JoonasKuinka jakaa päivittäinen juoksuannos kahteen?

Juoksijalle voi viikkokilometrien kasvun myötä tulla ongelma löytää kalenterista yhtäjaksoista vapaata aikaa tehdä pidempiä peruskestävyysharjoituksia keskellä viikkoa. Jos aikaa kuitenkin löytyy muutama hieman lyhyempi pätkä esimerkiksi aamulla ja illalla on yksi mahdollinen tapa ja peruskestävyysharjoitus kahteen osaan, jotta päivätavoite saadaan kasaan.

Treenin jakaminen palvelee muutenkin kuin vain ajankäytöllisesti. Päivittäisen treenin jakaminen kahteen osaan kehittää sydäntäsi ja parantaa verenkiertoasi, kun ne saavat ärsykkeitä muutaman kerran päivässä. Tätä kautta pystyt myös kehittämään juoksusi ekonomiaa sekä kasvattamaan päivittäistä kilometrimäärääsi. Eli, jos juokset vähintään viisi kertaa viikossa noin 40-50 minuuttia, pitäisi sinun olla valmis myös harjoittelemaan kaksi kertaa päivässä.

Jos sinulla on esimerkiksi 10 kilometrin peruskestävyysharjoitus merkittynä kalenteriin, voit jakaa sen niin, että juokset aamulla noin 5 kilometriä ja illalla 7,5 kilometriä. Tämä on kaava, jonka olen itse huomannut hyvin toimivaksi, eli puolet suunnitellusta matkasta aamulla ja noin 3/4 taas illalla. Näin myös päivittäiset kilometrisi nousevat kuin aivan kuin vahingossa.

Tämän kokeileminen kannattaa aloittaa helpoista päivistä, jotka jaat kahteen osaa. Kun tätä on tehty jonkin aikaa, voit alkaa kokeilla myös helppo-kova yhdistelmiä. Aamulla voit tehdä helpon avaavan harjoituksen ja illalla esimerkiksi tempo tai intervalliharjoituksen. Voit myös jakaa pitkät lenkkisi, mutta pidä mielessä, että voi olla viisasta pitää täysi lepopäivä näin kovan harjoituksen jälkeen. Ja muista myös, että harjoittelu ja kehittyminen vaativat aikaa, joten aloita rauhassa ja kasvata vasta sitten harjoitteluasi.

Pyrin itse tekemään tämäntyyppisiä harjoituksia peruskestävyyskaudella sekä hieman korkeamman volyymin kaudella. Aamutreenissä saa päivän mukavasti käyntiin ja illalla taas harjoittelu toimii tyhjentävänä raskaan työpäivän jälkeen. Jaetut harjoitukset ovat lähtökohtaisesti kaikki peruskestävyysharjoituksia, mutta treenaan myös usein muutaman kerran päivässä niin, että aamulla on joko avaava tai kova harjoitus ja illalla taas palauttava tai kova harjoitus.

Kommentoi

Kommentit