JoonasASA:n testissä adidas adizero adios boost

Viimeinen adidaksen tänä vuonna markkinoille tuoma boost-malliston kenkä, adidas adizero adios boost on nyt sitten testattu. Ja kattavasti onkin. Olen nimittäin juossut adios boosteilla nyt toukokuun viimeiltä viikolta lähtien. Aloitin testit samplejen kanssa, minkä takia testiraportin kirjoittaminen venyi syksyyn, koska halusin testata myös markkinoille saapuneen tuotantomallin. Jarno ehti testata kenkää taas noin puolitoista kuukautta. Nyt testit on tehty ja tässä Jarnon ja minun mielipiteeni siitä, millainen kenkä adios boost oikein on. Perinteiseen tapaan käydään kuitenkin ensin läpi kengän ominaisuudet, että on jotain mitä vastaan voimme peilata omia ajatuksiamme kengästä.

Ominaisuudet:

Paino: noin 227gr. (42 2/3 – US9)

Droppi: 9mm (19.5mm kanta – 10.5mm päkiä)

Päällinen: Synteettistä Coolever Meshiä, varvasboksi on suojattu sisältä pehmeällä kankaalla. Synteettiset päällisen tukirakenteet on hitsattu kiinni meshiin.

Välipohja: Pääosin boost-vaahtoa, välipohjan yläosa on EVA:a, kuten myös varpaiden alue.

Ulkopohja: Continentalin kumia yhdistettynä riisuttuun quickstrike-rakenteeseen. Osa päkiäseudusta on tehty painon vähentämiseksi kankaaseen kiinnitetyistä kumipaloista.

Testit

Joonas

Tulikaste

Kengät joutuivat kovaan testiin heti ensimmäisellä viikolla, kun päätin lähteä juoksemaan niillä Tukholman maratonin. Tulokset puhuvat puolestaan. Muutenkin istuvuus ja alustatuntuma veivät allekirjoittaneen mukanaan heti ensimmäisestä kerrasta lähtien, vaikka alkuun hieman jännitti lähteä juoksemaan maraa kengällä, jossa oli kärjessä vain noin 2 mm tyhjää. Ongelmia ei kuitenkaan ilmennyt ja kenkä toimi kuin unelma. En suosittele kaikille tällaista kulmaa uuteen kenkään tutustumisessa, mutta omalla kohdallani se kannatti.

Koko ja rakenne

Adios boost on  suhteellisen matalapohjainen (adizero boostin päkiä on 10,5 mm:n korkeudessa ja adios 2:n 15 mm:n) kisakenkä, jonka boostista ja EVA:sta koostuva välipohja antaa erinomaisen tuntumaan alustaan. Matalan profiilin toinen hyvä puoli on se, että kenkä on stabiilimpi verrattuna adistar- ja energy boosteihin, kun vauhdit nousevat. Esimerkiksi kovemmissa vauhtikestävyysharjoituksissa jalkaterät pysyvät paremmassa asennossa myös käännöksissä ja alustatuntuma ei katoa. Kenkä on leveydeltään ehkä hieman kapea peruskestävyyskenkiin verrattuna, mutta kisakenkien suhteen koon voi sanoa olevan normaali tai hieman normaalia leveämpi. Itse käytän sitä samankokoisena kuin peruskestävyyskenkiäkin. Kokonaisuudessaan sanoisin kuitenkin koon ja istuvuuden olevan lähempänä adios 1:stä kuin adios 2:sta.

Adidas adizero adios Boost on kisa- ja vauhtiharjoituskenkä, minkä takia sen rakenne on pyritty riisumaan mahdollisimman kevyeksi. Päällisen ohut, kaksikerroksinen mesh  ja hitsatut tukirakenteet sitoivat jalkaterän hyvin kenkään, eikä jalka päässyt pyörimään kengässä kovemmissakaan vauhdeissa. Varvasboksi on rakennettu hieman eri tavalla verrattuna moniin muihin adidaksen kenkiin, koska siitä puuttuu ulkoinen toe puff -suoja. Adios boostissa suoja on rakennettu painon vähentämiseksi boksin sisään, minkä ansiosta materiaaleja ja saumoja on vähemmän. Päällinen on kestänyt kovassa käytössä hyvin, mutta sen huomasin, että jalkojen osuessa toisiinsa voi mesh alkaa hankauksen seurauksena rikkoutua. Kantakappi on kisakengille tyypilliseen tapaan matala, jottei se pääsisi hankaamaan tai painamaan akillesjännettä. Iltti on ohut ja hyvin istuva.

