JoonasKeho ja mieli alkavat toimia

Pyöräilyviikko on tehnyt hyvää. Todella hyvää. En muistanutkaan kuinka paljon rakastan maastopöyräilyä, oli kyse hiekkatiellä tykittämisestä tai sitten hieman hitaammin poluilla ajamisesta. Olen pyrkinyt tällä viikolla fillaroimaan joka päivä vähintään 40 kilsaa ja toistaiseksi suunnitelma on onnistunut enemmän kuin hyvin. Jäljellä ovat enää huominen hieman kovempi treeni ja sunnuntain pitkä lenkki. Huomenna tarkoituksenani on ajaa lenkin sisällä 40-60minuuttia tempoa vantaanjoen varrella ja sunnuntaina vain fiilistelen vähintään 3,5h.

Tilanne juoksun suhteen on edelleen sama eli juokseminen ei tällä hetkellä ole kannattavaa. Positiivista on kuitenkin se, että akillesjänne alkaa osoittaa paranemisen merkkejä ja pystyn jo nousemaan varpailleni ilman kiputiloja. Tulehdus on kuitenkin vielä päällä ja sen huomaa mm. siitä, että nilkka jäykistyy ajoittain ja silloin esiintyy vielä pientä kipua. Fillaroinnin lisäksi toinen merkittävä syy siihen, että kroppa alkaa taas toimia on Tuukalla, kuka on fiksannut ahkerasti kroppaani kuntoon ja hoidot jatkuvat vielä ensi viikolla. Varsinkin oikean polven seudulla on todella paljon jumeja, jotka ovat ilmeisesti tulleet Nizzan-reissun aikana liian railakkaista alamäkitreeneistä. Onneksi nämä vaivat alkavat olla jo voiton puolella.

Palaaminen säännölliseen harjoitteluun ja kropan asteittainen tervehtyminen ovat nostaneet fiiliksiä ja rytmi urheiluun on jälleen löytynyt. 1-2 kertaa päivässä tehnyt aerobiset treenit, kehonhuollot ja lihaskunto ovat rytmittäneet viime ja tätä viikkoa ja juuri tämä säännöllisyys antaa mielelle lepo, kun harjoittelusta tulee mekaanista, mutta silti nautinnollista. Eli hyvään suuntaan mennään ja koska fillarointi tuntuu auttavan, tulen jatkamaan sitä myös ensi viikolla. Halu päästä taas juoksemaan on luonnollisesti kova, mutta en taida silti uskaltautua juoksemaan vielä tällä viikolla, vaikka tarkoituksena olikin juosta osan fillaritreenien päälle.

Ensi viikolla nostan kilometrejä ja pyrin tekemään 2-3 treeniä, jotka ovat kestoltaan 2,5.4 tuntia. Näiden harjoitusten tarkoituksena on saada kestävyyttä ja tuntumaa aikaan, koska pitkät juoksulenkit eivät ole vielä mahdollisia. Näiden päälle teen peruskestävyyttä ja yhden kovemman tempotreenin ja jokusen maastofiilistelyn. Tulen jatkamaan tämäntyyppisiä treeniä niin kauan, kunnes jalka on taas kunnossa. Näin kestävyyspohjan pitäisi alkaa tulla pikkuhiljaa taas esiin.

Berliini kolkuttelee jo ovella ja siksi on tehtävä kaikki mahdollinen, mikä tehtävissä on ja niillä pohjilla sitten juoksen Berliinissä. Ongelmista huolimatta nautin tällä hetkellä harjoittelusta ehkä enemmän kuin koskaan ja haluan panostaa siihen niin paljon kuin mahdollista. Ehkä olen jossain määrin sellainen urheilija, että saan voimaa näistä vastoinkäymisistä ja niiden kääntämisestä positiivisiksi asioiksi. Juoksu-uraani on kuitenkin jäljellä vielä vaikka kuinka monta vuotta eli tällaiset pikku vastoinkäymiset eivät saa lannistaa. Aina tulee uusia kisoja ja ne ovat kuitenkin itselleni mittareita siitä, millaisessa kunnossa olen. Ennätykset ja itsensä ylittäminen ovat tietenkin hienoja ja tavoiteltavia asioita, mutta kyllä kehon ja mielen hyvinvointi ovat ne tärkeimmät asiat.

Kommentoi

Kommentit