JoonasAlkaahan se vauhti löytymään!

En malttanut säästää viime maanantain fiilistelyitä ensi viikkoon. Viikon ensimmäisen treenin tavoitteena oli nauttia aurinkoisesta kevätpäivästä ja juosta jalat auki viikonlopun messurupeaman jäljiltä. Mahtavaa sää ja kuivat Helsingin rantatiet johtivat kuitenkin siihen, että lenkistä tulikin hieman kovempi, kuin mitä olin odottanut.

Lähdin liikkeelle sellaista semi-iisiä vauhtia, kun rullailin keskustasta kohti Lauttasaarta. Pieni vastainen ei haitannut menoa ja pian huomasin, että vauhdit olivat jo reippaasti alle 4:30:n. Koska fiilis oli loistava ja jalat tuntuivat hyviltä ja valmiilta vastaanottamaan reippaampia vauhteja  ajattelin, että miksei sitä kokeilisi juosta sillä lailla rennon kevyesti ja hieman vauhtia kiihdyttäen ainakin kymmenen kilometriä.

Lauttasaari on loistava paikka juosta, koska maasto on sopivan kumpuilevaa. Kierros Larun ympäri pitää sisällään riittävästi mäkiä, jotta homma ei olisi ollut liian helppoa. Takaisin itse treeniin. Vauhti jatkoi kiihtymistään eivätkä mäet haitanneet menoa, joten kymmenen kilometrin jälkeen päätin, että juoksen vielä yhden kilometrin reippaammin ennen palauttelua. 11 kilometriä tuli sopivasti täyteen liikennevaloihin. Ja 11:sta kilometri putosi jo 3:44:n vauhdilla!! Punaiset valot antoivat muutaman kymmenen sekunnin levon, jonka jälkeen piti aloittaa palauttelu. Kun lähdin taas juoksemaan, jalat vain jatkoivat menoa ja niinpä päädyin juoksemaan vielä kolme kilometriä reippaammin ennen vajaan 10 minuutin palauttelua. Lenkille tuli yhteensä mittaa vajaat 16km ja koko lenkin keskivauhdiksi 4:07min/km eli kyseessä oli ehdottomasti vauhdikkain treeni lähes vuoteen!

Screenshot 2015-03-11 10.18.57 Screenshot 2015-03-11 10.18.41 Screenshot 2015-03-11 10.18.19

Vauhdin ylläpito tuntui hyvältä ja jalat toimivat kadenssinkin puolesta tosi hyvin eli on todella vaikeaa löytää lenkistä mitään negatiivista. Ja hyvä niin. Kiva saada kunnon onnistuminen viikon alkuun. Ainoa ongelma lenkillä oli tuuli, joka puhalsi aika paljon katupölyä ja lenkin jälkeen yskin aika tovin pölyä keuhkoista. Kevät on pirullista aikaa katu- ja siitepölyn takia. Mutta minkäs teet, pakko sopeutua. Juoksin treenin addun ultraboosteilla ja olin jopa hieman yllättynyt, miten hyvin kengät toimivat hieman kovemmissa vauhdeissa. Ylämäet tuntuivat pehmeyden takia hieman tahmeilta, mutta muuten kenkä toimi kuin unelma ja kadenssikin pysyi jo reippaasti yli 170:ssä askeleessa per minuutti!

Loppuviikon suunnitelmana on tuuletella vielä hetki maanantain treeniä ja juosta fiiliksen mukaan sellaisia reilun tunnin lenkkejä per päivä. Nyt on todella hyvä fiilis ja siitä pitää nauttia!

Kommentoi

Kommentit