JoonasAurinko 1 – Joonas 0

Eilen oli ohjelmassa viimeinen pitkä lenkki ennen Tukholman marathonia. Kyseessä oli lenkki oli tarkoitus vetää niin, että kolmen kilometrin lämmittelyn jälkeen juoksisin 21 kilsaa noin 4:10-3:55min/km välisillä vauhdeilla ja päälle sitten palauttavaa.

Kuumassa ja aurinkoisessa säässä juostu lenkki teki kuitenkin tepposet. En jotenkin ajatellut yhtään, että ulkona voisi todella olla yli 23 astetta varjossa, mutta lämmittelyn jälkeen se oli viimeistään selvää. En ollut suunnitellut juovani kisavauhtisen pätkän aikana, mutta reilun 20:n kilometrin jälkeen minun oli pakko lopulta pysähtyä ja kaataa vettä päälle, koska kehon lämpötila oli noussut niin paljon. Positiivinen asia oli se, että varsinainen jano ei päässyt pahimmin yllättämään. Viilennys auttoi ja huono olo meni pois aika nopeasti ja sain lopulta vedettyä treenin kunnialla kotiin.

Jalat tuntuivat aika väsyneiltä lauantain treenien ja kaupunkivaelluksen jäljiltä, mutta aiemmin viikolla hieman vaivanneet penikkakivut eivät enää haitanneet eli kokonaisuudessaan pientä uupumusta lukuunottamatta treeni meni suhteellisen kivasti, mutta annan voiton silti auringolle. Tukholmassakaan ei ole tarkoitus juoda kuin ihan muutamassa pisteessä, mutta suihkujen läpi täytyy muistaa kirmata. Tämä lenkki toimi siinä mielessä konkreettisena muistutuksena siitä. Samoin vauhtien kanssa täytyy olla tarkkana, jos mittari kohoaa reippaasti yli kahden kympin.

Suunto Movescount

Kisavauhtisen pätkän keskivauhdiksi tuli lopulta ihan ok 4:04min/km ja koko lenkin (28km) 4:15min/km eli keskivauhtikin pysyi alle kolmen tunnin vauhdissa. Sykkeet nousivat aika korkealla (KA 165bpm kisavauhtisella, kokonaisKA 159bpm), mutta sen pistän auringon ja ajoittain puuskittaisen tuulen piikkiin. Kaikkein positiivisin merkintä tulee kuitenkin siitä, että nyt jalat tuntuvat itseasiassa todella hyviltä kaikkialta muualta paitsi oikeasta pakarasta, joka otti hieman turpaan lauantain kirmailuissa Erlingin kanssa. Kävin eilen illalla ja tänään aamulla polkemassa kevyet palauttelut ja tein päälle vielä poikkeuksellisen huolelliset dynaamiset ja se kannatti!

Tällä viikolla ohjelmassa on lähinnä kevyitä lenkkejä avaavilla 80-200m vedoilla. Viikkoon mahtuu myös vielä kaksi hieman kovempaa treeniä. Keskiviikkona tai torstaina juoksen 3kmL + 3x3kmT + 3kmP ja lauantaina tai sunnuntaina 3kmL + 3x3kmT + 8-12kmKevyttä, riippuen siitä, mitkä fiilikset ovat jaloissa.

Tukholma siis lähestyy kovaa vauhtia ja pikkuhiljaa pitää alkaa miettimään myös sitä, millä kengillä tulen juoksemaan Tukholmassa. Tavallaan houkuttaisi kokeilla juosta New Balancen RC1400:lla, mutta voi olla että kallistun varmaan valintaan ja juoksen aiemmin kisoissa toimineilla kengillä eli feather 2:lla tai Ace 4:lla. Myös energy boost houkuttaisi testata ja se voisi olla ihan järkevä valinta, koska tarkoitus ei ole kuitenkaan juosta ihan maksimeilla.

Kommentoi

Kommentit