JoonasKohti ohjelmaa

Se olisi taas aika aloittaa laatuharjoittelu.

Alkuvuoden treenit ovat osoittaneet, että jalka on vihdoinkin siinä kunnossa, että se kestää kovemmat harjoitukset ja harjoitusvolyymit. Treenasin enemmän tai vähemmän joka päivä vuoden alusta tämän viikon tiistaihin saakka, jonka jälkeen otin tatuoinnin jälkeen ansaitun kolmen päivän levon. Ja se kannatti. Kroppa ja pää ovat nyt siinä kunnossa, että oikein odottaa kovempia harjoituksia!

Olen jumppaillut pari viimeistä viikkoa ohjelmaa ja päädyin lopulta siihen, että keskityn kevään aikana vauhtikestävyyden kehittämiseen lyhyemmillä matkoilla. Tavoitteena on kehittyä etenkin vitosella ja kympillä, mutta myös puolikkaalla. Olisihan se kivaa juosta puolikkaalla vihdoinkin kisassa sen 80 minuutin alle! Ohjelma on hyvin pitkälle samanlainen, jota noudatin vajaa kaksi vuotta sitten ja se toimi silloin tosi hyvin. Juoksuun tuli niin kevyissä kuin kovissa treeneissä ihan toisenlainen rentous kuin aiemmin ja se on tavoitteena myös tänä keväänä. Tässä vaiheessa on turha vaihtaa toimivaa konseptia.

En ole suunnitellut kevään tavoitteita kisojen suhteen, vaan käyn juoksemassa sen mukaan, kun tuntuu hyvältä. Tärkeintä on kuitenkin nauttia juoksusta joka päivä. Kisat tulevat, kun ovat tullakseen ja ohjelmassa tämä on otettu oikeastaan huomioon vain niin, että sinne on mahdollista tehdä osaan viikonlopuista slotteja kisoihin tai vaihtaa kovempi treeni kisaan.

Tämän viikon ohjelmassa ovat seuraavat harjoitukset:

10x400m/400m

Tämä on ohjelmassa tiistaina tai keskiviikkona. En ole juossut nelosia tai muutenkaan näin lyhyitä vetoja muutamaan vuoteen eli otan nämä aika iisisti ja pyrin juoksemaan vain hyvän nipun. Palautus on aika pitkä eli siinä mielessä näitä uskaltaa juosta jo kovaakin. Saa nähdä miten käy. Tämä on se harjoitus, joka itseäni jännittää eniten. Onneksi tosiaan neloset pitää vielä toistaiseksi juosta rennon kovaa ja vähän pidemmillä palautuksilla.

30-40min tempo

Viikon toisena laatuna on perjantaina tai lauantaina tehtävä 30-40min tempo. Tässä tavoitteena on hakea vauhtia sinne 3:45min/km pintaan, toivon mukaan vähän allekin. Juoksen pohjille 15-20min kevyesti kiihtyvää ja päälle vetoja ennen harjoituksen aloittamista. Kunnon lämpöjen jälkeen on sitten helpompi sanoa, mikä on päivän fiilis. Juoksin muutama viikko sitten kympin about 3:45 vauhdilla ja sen pitäisi mennä nytkin, mutta olen vielä ehkä hieman varovainen tavoitteiden suhteen.

Näiden treenien päälle sitten peruskestävyyttä ja palauttavaa niin, että kroppa saa riittävästi myös kevyttä treeniä.

Olen samaan aikaan superiloinen ja jännittynyt siitä, että pääsen taas kovien harjoitusten pariin. Jännitys on kuitenkin tuttua puuhaa, jännittäjä kun olen. Onneksi saan käännettyä sen harjoituksen alettua voimavaraksi, kun kroppa ja mieli alkaa rentoutua. Nautinnon kautta hyvä tulee. En aio stressata turhaan, vaan katson ihan rauhassa, miten treenit sujuvat ja muokkaan ohjelmaa sitten tarpeen mukaan.

Kivaa treeniviikkoa kaikille!

Kommentoi

Kommentit