Välipohjan sekä pohjan rakenne noudattavat myös hyvin kisakengältä vaadittavia ominaisuuksia. Välipohjan ominaisuudet toimivat hyvin ulkopohjan ja tukirakenteiden kanssa, varsinkin kovissa vauhdeissa. Adios boost on kisakengäksi kiertojäykkä, mutta rullaavuus on saatu aikaiseksi rakentamalla kengän etuosasta löysempi. Kiertojäykkyystuki ”hajoaa” kolmeen osaan jalkaterän pitkittäiskaaren jälkeen. Tämä ohjaa ponnistusta oikeaan suuntaan stabiloiden samalla pronaatiovaiheen viimeistä vaihetta varvastyönnössä. Jos koon puolesta adios boost on lähempänä adios 1:sta, kallistuu se jäykkyyden puolesta taas enemmän kohti adios 2:sta. 9 millin droppi ei tuntunut omasta mielestäni hullummalta ja ainakin muihin boost-malleihin verrattuna kannan suhteellisen maltillinen rakenne miellytti todella paljon.

Kestävyys

Koska adidas adizero adios Boost on kisakenkä, ei sen kestävyys ole samaa luokkaa kuin peruskestävyyskengillä. Huomasin testeissä, että kengän kärjen kumi kuluu aika nopeasti, jos kengillä tekee harjoituksia radalla tai tekee paljon tekniikkaharjoituksia esimerkiksi hiekalla. Siksi suosittelen kenkää nimenomaan kisa- tai vetokengäksi, jos haluaa pidentää sen käyttöikää. Toinen huomaamani asia oli, että oman juoksutekniikkani voimakas varvastyöntö kuluttaa kenkää nimenomaan kärjestä.

Yhteenveto

Adizero boost on todella hyvä, ehkä paras kenkä, jolla olen koskaan juossut. Käytän sitä lähtökohtaisesti kisa- (maraton ja puolikkaat) ja vauhtikestävyyskenkänä, mutta myös peruskestävyyslenkeillä. Alustan suhteen se soveltuu mielestäni parhaiten asfaltille ja hienojakoisille hiekkateille. Ohuen pohjan takia varsinkaann leikattu jalkani ei tykännyt hyvää esimerkiksi hieman isommista kivistä, jotka tuntuivat pohjan läpi päkiäseudulla. Muuten juoksutuntuma on hyvä olipa vauhti mikä tahansa.

Jos olet kevytrakenteinen juoksija ja juokset noin kolme kertaa viikossa vain peruskestävyyttä, voi adios boost olla hyvä vaihtoehto ainoaksi kengäksi, koska se on keveydestään huolimatta suhteellisen hyvin vaimennettu ja jäykkä kenkä.

Kenkä ei kuitenkaan ole kaikkia varten. Esimerkiksi kisaajat, jotka ovat tottuneet hieman kovempiin ja matalampiin kenkiin, voivat kokea adizerot jopa liian pehmeäksi. Toisaalta taas 9 millimetrin droppi yhdistettynä hyvään vaimennukseen voi olla hyvä lähtökohta hieman matalamman volyymin kenkiin tutustuvalle juoksijalle.

Itselleni se on ollut täydellinen lisä rosteriin ja olen juossut sillä todella paljon erilaisia treenejä palauttavista lenkeistä aina maratoniin saakka. En ole mikään kevyrakenteisin juoksija, minkä takia pieni vaimennus on aina paikallaan, kunhan tuntuma alustaan pysyy hyvänä.

Erityismaininnan kenkä saa sen toiminnallisuudesta mäissä. Mäet ja varsinkin alamäet tuntuvat adios boosteilla juosten todella hyvältä tuntuman suhteen. Pitoa löytyy riittävästi ja kenkään uskaltaa luottaa myös kovemmissa vauhdeissa. Esimerkiksi Tukholmassa Västerbron sillan pitkä alamäki meni alas todella mukavasti rullaten!

[divider_line]

Jarno

Ensivaikutelmat

Sain adizero boostin samplet testiini eräänä kauniina kesäpäivänä Eläintarhan kentällä ja tykästyin saman tien kenkään. Se tuntui mukavan kevyelle, mutta samalla vaimennus ja tukevuus vaikuttivat riittävän myös pidempiin kisoihin. Tämä ei varsinaisesti ollut jymy-yllätys, koska olin Joonakselta kuullut kengän hyvistä puolista sekä juossut jo energy boosteilla ja adistar boostilla. Olin myös tykkännyt aikanaan adidas adizero adioksista.

