JoonasEnsimmäinen yli sadan kilometrin viikko!

Aivan mahtavaa! Ensimmäinen yli sadan kilsan viikko moneen kuukauteen! Viikkokilometrit alkavat olla melkein siellä, missä niiden pitäisi sitten pyöriä seuraavat neljä ja puoli kuukautta.

Ensimmäinen yli sadan kilometrin viikko sujui lähes ilman ongelmitta. Kroppa kesti rasituksen muuten ihan hyvin, mutta intouduin viikon aikana tekemään ehkä hieman liikaa tekniikkaharjoituksia, minkä takia penikat alkoivat ilmoittelemaan loppuviikosta. Tämän seurauksena jouduin jättämään yhden harjoituksen välistä, jonka kanssa kilometrit olisivat jo menneet yli 110:n kilometrin, mutta nyt oli tyytyminen 105:een. Onneksi Tuukka sai paikat siihen kuntoon, että yhden treenin pudottaminen ja kunnon hieronta avasivat paikat. Olisin voinut vannoa, että reidet ja pakarat olisivat olleet jumissa viikon jälkeen, mutta onneksi venyttely ja kevyet rullaukset muutaman treenin päälle ovat toimineet, koska sekä reidet että pakarat ovat auki.Joonas Laurila

Sunnuntain pitkä lenkki meni hieman säädöksi, kun aikataulujen takia jouduin juoksemaan ensin vain reilut 21 kilsaa ja loput hieman pätkissä, mutta ihan hyvin se näinkin meni, koska tarkoituksena oli kuitenkin saada vain volyymiä harjoitteluun. Tällä viikolla olisi kuitenkin tarkoitus saada sunnuntaina juostua kunnon pitkä eli 26-29 kilometrin pläjäys.

Muuten treenit sujuivat hyvin ja sain tehtyä aika mukavasti erivauhtisia lenkkejä ja ennen kaikkea tarpeeksi kevyitä treenejä. Viikon mukavimmat treenit olivat ASA:n juoksutiimin kanssa tehty 3km+3x3km+3km pitkät intervallit sekä hieman yllättäen lauantain kiihtyvä mattotreeni, jossa sain nostettua vauhdit reilusta 6 minuutin kilsavauhdeista aina yli kahteenkymppiin ja keskivauhtikin nousi alle 4:30min/km.

Screen Shot 2013-01-14 at 12.30.14 PM

Tällä viikolla olisi sitten rikottavana 110:n kilometrin rajapyykki. Tämä olisi tarkoitus saavuttaa noin kymmenen harjoituksen kautta. Viikon keskeiset treenit sijoittuvat loppuviikkoon eli perjantain kiihtyvään lenkkiin sekä sunnuntain pitkään. Muuten peruskestävyystreenit olisi tarkoitus juosta noin 4:30-4:40min/km haarukkaan ja palauttavat sitten hitaammin.

Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että tämäntyyppinen harjoittelu toimii PK-kaudella aika kivasti. Nyt alkaa jo kuitenkin hieman jännittämään, miten selviän sitten, kun kovemmat harjoitukset taas alkavat. Kilometrit eivät tule sinänsä kasvamaan mitenkään dramaattisesti, mutta intensiteetin nostaminen jännittää aina, koska se altistaa kehonkin täysin eri tavalla. Leikattu jalka on aina mielessä enemmän kuin koskaan, koska en todellakaan halua alkaa leikkimään oman terveyteni kanssa. Siksi täytyy jaksaa pitää järki mukana harjoittelussa ja levätä, jos siltä tuntuu. Tämä alkaa mennä jo hieman toiston puolelle, mutta olen aina ollut huono lepäämään ja levon jälkeen olen aiemmin pyrkinyt turhaan ottamaan kiinni menetetyt treenit, mikä on usein johtanut taas uusiin ongelmiin.

Nyt juoksu tuntuu kuitenkin paremmalta ja nautinnollisemmalta kuin koskaan! Ja siksi onkin aika lähteä päivän toiselle palauttavalle lenkille, jotta paikat lämpenevät venyttelyä varten!

Hyvää juoksuviikkoa!

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Hienoa kuulla, että paikat ovat taas täydessä juoksukunnossa ja lenkit kulkee! 100 kilometrin viikko näille keleille on kyllä kovaa menoa. Nyt sitten vaan riittävästi malttia, ettei kilometrimäärät nouse liian lujaa. 🙂