JoonasISPO:ssa bongattua osa 2: Gore-Texin uudet tuoteluokat

Gore-Texin tuoteluokat ovat olleet monen näkökulmasta jo tovin lievästi sanottuna sekavat. Gore-Texilta on löytynyt varusteita tuotenimillä Paclite, Soft Shell, Pro Shell tai Performance Shell, jotka ovat enemmänkin pyrkineet kuvaamaan Gore-Tex kankaiden rakennetta ja niiden takana olevaa tekniikkaa. Olen omin silmin nähnyt sen labyrintin, mihin tämä on johtanut, kun muut valmistajat alkoivat myös käyttämään vastaavanlaisia nimikkeitä. Tietenkin on tärkeää, että tuotteen rakenteet ja tekniikat ilmoitetaan ja että niiden välillä voidaan tehdä eroja, mutta oikean tuotteen valinnasta ei missään nimessä saa tehdä liian vaikeaa. Asikkaan kannalta käyttötarkoitus ja ominaisuudet ovat kuitenkin ne tekijät, minkä perusteella tuote valitaan.

W.L. Gore oli vahvasti mukana myös ISPO 2012:ssa ja kävin heidän Gore-TExin edustajien kanssa pitkän ja mielenkiintoisen keskustelun. Ystävällinen edustaja avasi minulle hieman tarkemmin Gore-Texin uutta strategiaa, jonka kautta tuoteluokkien määrä vähenee kolmeen (ei kahteen, niin kuin Sporttimyyjässä sanottiin). Syynä tähän ovat nimenomaan valinnan helpottaminen ja perustaminen ominaisuuksiin sekä se, että aiemmin nimet olivat kärsineet inflaation. Seuraavassa hieman lisätietoa tuotteista:

Gore-Tex -tuotteet:

  • Tuotteet ovat suunniteltu veden- ja tuulenkestäviksi, minkä lisäksi ne hengittävät hyvin
  • Tuotteet ovat suunniteltu esimerkiksi alppihiihtoon sekä retkeilyyn
  • Hyviä perustuotteita monipuoliseen käyttöön.

Gore-Tex Pro -tuotteet

  • Tuotteet ovat suunniteltu veden- ja tuulenkestäviksi, minkä lisäksi ne hengittävät hyvin.
  • Erona normaaleihin Gore-Tex tuotteisiin, nämä ovat rakennettu paremmin kulutusta kestävistä materiaalista.
  • Tuote onkin suunniteltu kiipeilyyn ja muutenkin huomattavasti rankempiin olosuhteisiin.

Gore-Tex Active -tuotteet

  • Tuotteet ovat suunniteltu veden- ja tuulenkestäviksi.
  • Erona kahteen edellämainittuun tuoteluokkaan on se, että näiden tuotteiden hengittävyysominaisuudet ovat paremmat.
  • Tuoteperhe onkin suunniteltu rankempaan aktiiviseen toimintaan, kuten juoksuun tai hiihtoon.

Uudistus vaikuttaa mielenkiintoiselta, koska ainakin omasta mielestä asiakkaan on jatkossa helpompi valita itselle sopiva tuote nimenomaan käyttötarkoituksen, ei ominaisuuksien mukaan. Toisaalta tämä myös helpottaa myyjien työtä, mikä lämmittää entisen urheilumyyjän mieltä. Tätä kautta uskon, että asiakkaat ja myyjät puhuvat entistä enemmän yhteistä kieltä. Ja sekös mieltä lämmittää.

 

Kuvat: Joonas

 

 

Kommentoi

Kommentit