JoonasJuoksuvuoden 2013 yhteenveto sekä lyhyt katsaus tähän vuoteen

Juoksuvuosi 2013 on nyt paketissa ja on aika suunnata katseet vielä hetkeksi huikeaan viime vuoteen ennen kuin keskityn tähän vuoteen.

Lähtökohdat vuoteen 2013 olivat aika hankalat. Olin toipunut koko syksyn 2012 loukkaantumisesta ja pääsin juoksemaan täysipainoisesti vasta oikeastaan vuodenvaihteessa, minkä takia alkuvuosi meni peruskunnon ja juoksuasennon hakemisessa. Siksi alkuvuonna juoksin vain peruskestävyyttä käytännössä niin paljon kuin vain ehdin. Kunto lähti pian nousuun ja juoksu maistui. Myös jännittämäni treeniohjelma alkoi puremaan. Koko kevät kohti Tukholman marathonia sujui aikalailla ilman ongelmia ja tuntui siltä, että olin vihdoinkin löytänyt oikeat harjoitukset ja oikeanlaisen tavan syklittää harjoittelua. Monipuoliset pitkät lenkit ja uudenlaiset vauhtikestävyysharjoitukset yhdistettynä peruskestävyyteen ja erinomaiseen viimeistelyjaksoon kantoivat hedelmää ja palkintona oli uusi ennätys Tukholman marathonilla, 2:48:18, missä olin ASA:n juoksutiimin kanssa.

Tukholman jälkeen otin aika rauhallisesti pari kuukautta ja juoksin vain sen verran, että kunto pysyi jossain määrin yllä. Palautuminen marathonista sujui nopeammin kuin olin odottanut, mutta onneksi maltoin levätä koska pää ei ollut ehkä ihan valmiina toisen kovan treenijakson aloittamista varten. Siksi tähän väliin mahtuikin ihan loistavasti uusi projekti, adidasheimo, joka oli ehdottomasti yksi vuoden kohokohdista. Tutustuin uusiin ihmisiin ja sain uusi ystäviä ja ehkä suurin palkinto tuli itse kisoissa, MidnightRunissa sekä Espoon rantamarathonin puolikaalla, kun heimolaiset ylittivät itsensä! Löysin itsekin paljon uutta ryhmässä juoksemisesta ja siksi olenkin iloinen, että adidasheimo saa tänä vuonna jatkoa ja tämän projektin lisäksi olemme mahdollisesti aloittelemassa ASA:n kanssa uutta juoksuprojektia.

Oma harjoitteluni alkoi uudestaan oikeastaan vasta heinä-elokuun vaihteessa, kun aloin harjoittelemaan kohti Espoon rantapuolikasta. Vaikka se tavoite kuihtuikin pienten vammojen takia kirityshommiin, kehityin nopeuspuolella valovuoden viime vuoteen verrattuna ja harjoituskausi toimikin hyvin pohjana seuraavalle kaudelle. Ohittelun takia hieman hankala kisa MidnighRunissa palkitsi myös uudella kympin kisaennätyksellä, kun juoksin matkan aikaan 36:06. Vauhtien parantamiseen lyhyemmillä matkoilla tähdännyt ohjelma oli minulle jotain todella uutta ja itseasiassa rentouttavaa vaihtelua, kun pyörin paljon radalla tempointervallien parissa.

Vuoden 2013 suurin juttu juoksun saralla oli ehdottomasti se, että Tukholman aika takasi minulle paikan Bostonin marathonille vuodeksi 2014 ja tällä kertaa päätin, että en jätä sitä käyttämättä. Nyt on siis osallistuminen varma, hotelli varattu ja lennot hoidossa eli tällä hetkellä fokus on vain ja ainoastaan yhdessä tavoitteessa, Bostonissa. En lähde tavoittelemaan siellä uutta ennätystä, vaan tällä kertaa on tarkoitus nauttia juoksusta täysin rinnoin ja juhlia sitä, että reilut kymmenen vuotta sitten en ollut vielä varma siitä, että olisiko minulla enää kahta jalkaa. Ensimmäinen marathon oli tietenkin merkittävä, mutta Boston on aina Boston ja nyt tämä jalkavammainen juoksija pääsee sitten juoksemaan siellä!

Bostonin jälkeen juoksen kiritysmielessä ainakin Tukholman marathonin ja Helsingin puolikkaat, Helsinki Half Marathonin adidasheimon kanssa ja Helsinki City Runin ASAlaisten kanssa. Näiden jälkeen olisi sitten tarkoitus aloittaa seuraava harjoituskausi ja suunnata katseet kohti syksyä ja vuoden toista marathonia. Ei ole vielä varmaa missä ja milloin tämä tapahtuu, mutta koska tämän vuoden juoksukalenteri asettuu Bostonin takia niin, että syksylle olisi mahdollista saada hyvä treenikausi, aion myös käyttää sen, jos paikat pysyvät vaan kunnossa.

Koen, että viime vuoden suurin anti oli omassa juoksussa parantunut juoksutekniikka ja parantunut palautuminen. Entistä tiheämpi frekvenssi säästi jalkoja ja palauttavien lenkkien määrällinen kasvu mahdollistivat sen, että pysyin suhteellisen terveenä läpi vuoden, enkä joutunut ottamaan niin paljon ylimääräisiä lepopäiviä. Myös kasvaneet nopeusominaisuudet tuottivat viime vuonna paljon iloa ja tänä vuonna tarkoitus onkin keskittyä siihen puoleen. Nopeuden lisäksi fokus tulee olemaan yläkropassa, joka pitäisi saada tukemaan paremmin juoksua pidemmillä matkoilla. Katselin tuossa viikko sitten viimeksi omaa suoritustani Tukholmassa ja alkoihan se naurattamaan, kun kädet viuhuivat mihin sattuivat. Tämä ongelma on jo parantunut vuoden loppua kohden todella paljon, mutta paljon on vielä tehtävääkin. Kivointa olisi saada vain ehjä treenivuosi sekä paljon uusia kokemuksia juoksun saralla.

Sitten vielä lopuksi juoksuluvut. Juoksin viime vuonna mitattuja kilometrejä 4080 eli päiväannos oli siis keskimäärin 11.17 kilometriä. Päälle tulevat sitten vielä mittaamattomat, joita oli laskujeni mukaan noin 400-450 kilometriä. Tänä vuonna kilometrit tulevat jälleen nousemaan ja jos pysyn kunnossa niin kilsoja pitäisi tulla lähemmäs 5000km.

joonas laurila

Hyvää juoksuvuotta 2014!

Kommentoi

Kommentit