JoonasKuinka monen kaatumisen jälkeen saa jättää lenkin kesken?

Kyllä on ollut raskas viikko. GoExpon rasitukset ulottuivat ehkä hieman pidemmälle kuin mitä olisin uskonut. Tein ehkä virheen, kun juoksin maanantain ja tiistain aikana jo noin 45 kilsaa, vaikka olisin voinut antaa kropan palautua ehkä hieman pidempään. Tämä heijastui luonnostaan koko loppuviikkoon ja varsinkin perjantain tempotreeniin, jota jouduin helpottamaan hieman loppupäästä viimeisten tempopätkien osalta.

Kaiken huippu oli kuitenkin tänään tehty ”pitkä lenkki”. Tarkoituksena oli juosta pitkä maratonvauhtinen harjoitus tempopätkineen, mutta tämä jäi kuitenkin haaveeksi. Tein nimittäin kunnon kardinaalivirheen, koska arvioin kelin valitsemallani reitillä väärin ja laitoin täysin vääränlaiset kengät jalkaan, minkä seurauksena lenkki loppui noin 21 kilometrin kohdalla. Syy tähän oli yksinkertaisesti se, että kaaduin viisi kertaa lenkin aikana ja viimeisen kaatumisen jälkeen jalat alkoivat olla sen verran turtana, että päätin jättää leikin sikseen ja hölkätä himaan. Kokeilin vielä lopuksi, jos paikat olisivat kestäneet toisen kisavauhtisen (9km), mutta reilun kilsan jälkeen kävi aika selväksi, että parempi jättää leikki sikseen. Mieli olisi tehnyt jatkaa, mutta kroppa vain sanoi lopulta ei. Aurinkoinen ja mahtava sää vei ehkä ajatukset hieman pois olennaisesta…

Heikossa palautumisessa kyse on ollut ehkä enemmänkin henkisestä kuin fyysisestä palautumisesta, koska kroppa on sinänsä ollut suhteellisen hyvässä kunnossa. Viikkokilometrejä kertyi 106 kilsaa ja keskivauhtikin oli 4:39min/km, joka alkaa olla jo aika kova, koska viikkoon on mahtunut useampi kevyt lenkki. Jotenkin vaan pää ei ole ollut mukana treeneissä, mikä on vaikuttanut siihen, että kroppakaan ei oikein tottele niin kuin sen pitäisi. Nyt pitää alkaa saada paketti kasaan eli täytyy alkaa keskittyä hieman enemmän treenaamiseen ja varsinkin palautumiseen eikä antaa muiden asioiden vaikuttaa näihin! Viime viikkoina ajatukset ovat kieltämättä päässeet karkailemaan hieman liikaa asioihin, joista ei tarvitsisi stressata, mutta jotka kuitenkin ovat stressanneet. Toinen asia, mihin täytyy alkaa kiinnittää enemmän huomiota on raudan saanti, koska sekin voi olla yksi syy hieman heikkoon ja väsyneeseen oloon. Kärsin tästä samasta ongelmasta myös vuosi sitten ja se ratkesi lyhyellä rautakuurilla.

Ensi viikon keskeiset treenit ovat joko keskiviikkona tai torstaina tehtävä intervalliharjoitus (3km+6x1000km+4x400m+3km) sekä viikonloppuna tehtävä pitkä (3km+6km Tempo+12km Easy+2x3km Tempo (2min lepo)+3km). Näiden lisäksi juoksen noin 50-60 kilsaa peruskestävyyttä tai palauttavia treenejä. Kiva päästä pitkästä aikaa tekemään intervalleja, koska edellisistä intervalleista on jo reippaasti yli kuukausi! On jännä nähdä miten vedot sujuvat nyt verrattuna edellisiin tonneihin ja nelisatasiin. Ensi viikolla tavoitteena on saada tonnit jo noin 3:30:n pintaan ja toivon mukaan myös hieman allekin ja neljäsataset vastaavasti sinne 1:25:n pintaan. Toivon mukaan pääsen tekemään treenin ulkona, koska matolla juoksu alkaa jo hieman puuduttaa!

3 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. 5 riittää jo ihan varmasti lenkin keskeyttämiseen! Kyllä niitä pitkiä kovia vielä ehtii tehdä. Harmi juttu silti, olisi varmasti tuossa säässä ollut kiva juosta pidempäänkin. Tai oli.. 🙂 Tsemppiä palautumisjuttuihin! Rautakuurilla ollaan täälläkin. Onneksi se tuntuu aina tepsivän.