JoonasKenkäfiilistelyä

Motivaatio voi kohota monella tavalla.

Joskus sen nostattaminen voi vaatia paljon töitä, joskus taas motivaatio syntyy helposti puhtaasta tunteesta. Näin kävi viimeksi pari päivää sitten, kun laitoin pitkästä aikaa jalkaan adios boostin ekan version. Näitä löytyy kaapista vielä jokunen pari ja vaikka uudempi versio onkin varsinaisessa käytössä niin tässä kengässä on jotain todella nostalgista.

adidas adizero adios boost 1_6

Muistan kengästä aina Tukholman marathonin ennätysjuoksun, jonka juoksin vielä kengän sampleversiolla. Sain kengän alle viikkoa ennen kisaa, joka jännitti ehkä hieman, mutta samalla kenkä tuntui siltä kuin olisin juossut sillä aina. Tallustelin sillä muutaman päivän ennen kisaa ja totesin, että tällä asetun myös viivalle. Siitä lähtien malli on ollut luottokenkäni. Myös Bostonin tuskainen treenikausi ja tunteellinen kisa tuli juostua adios boost ykkösellä. Tiesin, että leikkaus olisi edessä vielä saman vuoden puolella ja jalka kipuili vähän kengällä kuin kengällä. Siksi päädyin jälleen juoksemaan tutulla ja turvallisella adioksella. Ja kisa meni kuntoon nähdeen enemmän kuin nappiin!

 

 

Aina, kun laitan nämä kengät jalkaan, tulee pakottava tarve päästä juoksemaan. Kengän istuvuus on itselleni täydellinen. Välipohjan kimmoisuus ja paksuus osuvat yhteen omien preferenssien kanssa. Kengästä tulee yhtä jalkaterän kanssa.

Motivaation kanssa ei tällä hetkellä ole ongelmia, mutta en pistä pahakseni, jos fiilikset kohoavat entisestään. Kun toivon flunssasta niin käyn kokeilemassa jalan kestoa juuri näillä kengillä. Ja samalla odottelen myös ensi keväänä markkinoille saapuvaa kolmosversiota.

Olisi nastaa kuulla, jos teillä on joku kenkä, joka merkitsee teille yhtä paljon.

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Tuttu aihe! Itse saan vastaavia tuntemuksia Newtonin kengistä, joista erityisesti Distance III ja IV ovat todellisia hengennostattajia.

    Kärsin parin kauden ajan isovarpaiden tyvinivelen kipuilusta, ilmeisesti painetta kohdistui sinne juostessa jalan kestokykyä enemmän. Tarinoin tästä eräässä juoksuliikkeessä, josta sain vahvat suositukset Distanceille. Newtonin POP-systeemi siirsikin paineen hieman taaemmas, jolloin päkiäaskellus onnistui kuormittamatta varpaita liiaksi.

    Samalla opin viimein askeltamaan tiheämmin, ja juoksusta tuli äkisti taloudellisempaa ja nopeampaa. Telakalta ensimaratonille -projekti sujui jopa odotuksia paremmin. Toki tavoitteena oli ehjä juoksu eikä mikään tiukka ikaraja, mutta tulokseen 3:47:xx olin kovin tyytyväinen rikkonaisten kausien jälkeen.

    Viikon päästä pitäisi laittaa kengät koetukselle Vantaan puolikkaalla. Nyt voin jo luvata, ettei ennätyksiä synny millään popoilla. Viikkokilometrit ovat jääneet naurettavan alhaisiksi muista loukkaantumisista ja sairastelusta johtuen.

    • Ihan mahtavaa, että kengänvaihto on voinut opettaa noin paljon istuvuuden lisäksi. Kengän lestillä ja koolla on tosiaan todella paljon väliä päkiäjuoksussa ja siksi oikean kengän löytäminen voikin ottaa aikansa. Tosi hienoa, että löysit ratkaisun ja että vaivat ovat sen jälkeen helpottaneet!

      Kannattaa muistaa, että joka kisassa ei tarvitse jahdata ennätyksiä ja toisaalta taas, että kahdessakin viikossa kuntoa saa vielä hilattua ylöspäin. Vantaa on kuitenkin nopea reitti! Sen voi aina juosta myös hyvänä harjoituksena ensi vuoden kisoja ajatellen. Kisakokemus ei ole koskaan pahasta ja esimerkiksi kiihtyvänä juostuna puolikkaasta voi tulla ihan erilainen kokemus.

      Tsemppiä kisaan!