JoonasEnsimmäinen kova viikko takana.

Ja samoin kesäloma.

Kesäloma ei ole perinteisesti ollut itselleni sitä parasta mahdollista treeniaikaa, eikä tämäkään vuosi tehnyt siihen poikkeusta. Poikkeuksellista oli kuitenkin se, että palaudun Tukholman marathonista todella nopeasti, mikä ehkä motivoi pitämään juoksukuntoa ainakin jossain määrin yllä niin reissussa kuin kotonakin. Siksi uuden ohjelman aloitus sujui ehkä kivuttomammin kuin mitä olisin uskonut. Tähän saattoi vaikuttaa myös toissaviikon hieman kovempi viikko, jonka ansiosta hyppy ensimmäiseen kovaan viikkoon ei ollut niin suuri kuin mitä se olisi ollut ilman yhtään kovaa harjoitusta.

Ensimmäisen kovan viikon kovat treenit sujuivat tietyssä mielessä jopa yli odotusten. Olin melko varma, että minulla menee muutama viikko päästä sisään tavoitevauhteihin ja ylipäänsä sisään suhteellisen intensiiviseen nopeusharjoitteluun ja siksi olinkin aika yllättänyt siitä, miten hyvin viime viikon kovat treenit menivät. Aina niin mukavan tuulinen Raahe tarjosi sopivasti haastetta ja tiistaina tehdyt vedot radalla olivat aika rankkoja. Treeni sujui kuitenkin kokonaisuudessaan varsin hyvin, kun ottaa huomioon jännityksen ja sen, että kyseessä oli ensimmäinen kova treeni.

Torstaina juoksin viikon toisen kovan harjoituksen, jonka piti olla alkuperäisen suunnitelman mukaan 3km + 12kmTEMPO + 3km. Koska fiilis jaloissa oli niin hyvä, päätin kokeilla juosta vielä muutaman sekunnin kovempia kilometrivauhteja, minkä takia harjoituskin muuttui hieman alkuperäisestä. Päädyin lopulta juoksemaan 3km + 10@3:42min/km/37:15 + 5km. Olisin varmaan voinut juosta vielä sen muutaman kilometrin kovaa, mutta en suoraan sanottuna uskaltanut tehdä sitä, koska tiesin, että sunnuntaina oli edessä vielä todella kova treeni.

Eilisen tempotreenin alla (3km + 20minTEMPO/4minPALAUTUS + 15minTEMPO/3minPALAUTUS + 10minTEMPO/2minPALAUTUS + 5minTEMPO + 2km) pohkeet olivat niin jumissa, että en ollut vielä treenin alla varma, pystynkö juoksemaan treeniä kunnialla läpi. Huolellinen lämpö kuitenkin auttoi ja viikko päättyi lähes onnistuneeseen suoritukseen. Juoksin ensimmäisen 20 minuuttia 3:33min/km vauhdilla eli aivan liian kovaa, mikä vaikutti seuraaviin vetoihin, joissa vauhti oli noin 3:41min/km. Viimeinen (5min) sujui jo hieman reippaammin 3:36min/km, joka nyt johtui osittain siitä, että se oli myös lyhyin.

Hieman maltillisempi lähtö niin treeni olisi mennyt nappiin. Hyvä treeni kuitenkin. Pohkeet olivat treenin jälkeen aika lukossa, mutta ihme kyllä tänään aamulla ne olivat jo suhteellisen hyvän tuntuiset. Ehkä teippaus ja nukkuminen kompressiot päällä saattoi vaikuttaa asiaan. Tänään vielä kevyt 5-10:n kilometrin kevyt hölkkä ja päälle dynaamiset olen taas iskussa tämän viikon koviin harjoituksiin, jotka ovat seuraavanalaiset:

  • Tiistai: 3km + extra lämpö + 4-5×1200-1600mINTERVAL/3-4minJog + 2km
  • Torstai: 3km + 3x12minTEMPO/2minREST + 3km
  • LA tai SU: 3km + 6-8x(2minINTERVAL + 1minJOG + 1minINTERVAL + 30sekJOG + 30sekINTERVAL + 30sekJOG) + 3km

Pohkeiden kivut saattavat johtua myös siitä, että juoksin viime viikolla aika paljon radalla, joka ei ole itselleni se kaikkein tutuin alusta. Siksi ajattelinkin, että tällä viikolla juoksen radalla vain viikonlopun intervallit ja teen muut treenit hiekalla tai asfaltilla. Katsotaan miten käy, fiilikset ovat ainakin korkealla! Yritän ehti jumppaamaan tällä viikolla koko ohjelman myös tänne tuijoteltavaksi.

Hyvää viikonalkua!

Kommentoi

Kommentit