JoonasKesän ja syksyn tavoitteet

Sain eilen inspiksen alkaa pohtimaan hieman tarkemmin kesän ja syksyn tavoitteita. Tämä tuli ehkä hieman yllätyksenä, koska perinteisesti palautuminen on vienyt sen verran paljon aikaa, että näin pian maran jälkeen on ollut vielä liian aikaista alkaa pohtimaan tulevaisuutta. Nopeaan innostuksen nousuun on vaikuttanut se, että harjoittelussa tulee olemaan tällä kertaa selkeästi kaksi eri teemaa, nopeuskestävyys sekä nopeusvoima eli fokus harjoittelun luonne tulee olemaan jotain täysin uudenlaista.

Näiden kahden teeman perusteella hahmottuivat myös syksyn tavoitteet ja kisat. Asetin kesälle ja syksylle 2 päätavoitetta, joista toinen on ajallinen ja toinen taas lihaksistoon liittyvä. Ajallinen tavoite on tietenkin vihdoinkin sen 1:20:n alitus puolikkaalla Vantaalla, mutta mahdollisesti jo Espoossa tai pääkaupunkijuoksussa. Lihaskunnon kannalta tärkein tavoite on saada keskivartaloon lisää voimaa, jotta se pystyisin juoksemaan sekä nopeammin että taloudellisemmin niin lyhyillä kuin pidemmilläkin matkoilla. Siksi näen, että tavoitteet toimivat hyvin myös pohjana Bostonin harjoittelulle, joka alkaa myöhemmin syksyllä.

Ohjelman suunnittelu on vasta alkuvaiheessa, mutta rakenteeksi hahmottelin jotain seuraavanlaista.

Viikot 1-5

  1. Juhannusviikko –  3-5 kevyttä treeniä, joiden päälle lihasvoimaa, tekniikkaa ja kiihdytyksiä.
  2. Nizzassa – 3-5 kevyttä treeniä, joiden päälle lihasvoimaa, tekniikkaa ja kiihdytyksiä.
  3. Pariisi 3-5 kevyttä treeniä, joiden päälle lihasvoimaa, tekniikkaa ja kiihdytyksiä.
  4. Keskikova – 5-7 treeniä, joista yksi TV ja yksi kiihtyvä. Päälle lihasvoimaa, tekniikkaa ja kiihdytyksiä.
  5. Kova – viimeinen Danielsin II vaiheen viikoista. Mukailtu 5-15km ohjelmasta.

Viikot 6-11

  • Danielsin 5-15km ohjelmasta mukailtu kuuden viikon treenijakso (vaihe 3).

Viikot 12-17

  • Danielsin 5-15km ohjelmasta mukailtu kuuden viikon treenijakso. (vaihe 4)

Päädyin jatkamaan Danielsin ohjelmalla, kun se nyt näytti toimivan niin mukavasti kevään marathonharjoittelussa. Muutenkin Danielsin syklitys ja harjoitusten luonne sopii omaan tapaani harjoitella. Nyt kuitenkin tuntuu, että luvassa on ainakin jonkinasteinen hyppy tuntemattomaan, koska lyhyemmille matkoille tähtäävä ohjelma tulee pitämään sisällää huomattavasti enemmän intervalli- sekä muita toistopohjaisia harjoituksia. Saa nähdä, miten hallitsen tämäntyyppisen harjoittelun, mutta hyvä se on kokeilla joskus jotain tällaistakin, koska olen aina ollut lyhyemmillä matkoilla suhteellisen hidas, jos vertaa vauhteja esimerkiksi marathoniin. Ohjelma tulee pitämään sisällään 2-3 kovempaa harjoitusta tai kisaa viikossa eli kyllä sen kanssa varmasti hiki tulee.

Voimaharjoittelussa tulen taas luottamaan suurimmalta osin vanhoihin liikkeisiin, jotka olen todennyt toimiviksi. Toiveenena on kuitenkin, että löytäisin mukaan myös uusia liikkeitä varsinkin kehonhallinnan puolelta ja toivottavasti saan tähän apua Villeltä ja Tuukalta!

Kommentoi

Kommentit