JoonasIloisia hetkiä Nizzan kaduilla

Olen nyt treenannut reilun viikon Nizzassa ja juoksu tosiaan kulkee taas. Ei ihan entiseen malliin, mutta alku on ollut vähintäänkin lupaava. Ensimmäisen juoksuviikon saldoksi tuli mukavat 66 kilometriä (8 lenkkiä), joka oli aika pitkälle maksimimäärä, minkä jalka kesti. Ja niin oli hyvä. Viikkokilometrien nostaminen lähes nollasta tähän määrään oli jo pikkuinen riski ja onneksi jalka kesti sen! Kävin myös sunnuntaina katsomassa ihan oikeita urheilijoita, kun miehet ja naiset taistelivat läpi Nizzan Iromanin. Hullua hommaa ja en voi kun nostaa hattua jokaiselle reitin selvittäneelle. Itse en siihen pystyisi. Ainakaan vielä. Tällä viikolla on tarkoitus juosta about saman verran kuin viime viikolla, riippuen hieman siitä, miten jalka kestää rasituksen. Sen akillesjänne kuitenkin ilmoittelee, että ei ole mitään järkeä alkaa nostamaan kilsoja vielä toistaiseksi.

Tällä hetkellä jalat ovat hieman väsyneet, mikä johtuu eilisen hieman reippaammasta lenkistä, jonka juoksin paahtavassa auringonpaisteessa rannalla. Vaikka suora auringonpaiste toikin hieman lisähaastetta treeniin, kulki juoksu ja sain kipitettyä 7km kiihtyvälllä vauhdilla (ka 4:03min/km). Ja miten siisti fiilis oli treenin jälkeen, kun huomasin, että askel alkoi oikeasti toimia. Askelfrekvenssi (ka) nousi jo lähelle 180 askelta ja muutenkin fiilis siitä, että jalat alkavat kestämään päkiäjuoksua ja hieman kovempia harjoitusvauhteja, nosti mieilialaa. Tuntui, että sain taas takareiden ja pakarat vetämään liikettä oikealla tavalla ja ainakin itselläni juoksu toimii, kun takaketju toimii kunnolla. Illalla juoksin vielä lyhyen palauttavan harjoituksen ja valitsin lenkkireitiksi kaupungin mäkiset kadut. Näin sain treenailtua myös ylä- ja alamäkitekniikkaa.

Juoksen tänään tai huomenna hieman pidemmän lenkin riippuen hieman siitä, miten jalat ovat palautuneet eilisestä. Ensin pitää kuitenkin kimmota hakemaan hieman tuoretta leipää, jotta saan pääsen aamupalan kimppuun. Ruoka ensin, sitten muut asiat. Myöhemmin tänään voin sitten pohtia tarkemmin sitä, miten treenit tulevat tästä jatkumaan. Varsinaiseen ohjelmaan siirtyminen ei ole vielä ajankohtaista ja muutenkin pitää hieman funtsia sitä, miten paljon jalkaa kannattaa rasittaa pelkällä juoksulla. Todennäköisesti tämän muutaman viikon lomailun jälkeen on parempi jatkaa juoksun ja fillaroinnin kombolla, jottta saan volyymin haluamalleni tasolle. Nyt sitä patonkia hakemaan.

1 comment

Kommentoi

Kommentit