JoonasAskelfrekvenssin harjoittelua matolla

Tein eilen vuoden ensimmäisen kovan treenin joka oli seuraavanlainen:

3km reipasta + 6km Tempo + 4min kevyttä + 4,5km Tempo + 3min kevyttä + 3km Tempo + 2min kevyttä + 1,5km Tempo + 2km palautusta

Tein treenin matolla ja treenin harjoitusvaikutuksen lisäksi tutkin samalla sitä, miten paljon askelfrenkvenssi vaikuttaa vauhtiin. Ensimmäisen vedon pystyin juoksemaan vielä aika kovalla frenkvenssillä ja se sujuikin kaikkein parhaiten. Keskivauhti oli 3:29min/km. Täydellinen veto ainakin omasta mielestäni. Seuraava, 4,5 kilometrin veto olikin jo rankempi. Keskivauhti putosi 3:35min/km:iin ja sykkeet lähtivät nousuun. Tähän vaikuttaa tietenkin väsymys, mutta myös se, että maitohapot alkoivat jo vaikuttaa ja askelfrekvenssi putosi. Kolmas veto (3km) oli ehkä harjoituksen kaikkein raskain ja tuntui siltä, että jalat eivät enää jaksaneet kunnolla. Keskivauhti putosi 3:39min/km:iin ja tuntui siltä, että jalat alkoivat olla jo aika hyvin hapoilla. Viimeinen, 1,5 kilometrin veto sujui hieman paremmin. Tämä saattoi johtua siitä, että tiesin harjoituksen olevan lopussa ja pystyin antamaan vetoon hieman enemmän paukkuja kuin kahteen edelliseen. Keskivauhti parani (3:31min/km) ja suuri vaikutus tähän oli sillä, että sain askeleen taas toimimaan nopeammin.

joonas laurila joonas laurila

Kokonaisuudessaan harjoitus sujui yli odotusten ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Ainoa suuri virhe harjoituksessa oli se, että en keskittynyt kahdessa keskimmäisessä vedossa askeleeseen niin paljon kuin olisi pitänyt, minkä takia keskittyminen herpaantui vauhtien säätelyyn ynnä muuhun epäolennaiseen. Ensi kerralla voisin kokeilla vaikka juosta tempotreenin kuulokkeiden ja metronomin kanssa ja katsoa, onnistuisinko sitä kautta pitämään vauhdit tasaisempina. Toinen vaikuttava tekijä on tietenkin myös se, että ensimmäinen veto saattoi olla hieman liian kova ja keskivauhdin pieni pudotus olisi voinut olla paikallaan.

Suurempi virhe olisi sitten se, että pyrin korjaamaan kuumassa salissa syntynyttä nestehukkaa liian nopeasti, minkä seurauksena maha kramppasi koko illan aika rajusti. Ei siis ollut mikään mukavan perjantai-ilta. Tämä oli täysin oma virhe. Vaikka treeni sujuikin hyvin, oli keskittyminen jotenkin vaillinaista. Päässä pyöri vähän liikaa asioita, minkä takia homma ei mennyt ihan putkeen. Tässä sitä taas huomattiin, kuinka tärkeää on keskittyä joka ainoaan treeniin kunnolla…

Frekvenssiharjoitukset jatkuvat tänään kevyellä palautuksella sekä marathonprojektin tekniikkatreeneillä. Viikon viimeinen treeni on huomenna tehtävä kevyt pitkä lenkki (29km), jonka pyrin myös juoksemaan vähän tiheämmällä frekvenssillä. Askelfrekvenssi on vaikuttanut aika paljon vauhteihin ja muutenkin viimeisten kuukausien aikana jalat ovat kestäneet paljon paremmin. Tiheämmän frekvenssin kautta on ollut helpompi pitää yllä vauhteja ja askeleesta on tullut vähemmän kuluttuva. Lisää treeniä vaan niin hyvä tulee.

Nyt avaamaan paikkoja ennen harjoituksia,

Mukavaa viikonloppua!

1 comment

Kommentoi

Kommentit