JoonasEnsimmäinen kova treeniviikko takana!

Tästä onkin kulunut jo tovi, kun viimeksi päivittelin omaa harjoitteluani.  Suurimpana syynä tähän on ollut yksinkertaisesti kiire, jotka kuitenkin nyt alkavat hieman hellittää. Juoksun suhteen viikkokilometrit ovat pysyneet hienoisessa kasvussa, vaikka viime viikot ovatkin olleet rikkonaisia. Viime viikko oli ensimmäinen ehjä treeniviikko toukokuun lopun jälkeen, vaikka treenit eivät olleetkaan vielä varsinaisesti suunniteltuja. Viikon viisi mitattua juoksutreeniä ylittivät 80 kilometriä ja huipennuksena oli Helsinki City Marathonin jälkitunnelmissa juostu kiihtyvä reilu parikymppinen, jossa puolikkaan ajaksi tuli 1:28:57 158bpm:n keskisykkeellä. Vaikka olenkin vielä kaukana kevään kunnosta, on positiivista huomata, kuinka kunto on noussut muutaman viime viikon aikana. Alkuperäinen tavoitteeni loppuvuodelle oli parantaa voimatasoja sekä juoksutekniikkaa ja ennen kaikkea parannella paikat kuntoon ensi kevättä varten, mutta sunnuntain pidempi lenkki herätti kuitenkin uudelleen ajatukset osallistumisesta syksyn kisoihin. Yhteensä viime viikolla tuli urheiltua lähes kymmenen tuntia ja kun ottaa mukaan venyttelyt ja lihashuollot, nousee kokonaisharjoitteluaika noin 15:sta tuntiin.

Paikat ovat parantuneet kesäkuisesta fillarikolarista suhteellisen hyvin ja oikean jalan alempi nilkkanivelkin alkaa taas saada liikkuvuutta. Reisien lähentäjien kiinnityskohdat polvien seudulla ovat vaivanneet edelleen hieman, mutta kokonaisuudessaan voi jo sanoa, että paikat alkavat olla siinä kunnossa, että voin alkaa toteuttamaan syksyn treeniohjelmaa täyspainoisesti.

Tämän viikon keskeiset harjoitukset tulevat olemaan huomisen pitkät intervallit (3x2km) sekä perjantain lyhyemmät vedot (10x400m). Muut harjoitukset keskittyvät enemmän volyymiin eli pyrin juoksemaan peruskestävyyslenkit 14:sta ja 20:n kilometrin väliin ja viikonloppuna mahdollisesti yhden hieman pidemmänkin. Tärkeämpää on kuitenkin saada parannettua hapenottokykyä ja heräteltyä lihaksia ensi viikolla kisattavaan Helsinki Midnight Runiin, jossa kilpailemme Stadiumin SOC juoksutiimissä Tanskan Stadiumin joukkuetta vastaan. Lähtöryhmäni on sitä luokkaa, että tavoitteita on kilpailuun turha asettaa, mutta se ei menoa haittaa, koska hyväntekeväisyys on se pääasia. Eikä juoksun tarvitse toisaalta olla aina niin vakavaa!

2 comments

Kommentoi

Kommentit