Päällinen ja istuvuus

Jalkani pysyi kengässä erittäin hyvin paikallaan, minkä takana uskoisin olevan tavallista kisakenkää aavistuksen paksumman päällisen. Normaalisti olen tottunut kevyissä kisakengissä päällisiin, joiden läpi voin ihailla sukkieni väritystä, toisin sanoen ne ovat äärimmäisen ohuita. Adizero boostissa päällinen on kuitenkin hieman totuttua paksumpi ja koostuu selkeästi kahdesta kerroksesta. Ylempi kerros on verkkomaisempaa avointa meshiä, kun taas alempi kerros harsomaisempaa meshiä. Kengän kantaosassa ja keskikohdalla päällisen tukielementtejä on myös runsaammin kuin päkiällä, jossa rakenteesta huolehtii pienempi hitsattu tukisuikale sekä varvasboksin sisäosan alareunassa oleva vahike- ja pehmennyssuikale.

Päällisessä on kuitenkin säilynyt aiemmista adioksista tuttu verkkomainen tuntuma, mikä ilahdutti minua.

Samplen perusteella on toki mahdoton sanoa varsinaisen tuotantomallin koosta mitään varmaa, mutta minulla adizeron boostista sopi hyvin tavallinen kokoni eikä leveyskään osoittaunut liian kapeaksi. Adizero boost lieneekin siis hieman leveämpi kuin aiemmat adios-kollegansa.

Pohja

Pohja oli siis minut nopeinten vakuuttanut osa. Boost-elementtiä eli lisäkimmoisuutta askeleessa olin ensi-ihastuksessa aistivinani, mutta ensilenkin jälkeen vau-tuntemus katosi. Tämä ei toki tarkoita, että kengän ominaisuudet olisivat muuttuneet vaan aistit tottuvat nopeasti hyväksi kokemiinsa asioihin.

Tuntoaistieni turruttua ja totuttua kengät eivät silti hidastuneet tai huonontuneet vaan meno maistui yhä mukavalle. Vaimennusta riitti edelleen ruhtinaallisesti tämän kategorian kengäksi, minkä ansiosta pienet virheet alastulossa sai helpommin anteeksi. Oikeastaan vasta yli kolmikymppisten lenkkien lopussa aloin aistimaan, että kenkä on tosiaan kevyempi kisakenkä eikä tavallinen pk-kenkä. Esimerkiksi pidempiä ja jyrkempiä alamäkiä juostessa virheaskeleet tai raskaat kantapäätömäyttelyt kyllä huomasi, vaikka alkupuolella lenkkiä moista kumpua ei olisi edes havainnut.

Yksi ehdoton hyvä puoli kisakenkien pohjissa yleisesti verrattuna kevyisiin trainereihin ovat kisakenkien pohjassa olevan lisäpitoa tarjoavat kuminyppylät. Ne auttavat asvaltilla juostessa, kun on märkä keli tai jyrkempiä mutkia. Adizero boostin nyppylät eivät tehneet poikkeusta vaan pito oli erinomainen.

Tuntuma

Adizeron juoksutuntuma osoittautui itselleni miellyttävän monipuoliseksi. Kengällä pystyi juoksemaan huoletta sekä kovempia että hitaampia lenkkejä, ilman tunnetta kengän pakottavuudesta tietynlaiseen askeleeseen. Kärjistetysti ilmaisten kevyisiin lenkkeihin tarkoitettu kenkä tuntuu usein liian möhkälemäiselle nopeammissa vauhdeissa, kun taas kevyt kisakenkä tuntuu vaativan liikaa huomiota askellukseen hitaissa vauhdeissa. Adizerolla tätä ongelmaa ei juurikaan ollut, kenkä oli jopa yllättävän anteeksiantavan oloinen juostessa hitaampia palautteluja. Tähän varmasti vaikutti suhteellisen korkea droppi, vaimennuksen suuri määrä sekä pohjan jämäkkyys, josta seuraavaksi lisää.

Boost on kantapäästä varsin kiertojäykkä ja keskikohdasta sekä päkiästä kohtuullisen kiertojäykkä. Uhraamatta kevyttä kisakenkäfiilistä adizero antaa varsinkin lyhyillä matkoilla anteeksi paljon askelvirheitä,  kevyempirakenteisilla ja tehokkailla juoksijoilla tämä ulottuu myös pidemmille matkoille.

