JoonasEnsimmäinen pitkä lenkki yli vuoteen

Viime viikko oli ensimmäinen PK-viikko, jonka aikana juoksin pitkän lenkin. Edellisestä olikin päässyt vierähtämää tovi ja omien laskujeni mukaan olen viimeksi juossut yli 2 tuntia Bostonissa. Eli reilu vuosi siihen meni. No, nyt ollaan taas takaisin pitkisten parissa ja se nostaa fiiliksiä. Olen luonteeltani hieman malttamaton ja jännitän usein kovempia tai pidempiä harjoituksia. Varsinkin nyt, kun jalat eivät ole olleet kunnossa, joudun miettimään niiden kuntoa entistä enemmän ennen kuin lähden juoksemaan. Ja puhdas ajallinen etäisyys edellisestä pitkästä lenkistä lisäsi luonnollisesti jännitystä. Miten jalat kestäisivät? Pitäisikö ottaa varuiksi geeli tai pari mukaan?

Tällä viikolla ohjelmassa oli noin kevyt pitkä lenkki, jonka tarkoituksena oli vain juosta noin 25% viikkokilometreistä ja saada tuntumaa reilun kahden tunnin lenkkiin. Onnistuin perjantaina juostun Sandis Trail Sprintin aikana kaatumaan pari kertaa rantakallioilla, minkä seurauksena oikea jalka oli hieman arka. Onneksi Tuukka tuli (jälleen kerran) apuun ja lauantain hieronta ja akupunktio rentouttivat jalkaa niin, että se ei kipuillut sunnuntain lenkin aikana. Santahaminassa perjantaina ja lauantaina järkätty maastokisa oli muuten todella viihdyttävä ja toivottavasti se saa jatkoa myös ensi vuonna. Tekninen reitti takasi sen, että kroppa aktivoitui aivan toisella tavalla kuin maantiellä. Kisan jälkeen oli aivan mahtava fiilis ja muistin taas, miksi maastossa juokseminen on niin mahtavaa. En ehkä lämpene niin paljon siellä kisaamisesta, mutta treenaamista maastossa voisi alkaa taas ottamaan mukaan ohjelmaan. Kiitos Harri kutsusta!

sandis trail sprint

Takaisin pitkään lenkkiin. Kuten aina, alkujännitys laukesi siinä vaiheessa, kun sain otettua ensimmäiset juoksuaskeleet. Huomasin, että jalat toimivat itse asiassa todella hyvin ja juoksin yksin ensimmäiset 5km 4:21min/km keskarilla ja juoksu tuntui aivan loistavalta. Sen jälkeen juoksin 20km porukassa pitkin Helsingin rantoja, maaston vaihtuessa asfaltista, hiekkaan ja polkuihin. Juoksimme fiilistellen reilun 5min/km vauhtia aina 25:een kilometriin, jonka jälkeen nostin vielä vauhtia viimeisten kilometrien ajaksi. Lopputuloksena oli 27km tasan viiden minuutin keskivauhdilla ja todella hyvällä fiiliksellä. Taisteluvammat perjantaina maastokisasta tuntuivat kisan jälkeen, mutta muuten kroppa voi aivan loistavasti. En ollut väsynyt tai muutenkaan loppu harjoituksesta ja intoa riitti vielä kehonhuoltoonkin. Tänään aamulla jalat tuntuvat siltä, että palauttava lenkki tulee sujumaan todella hyvin, kun sinne asti pääsen.

joonas laurila joonas_laurila

Viikko oli järjestyksessään neljäs peruskestävyysviikko ja tuloksena oli 107km, josta valtaosan juoksin aika iisisti, koska toissa viikonloppu oli sen verran raskas, että en uskaltanut kuormittaa jalkoja liikaa. Juoksin ensimmäisen reippaamman peruskestävyyden vasta torstaina ja senkin aika rauhassa. Viikko meni ilman ongelmia ja tuntuma jaloissa se jatkaa vain paranemistaan!

Tämä viikko tulee seuraamaan hyvin pitkälle viime viikkoa. Volyymi on tarkoitus nostaa yli 110 kilometrin ja vauhdit säädän päivän fiiliksen mukaan. Ainoa ero viime viikkoon tulee todennäköisesti olemaan se, että juoksen myös arkena yhden pidemmän lenkin. Ensi viikko onkin sitten viimeinen peruskestävyyskaudella ja sen jälkeen hyppään varhaisen laatukauden blokkiin, joka kestää 6 viikkoa.

Hyvää juoksuviikkoa!!

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Hienoa taas nähdä, että homma alkaa vihdoin rullaamaan sanan kaikessa merkityksessä! Ps. Onko aikomusta juosta mitään puolikasta ennätys mielessä, vai onko fokus täysin marassa ? T. Kaj Koskinen

    • Moro,

      viime viikko nyt meni taas vähän ongelmien parissa, mutta kyllä tää tästä alkaa taas kulkemaan pikku hiljaa. HHM:n ajattelin juosta vain kirittelymielessä eli ennätykset jätän syksylle tai sitten suosiolla ensi vuoteen. Tavoitteena on nyt vain päästä treenaamaan terveenä ja juosta Berliinissä niin, että siitä jää hyvä maku suuhun. Mites sun juoksut sujuvat?

      Joonas