JoonasEi se ylimenokausi ihan pelkkää lepäämistä ole.

Ensimmäinen viikko ylimenokautta meni hieman toisin kuin suunnittelin. Pelkästään maanantain ja torstain välillä juoksukilsoja kertyi yli 70 kilsaa, minkä takia loppuviikko meni sitten lähes täyslevossa ja ASA:n videoprojektin parissa, mistä on luvassa myöhemmin hieman lisää tietoa. Tällä viikolla on pakko alkaa pikkuhiljaa keskittymään myös muuhun kuin juoksuun ja siksi loppuviikon ohjelmassa tuleekin olemaan enemmän voimaharjoittelua sekä vesijuoksua. Juoksu tulee totta kai olemaan mukana, mutta nyt hieman maltillisemmin kuin viime viikolla. Voimaharjoittelussa fokus tulee seuraavien viikkojen aikana keskittymään pakaroihin sekä keskivartaloon ja vesijuoksun kautta haen taas liikeratoja kuntoon. Samalla pitäisi saada erilaiset pikkuvammat ja jumit paranneltua, jotta olen täydessä iskussa viimeistään lokakuun viimeisellä viikolla. Onneksi tässä nyt on vielä paljon aikaa miksi uskon, että tulen olemaan kunnossa, kun uusi ohjelma alkaa.

Tämän ja seuraavan viikon suurin homma tulee kuitenkin olemaan uuden ohjelman rakentaminen. Kuten olen jo vissiin muutamaan otteeseen maininnut, tulen käyttämään pohjana Danielsin eliitiohjelmaa, jota olen muokannut enemmän tällaisen harrastelijajuoksijan lähtökohtia ajatellen. Ennen kuin hyökkään uuden ohjelman kimppuun on syytä analysoida tarkasti viime kevät sekä loppukesän ja alkusyksyn nopeusjakso. Niiden pohjalta on sitten tarkoitus rakentaa vauhdit ja intensiteetti Bostonin ohjelmaan. Toinen asia huomioonotettava asia uuden ohjelman rakentamisessa tulee olemaan se, että valtaosa harjoittelusta tulee tapahtumaan talvella. Suomen aina niin ihan talvi asettaa hieman haasteita tiettyjen harjoitusten tekemiselle, minkä takia joudun rakentamaan ohjelmaan myös muutaman harjoituksen kohdalle vaihtoehtoisia harjoituksia. Samalla täytyy ottaa huomioon myös mahdolliset matkat, jotka saattavat tarjota hieman paremmat harjoitusolosuhteet, jotka täytyy tietenkin hyödyntää.

Eikä se puuha ylimenokaudella suinkaan tähän lopu. Bostonin lennot ovat nyt hoidettu ja lennän sinne kisaa edeltävän viikon torstaiksi SAS:lla, jotta ehdin tehdä tyhjennystreenin ja tankkauksen. Seuraava projekti onkin sitten hotellin hommaaminen ja se ei tule halvaksi. Jos kerran lähden reissuun yksin, en jaksa hommata hotellia mistään kaukaa, vaan ihan keskustasta.

Muutakin käytännön puuhaa riittää, koska olen lähdössä valmennettavien kanssa Tukholmaan eli sinne pitää saada myös lennot, hotellit ja ilmoittautuminen hoidetuksi. Kaksi maraa reiluun kuukauteen arveluttaa, vaikka olenkin Tukholmassa vain kiriapuna. Näin kevään ohjelma alkaa jo muodostumaan varsin mukavasti. Joku puolikas olisi vielä kiva upottaa johonkin väliin, mutta tämä vaatii vielä hieman pohtimista, koska molemmat Helsingin puolikkaat asettuvat suoraan marojen jälkeisille viikoille. Jos jätän Tukholman juoksematta voisin yrittää juosta ennätystä Helsinki Half Marathonissa… Huokutteleva ajatus, mutta täytyy vielä pohtia asiaa.

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Mitä vinkkejä vesijuoksuun jotta siitä saisi kaikki hyödyt irti? Välillä olisi hyvä tehdä sitäkin kun tulee kilometrejä välillä viikossa helposti 140…