JoonasHyvä kombotreeni

Viikko on lähtenyt todella hyvin käyntiin.

Keho tuntuu palautuneen hyvin viikonlopun puolikkaasta ja maanantain palauttelun aikana huomasin, että jalat tottelevat entistä paremmin! Tiistaina jätin suunnitellun aamutreenin väliin ja lähdin sen sijaan Hannan kanssa tekemään soututreenin ennen illan valmennuksia. Soudimme 6000 metriä 300:n metrin pätkissä eli molemmat kiskoimme supersiistin 10x300m intervallitreenin. 30min lepo väliin ja valmennusten pariin, jossa valmennettavilla oli ohjelmassa lämmön jälkeen 3×2,5km pitkät interallit. Jengi alkaa olla jo sen verran kovassa kunnossa, että tällaisen kuntouttajan oli tehtävä ihan tosissaan töitä vauhtien kanssa. En kuitenkaan valita, sainhan siitä samalla itselleni reippaan 11:sta kilometrin treenin. Ja valmennettavat pääsivät ensimmäiset kerran tänä vuonna juoksemaan pidempään selkeästä anaerobisen kynnyksen yläpuolella.

Vaikka soutu ottikin aika kovaa reisiin, tuntui se vain juoksu alkuvaiheessa. Lähinnä portaiden laskeutumisessa. Tämä kertoo siitä, että en joudu käyttämään juoksussa etureisiä enää niin paljon kuin reilu kuukausi sitten. Takaketju vahvistuu päivä päivältä ja se on todella hyvä asia juoksuasennon kannalta. Askelfrekvenssin kanssa on vielä tehtävä töitä, mutta eilinen antoi jo viitteitä siitä, että kehitystä on tullut myös tällä osa-alueella. Ja yläkroppa tuntui mahtavalta juoksun kannalta ja eli soutu jeesasi ilmeisesti myös tässä puolessa.

Ja tänään aamulla jalat suorastaan huutavat treeniä eli suuntaan pian taas pikku lenkille. Päivän toinen lenkki tapahtuukin sitten adidasheimon treeneissä illemmalla.

Ylipäänsä juoksu tuntuu todella hyvältä ja nautinnolliselta. Olipa kyseessä minkälainen lenkki tahansa, nautin juoksusta täysin rinnoin. Viime päivien sää on ollut jotenkin omaan mieleen. Tihkusade ja suhteellisen tuuleton sää on todella mielyttävä keli juosta. Ja henkisen puolen kehittämisessä märkä, kylmä tai tuulinen sää ovat parhaita. Huonossa kelissä tehdyt harjoitukset ovat niitä, joita ainakin itse mietin sitten kisoissa, että tämän takia valitsin treenien skippaamisen sijasta treenit huonossa säässä. Se voi olla monelle yllättävän suuri voimavara.

1 comment

Kommentoi

Kommentit