Päkiän pituussuunnan löysyydessä kenkä on ehdottomasti enemmän adios 2:n kuin 1:n luokkaa. Päkiää taitettaessa popin eli kohdan, jossa päkiä taipuu, löytää varsin selkeästi. Itse olen juossut sekä löysemmillä (joissa popin sijaan päkiä on löysempi koko pituudeltaan) että napakammilla päkiäratkaisuilla, enkä vieläkään ole kyennyt ratkaisemaan kummasta pidän enemmän, koska molemmat tuntuvat toimivan hyvin. Adizero boostin tapauksessa päkiän poppi toimii erittäin hyvin, koska se ei tuntut liian jäykälle missään vauhdissa, mutta samalla sain päkiän alle riittävän tuen ponnistukseen kovemmissa vauhdeissa.

Yllä oleva kuvaus verrattain hyvästä vaimennuksesta ja pohjan napakkuudesta tarkoittaa luonnollisesti sitä, että löysemmistä, mataladroppisemmista sekä hieman vähemmän vaimennusta tarjoavista kisa- tai harjoituskengistä pitävät eivät välttämättä tykästy adidas adizero adios boostiin sen ”runsauden” vuoksi. Toisaalta lähes kaikille muille kenkä tarjoaa yllättävän paljon vaimennusta ja juoksuvarmuutta, uhraamatta kuitenkaan liiaksi kisakenkämäistä keveyttä tai juoksutuntumaa. Voinkin siis näiltä osin yhtyä Joonaksen hahmottamiin kuvailuihin kengän sopivuudesta erilaisiin käyttötarkoituksiin eri juoksijiolle.

[divider_line]

Berliinissä juostu maailmanennätys juostiin ainakin kuvien perusteella vielä adios 2:lla, mutta viime viikonloppuna juostun Chicagon marathonin voittaja juoksi adios boosteilla. Vaikka juoksija onkin ajan takana, on mielenkiintoista, että adioksella juostaan jatkuvasti kovaa. Huhujen mukaan adidas on tuomassa ensi vuonna markkinoille lisää boost-kenkiä eli eiköhän sieltä ole jossain välissä tulossa muitakin adizero-malliston kenkiä boost-välipohjalla. Olisi esimerkiksi mielenkiintoista päästä testaamaan Takumi Seniä tai Hagiota boostilla. Jäämme odottamaan, mitä on luvassa…

Kuvat: adidas / Pasi Salminen

8 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Kiitos hyvästä arvostelusta. Yksi kysymys nousi vain mieleen. Olen viimeisen reilun vuoden ajan kipittänyt trendin orjana minimalistisilla ja barefoot-tossuilla. Tällä hetkellä ajatellen, että voisin hieman suojelevammatkin kengät hankkia. Haluaisin kuitenkin, että nämä kengät muistuttaisivat fiilikseltään matalaprofiilisia minimalistisia tossuja. Tällaiset tossut tarjoavat miellyttävän vauhdikkaan tunteen (tosiasiallisesta vauhdista riippumatta), jota tuetuimmista tossuista en koe saavani. Kyselisinkin, löytyisikö arvostelluista boosteista tarpeeni täyttävät kengät? Kuinka ne eroavat esimerkiksi niken free run 3:sta, joka on jo hieman tuettu mutta kuitenkin kai minimalistisiksi laskettava malli?

  2. Moi,

    Aika osuva arvio eli myös omasta mielestäni paras kenkä ikinä. Kestosta sen verran että kuluu tosiaan kärjestä ainakin omalla juoksutyylilläni ja viime aikojen hiekoitettu asfaltti nopeutti kulumista. No 500km meni näillä kengillä asfaltilla.

    Saas nähdä ovatko näiden tilalle juuri hankitut Glide Boostit läheskään yhtä hyvät. Kestolta odotan ainakin enemmän koska rakenne on paljon vankempi.

    Kiitos hyvistä tuotetesteistä,
    -Kari-

  3. Miten on testauspohjalta, riittääkö tässä kengässä vaimennus yli 80-kiloiselle juoksijalle maratonille asti ?

    Tietysti jalkojen kestävyys on yksilöllistä ja sitäkin pystynee treenaamaan juoksemalla kisakengällä kilsoja alle.

    • Riittää helposti, mutta suosittelen silti ottamaan kunnolla tuntumaa kenkään ennen kisaa. Jalkojen kestävyys on yksi asia, mutta vielä tärkeämpi on juoksutekniikka ja sen taloudellisuus. Ainakin päkiäjuoksussa kenkä on toiminut itselläni moitteettomasti ja painan itse kisoissa hieman alle 80kg.

      Joonas