JoonasKadonnutta treenirytmiä metsästämässä

Häähommien ja sairasteluiden jälkeen oli alkuun vaikeaa hakea sopivaa treenirytmiä. Miten monta kertaa viikossa sitä uskaltaisi treenata, mitä harjoittelu pitäisi sisällään ja minkälaisella intensiteetillä sitä uskaltaisi treenata? Nämä olivat vain muutamia kysymyksiä, jotka pyörivät päässäni, kun aloitin matkani takaisin säännöllisen harjoittelun pariin. Oli jopa hieman yllättynyt, miten vähän ongelmia lopulta kohtasin rytmin hakemisessa, koska jo nyt tuntuu siltä, että rytmi on taas löytynyt.

Ennen maanantaista lepopäivää tein onnistuneen 9 päivän treeniputken, joka piti sisällään kolme sisätreeniä, pari palauttavaa fillarointia ja yhden pidemmän treenin sekä joka päivä juoksua. Ja miten siistiä oli huomata, että kroppa kesti treenien rasituksen helposti! Tähän ovat vaikuttaneet olennaisesti päivittäiset huoltotoimenpiteet sekä treenien intensiteetin vaihtelu. Olen pitänyt huolen siitä, että treenit ovat olleet kautta linjan riittävän kevyitä. Turha alkaa vielä tässä vaiheessa rasittamaan kroppaa liikaa.

Toinen merkittävä tekijä treenien sujumiseen oli vasemman kantapään ongelmien ratkeaminen. Akillesjänne ei enää piruile, mutta kannan hermotus on ollut jotenkin offissa ja tunsin vielä pari viikkoa sitten kannan sisäsyrjällä viiltävää kipua. Pallottelin Villen kanssa tätä ongelmaa ja ratkaisu löytyi lopulta vasemmasta ukkovarpaasta. Ainoa toimiva varvas vasemmassa jalassani oli joutunut liian kovalle rasitukselle ja kun sain sen taas auki ja muutenkin jalkaterän mobilisoitua kuntoon, ovat kivutkin poistuneet. Ponnistaminen tuntuu taas hyvältä ja juoksu on muutenkin vaivattomampaa. Reilun neljän minuutin vauhdit tuntuvat taas pitkästä aikaa helpoilta ja tästä on hyvä jatkaa peruskunnon kasvattamista. Pitkät lenkit saavat toistaiseksi mennä fillarilla tai sen ja juoksun kombolla, koska en halua nostaa kuormitusta vielä tässä vaiheessa liikaa.

Niin se vaan on, ei kannata kiirehtiä.

Hyväksi esimerkiksi tästä käy esimerkiksi sunnuntain treeni. Juoksin ensin rennon 42min kympin, kävin Stockalla pikaisille jouluostoksilla ja sieltä kirmasin Corelle polkemaan 55km lenkin sisäpyörällä reilun 35km keskarilla ja satasen kadenssilla. Päälle tein vielä kevyen keskivartalotreenin ja liikkuvuusharjoituksen ja illalla vielä kehonhuoltosession. Paljon treeniä, mutta kuitenkin niin, että kroppa ei rasittunut liikaa.

Tätä rytmiä kun saisi jatkettua tammikuun loppuun niin sitten voisi alkaa jo harkitsemaan, josko sitä aloittaisi treenaamiseen taas pitkästä aikaa johonkin kisaan.

Nyt on kuitenkin aika alkaa rauhoittumaan joulun viettoon. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä ettenkö treenaisi, vaan enemmänkin sitä, että päästän irti kaikista medioista ja keskityn olennaiseen – läheisiin ja ruokaan, etenkin limppuun. Päivä tai pari lepoa aerobisesta on kuitenkin edessä, koska flunssa yrittää taas alkaa häiriköimään.

Rauhallista ja urheilullista joulua!

1 comment

Kommentoi

Kommentit

  1. Hyvää joulua ja tulevaa reenivuotta sinullekin. kovasti reenaat, toivottavasti paikat kestää: Tälläin lähes -50v sitä on tyytyväinen joka toinen päivä lenkillä ja joka toinen puntilla. siihen arkinen hyötyliikunta mukaan ja hyvälle tuntuu. 🙂