JoonasEnsimmäisen peruskestävyyskauden viimeinen viikko alkaa

Enää viikko virallisen ohjelman ja varsinaisen peruskestävyyskauden alkuun. Kuluneet kolme viikkoa ovat sujuneet suunnitelmien mukaan ja fiilikset ovat juoksun suhteen korkealla. Tekniikka ja juoksutuntuma alkavat taas löytyä ja kehokin tuntuu kestävän taas hieman suurempi volyymeja. Eilen tuli myös virallinen vahvistuskirje Boston Athletic Associationilta, että hakemukseni on hyväksytty. Eipä olisi voinut viikko paljon paremmin alkaa! Ei sillä, etteikö motivaatio olisi muutenkin kunnossa, mutta ei kirjeestä haittaakaan ollut.

viikko 43

Yksin tehnyt treenit sujuivat todella hyvin ja niiden keskivauhti oli 4:05min/km eli jopa hieman liian kovaa kuin, mitä oli tarkoitus. Päälle juoksin sitten joko porukassa tai valmennusten ohessa hieman kevyempiä treenejä niin, että kaikkien treenienkin keskivauhdiksi niissä tuli 4:39min/km. Viikon kohokohta oli sunnuntain puolipitkä, joka tuntui hyvältä, vaikka jalat olivatkin aika väsyneet lauantain core-sessiosta. Juoksin vajaat 22 kilometriä 4:19min/km keskarilla ja reilun 150bpm keskisykkeellä. Jarno sotki vieressä mankelilla ja oli mahtavaa huomata, että pystyn taas suhteellisen hyvin puhumaan vähän reippaammissa vauhdeissa.

viikko 43

Työ alkaa kantaa hedelmää ja peruskestävyysvauhditkin paranemaan. Viime viikolla kertyi kilometrejä jo 98 eli tällä viikolla mennään todennäköisesti ensimmäistä kertaa vähään aikaan yli sadan kilometrin, jos saan vaan kaikki treenit sopimaan kiireiseen aikatauluun. Viikonlopun SkiExpo saattaa viedä sen verran aikaa, että en yksinkertaisesti ehdi juoksemaan tarpeeksi. Vauhtien suhteen otan tällä viikolla hieman leppoisammin. En ole niin huolissani nouseeko viikkokilometrit vielä yli satasen vai ei, koska aikaa volyymin kasvattamiseen on vielä 7 viikkoa, kun lasketaan ensi viikolla alkava 6:n viikon peruskuntojakso mukaan. Myös vauhtien nostamiseen on vielä aikaa ja kun ne nyt alkavat olla melkein siellä missä pitääkin, ei syytä huoleen ole. Viikkokilsojen pitäisi olla pysyvästi päälle satasessa oikeastaan vasta viimeisen 18:sta viikon aikana.  Myös ensi viikko tulee olemaan haastava, koska olen melkein koko viikon reissussa ja tämä tulee ainakin jossain määrin haittaamaan harjoittelua. Toisaalta taas reissu suuntautuu Espanjaan eli pääsen laittamaan taas maradonat pitkästä aikaa jalkaan!

Myös voimaharjoittelu alkaa kantaa hedelmää. Varsinkin keskivartalo tuntuu paremmalta kuin aikoihin, mutta myös kädet ovat alkaneet toimia paremmin. Viime vuonna vähensin voimaharjoittelua aika aikaisessa vaiheessa treenikautta, mutta tällä kertaa ajattelin jatkaa sitä huomattavasti pidempään, ehkä jopa viimeisiin viikkoihin saakka. Tietenkin määrää on syytä vähentää, mutta yritän kuitenkin tehdä voimaa myös ohjelman loppuvaiheessakin ainakin kerran viikossa, jotta juoksuasento pysyy kunnossa.

Näillä eväillä siis eteenpäin. En ole koskaan ollut näin hyvässä kunnossa treenikauden alussa, mikä antaa täysin uudenlaiset lähtökohdat ohjelman toteuttamiseen. Siksi olo onkin luottavainen siihen, mitä on luvassa. Uudenlainen luottamus omaan tekemiseen antaa myös mielenrauhaa. En enää yritä maanisesti saada korvattua kiireen takia väliin jääneitä treenejä, vaan mietin enemmän sitä, mikä haittaa tai hyötyä ohjelman tiivistämisestä voi seurata.

Kommentoi

Kommentit