JoonasKausi paketissa.

Päätös on tehty.

Paikat ja etenkin lantionseutu on siinä kunnossa, että edessä on noin kuukauden kevyempi jakso ennen Bostonin harjoitusohjelman alkua. Mietin lähes koko viime viikon kuumeisesti sitä, lähtisinkö kokeilemaan 1:20:n alitusta Vantaalla, mutta Espoon puolikkaan jälkeen totesin, että kausi paikat ovat tällä hetkellä sen verran jumissa ja väsyneet, että lepo tulee enemmän kuin tarpeeseen. Päätös oli näiden syiden takia lopulta yllättävän helppo, koska Boston on kuitenkin ensi kauden päätavoite. Paikkojen ja pään on oltava kunnossa ennen kuin aloitan taas marathon-harjoittelun.

Vaikka puolikas jäikin uupumaan, antoi loppukesän ja alkusyksyn nopeusharjoittelu lyhyessä ajassa todella paljon. Tulokset paranivat jopa yllättävän paljon, niin erilaisissa harjoituksissa kuin kisassakin ja ohjelman tavoite on siis sitä myöten saavutettu. Tunnen oloni tällä hetkellä todella luottavaiseksi entistä kovemmissa vauhdeissa ja tämä tulee olemaan mentaalisesti todella tärkeää, koska Bostonin ohjelmassa näitä vauhteja pitää pystyä pitämään yllä entistä pidempään. Valehtelisin, jos sanoisin, etteikö puolikkaan putoaminen pois kalenterista ei harmittaisi. Olisi ollut kiva päästä juoksemaan ennätys vielä silläkin matkalla, koska tiesin olevani ennätyskunnossa. Nyt se kuitenkin siirtyy ensi vuoteen ja aika pian Bostonin jälkeen löytyykin useampi vaihtoehto tämän matkan ennätyksen rikkomiseen. Toistaiseksi on vielä turhan aikaista lähteä arpomaan, mikä se kisa voisi olla, mutta hyviä vaihtoehtoja ovat ainakin Helsinki City Run, Helsinki Half Marathon sekä Forssa.

Juokseminen tulee luonnollisesti jatkumaan läpi ylimenokauden, mutta ilman ohjelmaa. Nyt aion vain nauttia juoksemisesta erilaisilla vauhdeilla erilaisissa maastoissa ja ennen kaikkea ILMAN OHJELMAA. Hyvä antaa välillä pään levätä, kun ei tarvitse koko ajan miettiä, mitä ohjelma kertoo. Fokus harjoittelussa tulee olemaan paikkojen saamisessa terveiksi eli luvassa on paljon vesijuoksua sekä lihaskuntoa. Keskivartaloon pitää saada lisää voimaa eli tulen viettämään aikaa Helsinki Core Trainersillä tavallista enemmän omienkin harjoitusten parissa. Samaan aikaan liikeradat ja hermotus palautellaan taas oikealla tasolle. Opin viime vuoden syksyn kuntoutusjaksosta paljon ja tule tekemään paljon vastaavanlaisia harjoituksia, jotta olisin 100%ssa kunnossa loka-marraskuun vaihteessa, kun aloitan marathon-ohjelman ensimmäisen vaiheen.

Kulunut vuosi on ollut lyhyesti sanottuna aivan mahtava. Marathonin ennätys Tukholmassa ja kympin ennätys Midnight Runilla ovat luonnollisesti kauden kohokohtia, mutta itselleni vielä suurempi saavutus on ollut se, että koko vuosi on sujunut ilman suurempia ongelmia ja jalat ovat kestäneet juoksun todella hyvin. Siksi on turha pilata kautta enää tässä vaiheessa, jotta ensi vuonna pystyisin harjoittelemaan entistä kovempaan ja kisaamaan vielä loppuvuodesta. Suurimmat syyt ehjään kauteen löytyvät oikeiden varusteiden lisäksi myös juoksuasennon parantumisesta. Vaikka töitä onkin vielä paljon, koen kuitenkin olevani jo aika pitkällä tekniikan suhteen. Ylimenokausi tulee olemaan loistava tilaisuus harjoitella juoksutekniikan ylläpitämistä hitaissa vauhdeissa (palauttelut), joka on ollut toistaiseksi kaikkein hankalinta.

Kuva: pasi salminen

Muita vuoden ehdottomia kohokohtia ovat olleet erilaiset juoksuprojektit, kuten Arctic Sport Addictsin juoksutiimi sekä adidasheimo. Olen oppinut projektien kautta todella paljon uutta juoksusta, saanut paljon uusia ystäviä sekä nähnyt kuinka paljon ihmiset voivat nauttia juoksusta, oli tavoite tai mahdollisuudet treenata mitkä tahansa. Esimerkiksi Tommyn kirittäminen viime viikonlopun puolikkaalla Espoossa oli yksi mahtavimmista juoksuista ikinä ja tästä innostuneena päätin, että lähden kirittämään heimolaisia vielä Vantaan puolikkaalle.

Kirjoittelen loppuviikosta hieman lisää ylimenokauden harjoittelusta, kun olen ensin konsultoinut Villeä hieman enemmän siitä, mitkä osa-alueet kropassani tarvitsevat eniten huoltoa tai harjoitusta.

Joonas

Instagram: @arcticsportaddicts

Kommentoi

Kommentit