JoonasHengitysvaikeuksia.

Kevät on saapumassa ja niin myös katupöly. Ilmanlaatu on heikennyt huomattavasti viimeisten viikkojen aikana ja paikoin ilmanlaatu on ollut jopa erittäin huono. Seuraukset treeneissä ovat olleet huomattavissa heti muutaman viikon jälkeen. Imin ilmeisesti pääsiäisen intensiivisen treenijakson aikana sen verran pölyä, että hengitystiet menivät aika pahasti tukkoon. En ole nimittäin pystynyt juoksemaan keskiviikon juoksutiimin treenien jälkeen metriäkään. Nyt on kuitenkin myrkyt päällä ja niiden pitäisi alkaa jeesaamaan piakkoin ja muutenkin lepo on hieman helpottanut oloa. Käyn tänään vähän kokeilemassa, miten hengitys kulkee ja toivon mukaan ensi viikolla treenit pääsevät jälleen jatkumaan normaalisti.

Viikosta tuli siis lopulta lähes täysi lepoviikko juoksun osalta. Torstain levon ja hieronnan jälkeen tein vain pienen kuntopiirin ja eilisen lepäsin täysin. Tänään teen testilenkin jälkeen vielä hieman rankemman kuntopiirin ja lihashuollon Corella ja huomenna lepään taas.

Kyseessä on toistaiseksi (ja toivon mukaan) kevään pisin lepopätkä ja itse asiassa se oli osui aika sopivaan paikkaan. Viimeiset pari kuukautta jäljellä ennen Tukholmaa ja nyt on sopiva hetki hengähtää ennen viimeistä rypistystä. Annetaan kehon ja mielen levätä ja nautitaan hetki muustakin tekemisestä. Voin suositella muillekin!

Ja lopuksi pieneksi kevennykseksi (tai varoitukseksi) pikku juttu siitä, miksi ei kannata juosta todella vanhoilla juoksukengillä.

Kävin viikko sitten perjantaina juoksemassa vanhan kaverin kanssa kevyen lenkin, kuka päätti testata lenkillä 11 vuotta vanhoja suosikkijuoksukenkiään ennen uusien ostamista ja pitihän se arvata, että kaikki ei mennyt ihan putkeen.

Alkuun kengät tuntuivat mukavan löysiltä tohveleilta ja pohjat jäykiltä, kuin ne olisivat edelleen olleet iskussa. Alkumatka taittui kivasti ilman ongelmia, mutta puolenvälin jälkeen alkoivat ongelmat. Hapertuneet ja levinneet kengät aiheuttivat sen, että jalkaterä pääsi vaeltamaan kengän sisällä ja seuraus oli seuraava:

blister

Mitä opimme?

Ensinnäkin sen, että kengät kannattaa uusia huomattavasti useammin kuin kerran vuosikymmenessä ja ASA:n suositus on, että mielellään harrastajalla noin 1000 kilometrin välein ja ahkerammilla asfaltin kuluttajilla vielä useamminkin.

EVA oli käytännössä kuollut, mutta pohjan tukirakenteet olivat edelleen elossa. Päällinen ja pohjallinen olivat todella huonossa kunnossa ja lesti oli niin levinnyt, että jalkaterä pääsi pyörimään vähän joka suuntaan. Se on joka kerta niin uskomatonta huomata, miten paljon juoksukengät ovat kehittyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Huomio kiinnittyi varsinkin päällisen saumoihin, joita pohditaan nykyään hieman enemmän kuin aiemmin.

Etta sellasta…

Hyvää viikonloppua

3 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Moi. Taas ajauduin tänne kommentoimaan juttujasi… Voi apua tuota rakkoa! Eikä hengitysvaikeudetkaan kivoja olen. Olen vähän itsekin tuskaillut niiden kanssa ja mietin myös, että pitäisikö suosiolla pitää parin päivän tauko.. mutta tuohon rakkoon. Sain itse samanlaisen tukipohjallisista 2 viikkoa sitten, tosin ehkä n. 3 cm alemmaksi holvikaareen. Se sattui viikon ihan helkutisti ja on vielä siinä, mutta onneksi ei enää pistä. Suurin apu oli apteekista löytyvä Bacibact-puuteri. Suosittelen sitä! Ja toki nuo kuvassa olevat jutut sen lisäksi. 🙂