JoonasKesän harjoittelusta

Tukholmasta on kulunut nyt reilu viikko ja paikat alkavat olla taas suht koht iskussa. Päätin kuitenkin, että juoksuohjelmaan palaaminen tapahtuu vasta heinäkuun toisella viikolla, kun tulen reissusta, koska siellä ei kuitenkaan jaksa treenata ihan samalla tavalla kuin kotona. Siksi lähiviikkojen ohjelma tulee pitämään sisällään jonkin verran voima- ja tekniikkaharjoittelua, pyöräilyä sekä jonkin verran juoksua. Kokeilin eilen juosta muutaman hieman kovemman spurtin ja totesin, että ilmeisesti polvien jänteet eivät ole ihan vielä iskussa, koska varsinkin oikean polvi tuntui jotenkin omituisen löysältä. Eli ei siis vielä mitään kovempaa treeniä. Toinen syy tähän saattoi olla lihasvoimatreenit, jotka tein sekä lauantaina että sunnuntaina… Tuli otettua ehkä hieman liian reipas lähtö.

Kovempi harjoittelu on syytä rauhoittaa myös toisesta syystä. Kevään kova treenijakso oli myös henkisesti kuluttuva ja onnistunut Tukholma vie aika paljon henkistä kapasiteettia ja huomaan, että tällä hetkellä tankki on aika tyhjä. Juokseminen maistuu toki, mutta en jaksa pahemmin miettiä sitä, minkälaista treeniä sitä pitäisi tehdä.

Henkinen palautuminen maratonista on usein haastavampaa kuin fyysinen palautuminen. Mahdolliset huonot muistot edellisestä kisasta tai turhautuminen siitä, että tavoitetta ei saavutettu, voivat jäädä vaivaamaan ja häiritsemään keskittymistä. Vaikka olisitkin saavuttanut tavoitteesi, voi henkisen tasapainon saavuttaminen olla haastavaa. Selviäminen kovasta harjoituskaudesta ja sen huipentuminen hyvin menneisiin kilpailuihin on myös henkisesti kuluttavaa. Monet juoksijat eivät ymmärrä, mikä vaikutus näillä voi olla palautumisjaksoon, ennen seuraavana harjoituskauden alkamista. Motivaatio ja ilo juoksusta voi olla kadoksissa pitkänkin aikaa, kun keskittyminen on fyysisessä palautumisessa eikä henkisessä.

On kuitenkin muistettava, että suunnitelma seuraavasta harjoituskaudesta on oltava hyvissä ajoin valmiina, koska se helpottaa ajatuksien siirtämistä pois edellisistä kisoista. Monet ammattilaisvalmentajat sanovat, että on viisasta juosta vain kaksi kovaa maratonia vuodessa, koska ne ovat niin kuluttavia sekä henkisesti, että fyysisesti. Tämä on minusta hyödyllinen vinkki myös amatööreille. Mielen on oltava kirkas, jotta mahdolliset kivuliaat muistot eivät häiritse uuden harjoituskauden alkua.

Anna siis sekä mielellesi että kehollesi tarpeeksi aikaa palautua ennen uuden harjoituskauden aloittamista. Juokse, pyöräile tai ui muiden ihmisten kanssa, jotta sinun ei tarvitse toipua yksin kilpailun rasituksista. Keskusteleminen toisten juoksijoiden kanssa helpottaa rentoutumisessa ja nostaa mielen taas uudelle tasolle. Tätä ei kannata unohtaa myöskään harjoituskaudella.

AdidasHeimo10_2013_06_10_028

adidasHeimo10

AdidasHeimo26_2013_06_10_030

adidasHeimo21

AdidasHeimo_2013_06_10_056

Erling näyttää mallia

Siksi nautinkin eilen suunnattomasti ensimmäisestä adidaksen heimon tapaamisesta ja treeneistä. Näimme valmentajien kanssa ensimmäistä kertaa molempien ryhmien juoksijat, kävimme hieman läpi sitä mitä on luvassa ja katsoimme kamat kohdilleen, jonka jälkeen lähdimme lenkille. Luvassa oli vain todella kevyt ja lyhyt lenkki, jossa teimme aika pitkään erilaisia tekniikkaharjoitteita, joita heimolaisten olisi tarkoitus alkaa tekemään myös itsenäisesti. Kävimme juoksutekniikan lisäksi myös juoksuasentoa, jota olisi myös tarkoitus alkaa treenaamaan mahdollisimman paljon, koska edessä on pian kesätauko ennen loppukesän ja alkusyksyn treenejä. Vaikka ensimmäisistä treeneistä on aina hankalaa vetää hirveän syvällisiä johtopäätöksiä niin yksi asia on ainakin varma. Motivaatio heimolaisilla on enemmän kuin kohdillaan ja pelkästään se antaa todella hyvät lähtökohdat treenien onnistumiselle! Ja motivaatiota tarvitaankin, koska ensi viikolla onkin jo luvassa leppoisa mäkitreeni Hannan Heimo10:lle.

Erlingin lisäksi ASA:sta tulee olemaan mukana ainakin Tuukka, mutta mahdollisesti myös muita juoksijoita. Molemmat Heimot tulevat myös järjestämään heinäkuun lopusta eteenpäin muutaman treenin, minne kaikki ovat tervetulleita treenaamaan meidän kanssa.


AdidasHeimo_2013_06_10_017 AdidasHeimo_2013_06_10_034 AdidasHeimo_2013_06_10_050 AdidasHeimo_2013_06_10_068

 

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Järkeviä pointteja palautumisesta, erityisesti henkisestä! Mielestäni se unohtuu helposti kevään maratonin jälkeen, kun juoksukesä on (muilla) edessä ja sää houkuttelee juoksemaan, vaikka ehkä oikeasti väsyttää vaikka millä tavalla.

    Kivoja kuvia! 🙂