tärkein asia ovat luonnollisesti kengät. Kengät valikoituvat juostavan matkan mukaan ja nyt, kun kyseessä on marathon, juoksen kisan jo moneen otteeseen hyviksi todetuilla adidas adizero adios boosteilla. Nämä kengät ovat olleet itselleni varma valinta niin puolikkaille kuin täysmatkallekin. Sen sijaan lyhyemmissä kisoissa saatan laittaa jotain hieman kevyempää, kuten esimerkiksi adidaksen Takumi Senit tai Hagiot. Olin ennen suhteellisen tarkka siitä, että olin ajanut kisakengät sisään reilusti ennen kisaa, mutta adios boostin jälkeen olen uskaltanut juosta kisan käytännössä suoraan pakasta otetuilla kengillä. Lesti kun toimii hyvin ja istuvuus on viimeistelty FootBalancen pohjallisilla. Kenkä on kevyesti vaimennettu eli sillä painelee maran aika iisisti ja lisäksi alustatuntuma säilyy hyvänä, koska välipohja ei ole hirveän paksu.

Tämän sanottuani uskallan paljastaa myös sen, että juoksen Bostonin marathonin joko adizero adios boosteilla tai sitten upouusilla adizero adios boost 2:lla, joka saapuu syksyllä myös Suomeen. Loukkaantuneena hyvät fiilikset ovat kaikki kaikessa ja siksi viime vuoden onnistunutta Tukholman reissua kertaillessani mieleeni muistui, että juoksin silloin ihan uusilla adios boosteilla ja ehdin pitää niitä jalassa vain pienen hetken ennen kisaa. Miksei siis nyt tekisi samoin adios boost 2:n kanssa. Kenkä vaikuttaa monin osin hyvin samanlaiselta kuin edeltäjänsä, mutta ainakin lesti näyttäisi muuttuneen hieman (ehkä vielä paremmaksi). Tarkempaa juttua kengästä on luvassa myöhemmin, mutta laitoin jo nyt muutaman nopeasti napatun kuvan niin saatte pikku maistiaiset kengästä. Itselleni ensimaistiainen juostessa tapahtuu toivottavasti jo tällä viikolla!

sukat

Sukkien kanssa tilanne on sen sijaan ihan toinen. Sukat ovat usein huomattavasti vanhemmat ja sillä lailla sopivasti elämää nähneet. Tärkeintä on, että sukkien mahdolliset saumat eivät hankaa ja että sukat ovat tarpeeksi tiukat. Siksi otan aina käytännössä yhtä kokoa pienemmän sukat, koska ne tulevat kuitenkin käytössä venymään. Kannattaa kuitenkin muitaa, että sukat eivät saa olla myöskään liian tiukat tai matalat. Ne voivat helposti alkaa estämään varpaiden toimintaa askelkontaktissa ja ponnistusvaiheessa sekä hiertää ikävästi. Liian matalat sukat voivat taas alkaa valua kenkään ja hiertää näin kantapäätä.

Vaatteet

Kisavaatteiden valintaan vaikuttavia tekijöitä on hieman enemmän kuin kenkien. Ensimmäinen ja tärkein asia on se, että vaatteet istuvat hyvin ja tuntuvat muutenkin miellyttäviltä päällä. Liian isot vaatteet voivat kerätä liikaa hikeä ja muuttua painaviksi ja hiertäviksi. Toinen asia on sitten hengittävyys / lämmittävyys. Vaatteet kannattaa aina valita sään mukaan. Bostonissa lämpötila kympin aikaan aamulla voi olla aika alhainen, mutta se nousee usein kisan edetessä. Siksi suunnitelmanani on lähteä juoksemaan kisaan adidaksen adizero-malliston shortseilla ja hihattomalla tai t-paidalla ja laittaa hihat ainakin alkumatkan ajaksi. Ne ovat sitten helppo kääriä kasaan tai heittää pois, jos ne alkavat olla liian kuumat tai muuten ikävät. Koska en ole vielä päässyt takaisin juoksun pariin niin voi olla, että heitän vielä pohjekompressiot ja kompressiosukat jalkaan, jos siltä tuntuu. Pipo, hanskat ja trikoot lähtevät mukaan ihan kaiken varalta, mutta toivon mukaan niihin ei tarvitse kuitenkaan turvautua.

Muut varusteet

Vaatteiden ja kenkien lisäksi tarvitsen kisaan vain kellon, mutta ennen kisaa pitää suojata paikat vielä mahdollisten hiertymisten varalta. Tukholmassa hyviksi todetut BodyGliden tuotteet lähtevät siis matkaan myös Bostoniin. Otan lisäksi muutaman juomapullovyön pullon, jotta minun ei tarvitse pysähtyä ensimmäisissä vesipisteissä ja voin näin keskittyä rauhassa itse juoksuun. Tämä riittää usein aina puolimatkaan asti, minkä jälkeen juon tarvittaessa vesipisteillä. Näiden tavaroiden lisäksi itse kisaan en tarvitse muuta. Geelejä ja muita en ole tottunut käyttämään itse kisassa eli vesi riittää ihan hyvin. Matkaan lähtee kuitenkin paljon tavaraa ihan varalla, jos Bostonissa sattuu jotain. Eli kenkiä otan useammat erilaiset ihan varuiksi mukaan, samoin vaatteita. Hyvä varustautuminen on puoli kisaa. Ei tarvitse sitten turhaan nostattaa verenpainetta näiden asioiden tiimoilta.

Kommentoi

Kommentit