JoonasKevyt viikko teki hyvää

Torstain kovan vetotreenin jälkeen tein perjantaina 15:sta kilometrin lenkin Tukholman maratonreittiä myötäillen. Kovassa tuulessa ja poikittain sataneessa jäätihkussa tehty lenkki oli todella haastava. Ensimmäiset 13 kilometriä sujuivat kuitenkin todella hyvin, reilun neljän minuutin kilometrivauhtia ja lopun pystyin palauttelemaan hyvillä mielin. Tätä surkeampaa keliä on tuskin odotettavissa kesän maratonillakaan.

Tukholman maratonin vajaat 10:n ensimmäistä kilometriä ovat suhteellisen helppoa aina Västerbron sillalle saakka. Tämä pätkä on loistavaa aikaa saada rytmistä kiinni ennen nousuosuutta, joka alkaa sillan ylityksen ja pidemmän suoran jälkeen. Nousu ei sinänsä ole vaikea kulman takia, vaan enemmänkin sen pituuden takia. Useampi kilometri loivaa nousua ja ajoittaista laskua on ainakin aiemmin tuntunut kehossa varsinkin toisella kierroksella. Mäkitreenejä vaan lisää!

Lauantaina juoksin Erlingin kanssa lenkin Djurgårdenin rantoja ja kanavia pitkin. Keli oli alustan suhteen huonompi kuin perjantaina, mutta maisemat taas huomattavasti paremmat. En ollut koskaan aiemmin kiertänyt koko Djurgårdenia, mutta jatkossa tästä lenkistä tulee vakiolenkki, kun minulla on mahdollista juosta Tukholmassa. Tie kulkee rantoja pitkin ja aatelisten takapihoilla ja loppupätkästä juostaan vielä kanavanrantaa pitkin. Kaikenkaikkiaan yksi siisteimmistä reitistä, mitä olen ikinä juossut! Kannattaa käydä juoksemassa läpi, jos olette menossa Tukholmaan ja aikaa löytyy myös juoksemiselle.

Djurgården lenkki

Viikosta tuli siis kokonaisuudessaan aika kevyt. Yksi kova treeni ja yksi hieman reippaampi lenkki ja kolme kevyempää. Juoksukilometrejä tuli yhteensä karvan alle 70 kilometriä eli aika reilusti vähemmän kuin aiempina viikkoina. Paikat ovat nyt suhteellisen levänneet ja hyvä niin koska viikosta on tulossa aika rankka.

Huomenna on luvassa viikon ensimmäinen kova treeni (3km lämpö + 5km Tempo (3:45min/km) + 60min Kevyt + 5km Tempo (3:45min/km) + 3km palautus), jossa on jo ihan riittämiin niin vauhtia kuin volyymiäkin. Viikon toinen kova treeni (3km lämpö + 6km Tempo (3:45min/km)  + 4min kevyt + 5km Tempo (3:45min/km) + 3 min Kevyt + 3km Tempo (3:45min/km) + 2min kevyt + 1.5km Tempo (3:45min/km) + 3km palautus) on joko torstaina tai sunnuntaina ja kolmas hieman pidempi on noin 29 kilometrin kevyt lenkki, joka asettuu kovien treenien mukaan joko torstaille tai sunnuntaille. Loput treenit ovatkin sitten palauttavia, peruskestävyyttä tai fillarointia.

Kova viikko, mutta odotan yhden kevyemmän viikon jälkeen innolla hieman kovempaa intensiteettiä. Lepo tekee  hyvää myös päälle, koska nyt mieli on treeneissä taas mukana ihan eri tavalla kuin hektisellä viime viikolla.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

Kommentoi

Kommentit