JoonasEka kovempi treeniviikko

Ihan turhaan sitä tuli taas jännitettyä, hyvinhän se viikko lopulta meni, vaikka jouduinkin hieman muokkaamaan treenejä.

Viikon ensimmäinen laatu oli keskiviikkona juostu 30min VK kova. Nämä ovat jotenkin aina niitä treenejä, jotka stressaavat eniten, mutta päätin kuitenkin tarttua rohkeasti haasteeseen ja lähteä tavoittelemaan alle 3:45min/km keskaria. Kolme viikkoa takaperin juostu kymppi takaraivossa päättelin, että väsyneilläkin jaloilla tämän ei pitäisi olla mikään mahdoton tehtävä. En kuitenkaan ottanut huomioon tuulta… Kahden ensimmäisen kilsan ajan tuuli oli mukavasti myötäinen tai sivari ja matka taittui lähempänä 3:30 vauhtia. Pian tuuli kuitenkin alkoi puhaltaa vastaan ja juoksu alkoi muuttua todella raskaaksi. Loppu olikin sitten liukkaalla alustalla tuulta vastaan taistelua ja siksi olikin aikamoinen yllätys, kun kello pysähtyi 30 minuutin jälkeen 8,2 kilometriin, joka oli mennyt 3:39min/km keskarilla! Tällä vauhdilla olisi mennyt kymppi jo reippaasti alle 37 minuutin! Olin ihan naatti treenin jälkeen. Uupunut, mutta onnellinen.

joonas_laurila_vauhtikestävyys

Viikon toisena laatuna piti olla 400m/400m nopeustreeni, mutta sunnuntain loskainen ja liukas sää pilasi suunnitelmat tämän osalta. Ja aikataulut eivät antaneet periksi lähteä matkustamaan halliin. Katsellessani ikkunasta säätä sain idean, että voisin katsoa, miten keskiviikon treeni on kantanut vauhtien suhteen. Mitä jos juoksisin rennon reippaasti 75-85 minuuttia? Tätä ei tarvinnut kauaa miettiä, kun huomasin jo sitovani kengännauhoja. En ollut pitkään aikaan tehnyt tällaista harjoitusta ja olen aina pitänyt pitkistä, rennon kovaa tehdyistä treeneistä. Päättelin astuessani ulos, että jos fiilis on hyvä ja kroppa toimii niin keskarin pitäisi asettua johonkin 4:05-4:10 välille. Juoksin vajaat 10min kevyttä lämpöä mittari pois päältä fiilistellen kropan kondista. Päätin pitää lämmöt suhteellisen lyhyinä, koska treeni  tulisi olemaan sen verran pitkä ja kroppa ehtisi kyllä lämmetä riittävästi sen aikana. Sitten ei muuta kuin juoksemaan.

Ja treeni sujui seuraavasti:

Sunnuntain_vk_reipas_joonas_laurila_movescount

Aika nappiin se sitten meni. 85 minuutti 4:02min/km keskarilla ja pikku palautus päälle ja se oli siinä. Sää oli kieltämättä hankala, mutta siitä huolimatta juoksu tuntui alusta loppuun todella hyvältä ja pikku liukkaus ei paljon haitannut, kun asento pysyi hyvin kasassa. Jalat kastuivat jo lämmittelyn aikana eli paljon tarvinnut varoa lammikoita. Annoin vaan mennä rennosti ja nautin joka askeleesta! Mahtava lenkki!

Viikkokilsoja tuli ihan kivat vajaa 110 kilsaa ja muutenkin treeniviikko meni tosi kivasti. Kovat treenit nyt vähän muuttivat muotoaan, mutta pääasia, että sain tehtyä kovemman viikon, joka sisälsi pari laatutreeniä ilman ongelmia. Kun aamutreenitkin sujuvat jo hyvällä rutiinilla ja fiiliksen määrittämänä, voin sanoa, että tästä on todella hyvä (ehkä vähän liiankin) jatkaa.

Week_summary_joonas_laurila_strava

Kävin tänään juoksemassa aamulla ja alkuillasta lähden juoksemaan toisen kerran palauttavaa. Välissä tein vähän huoltotoimenpiteitä. Tuntuu, että kroppa on palautunut tosi hyvin eilisestä ja on nyt valmis tämän viikon haasteisiin.

Tämän viikon laatuna tulevat olemaan 30-40min tempo ja 4-6x1000m (2minRec) + 5-6x400m (3minRec) eli tonnit pitäisi juosta jonnekin noin 3:35-3:25 pintaan ja neloset sitten niin kovaa kun vain pääsen.   Vaikka kunto onkin nousussa ja vauhtikestävyys aika hyvissä kantimissa, nopeuskestävyys onkin sitten ihan toinen juttu. Muutaman päivän päästä sitten nähdään, missä mennään ja siitä lähdetään sitten petraamaan.

Peukut pystyyn, että tästä viikosta tulee yhtä hyvä kuin viime viikosta!

Kommentoi

Kommentit