JoonasAjatuksia mattojuoksusta

Tällä viikolla on taas ollut loistava mahdollisuus tutustua sään puolesta mattojuoksun saloihin. Juoksumatolla juokseminen eroaa aika paljon ulkona kirmailusta, mutta se ei silti tarkoita sitä, että se olisi huono harjoitusmuoto. Se on vaan usein ja useimmissa paikoissa pirun tylsää. Niin se vain on. Mattojuoksu on kuitenkin monipuolinen ja hyvä harjoitusmuoto ja talvella useissa tapauksissa fiksumpi ja toimivampi paikka treenata, ulkona paleltumiseen tai liukasteluun verrattuna.

Hyödyt

Mitä hyötyjä olen itse huomannut mattojuoksusta? 

Ensinnäkin, matto pitää suhteellisen hyvin, tietenkin maton kunnosta riippuen. Hyvä pito takaa ainakin itselläni se, että takaketju aktivoituu todella mukavasti. Toiseksi, matto tavallaan vie juoksijaa eikä päinvastoin. Maton liike keventää askeleen vetoa ja tämä mahdollistaa esimerkiksi ylinopeusharjoittelun. Koska matto vie juoksijaa askel mukautuu myös maton vauhtiin eri tavoin kuin ulkona. On myös muistettava, että askelfrekvenssin muutoksista johtuen maton ilmoittama vauhti ei välttämättä ole oma reaalivauhtia. Frekvenssiä muuttamalla vauhti voi muutta ilman, että nostaa tai laskee vauhtia. Itselläni askelfrekvenssi on usein hieman tiheämpi matolla, koska polveni eivät nouse niin paljon matolla kuin ulkona. Tämä johtuu osittain maton rajoittavista tekijöistä eli pituudesta ja koosta ylipäänsä. En vain uskalla juosta varsinkaan pienemmillä matoilla ja kovemmissa vauhdeissa niin, vaikka syytä olisikin nostaa polvea. Toinen maton ”viemiseen” liittyvä asia on se, että jos askel menee sivuun normaalista linjasta, voi seurauksena olla ongelmia varsinkin kovissa vauhdeissa. Jos askel osuu sivuun, kannattaa pyrkiä saamaan painoa jalan päälle, jotta et menetä tasapainoasi.

2015-12-09-HCT-joonas-juoksukuvat-41

Mattojuoksun kompensointi

Mattojuoksussa on otettava huomioon, että sisätiloissa harjoitellessa ei ole samanlaista maastonvaihtelua tai ilmanvastusta kuin ulkona. Jos ei halua rakentaa omaa tuulitunnelia niin tilannetta voi kompensoida maton kulmaa nostamalla aina hieman, 0,5-2 astetta tasaisesta ylöspäin. Tämä helpottaa myös oikean juoksuasennon löytämistä. Jos haluaa pyrkiä mahdollisimman paljon ulko-olosuhteita vaikuttavaan tilanteeseen niin maton kulmaa kannattaa nostaa sen mukaan, kuinka kovaa juoksee. Eli kevyemmissä vauhdeissa riittää hyvin noin 0-1 astetta ja kovemmissa vauhdeissa noin 1-2 astetta. Maton kulman kasvattamisessa on myös se hyvä puoli, että juokseminen päkiän kautta helpottaa. Matto on siis loistava väline treenata päkiäjuoksua tai vetävämpään juoksuaskelta.

2015-12-09-HCT-joonas-juoksukuvat-32

Miten sitten kenkien kanssa? Itselläni on ainakin helpompi juosta matalamman profiilin kengillä varsinkin kovemmat treenit, mutta myös joskus kevyempiä ja pitkät sitten hieman paremmin vaimennetuilla. Tykkään siitä, että alustan tuntee kunnolla ja tämä helpottaa myös nopeissa vauhdeissa reagointia mahdollisiin harha-askeliin, kun juoksija taistelee viimeistä vetoa matolla hämärän rajamailla. Jalkasi kyllä kiittävät kenkien vaihtelua, koska näin ne eivät pääse tottumaan helppoon alustaan liikaa. Ulkona juostessa jalat joutuvat tekemään monipuolisempaa duunia verrattuna mattojuoksuun, minkä takia jalat voivatkin kipeytyä mattojuoksusta eri tavoin. 

Tämä ei oikeasti ole mikään vitsi. Itse joudun tehostamaan kehonhuoltoa tällaisina aikoina, kun pakkanen pyörii parissa kympissä, koska juoksen lähes kaikki lenkit sisällä. Maton liike verrattuna ulkona lähes staattiseen alustaan on otettava huomioon, koska lihakset joutuvat tekemään kovempaa duunia kuin normaalisti. Tällä viikolla on töitä tehty varsinkin lantion kanssa, kun se on joutunut sivuttaisliikkeeseen tottumattomana kovemmalle rasitukselle.

2015-12-09-HCT-joonas-juoksukuvat-25

On selvää, että matolla juokseminen ei pärjää kokemuksena kunnon ulkolenkille. Miten siitä voisi sitten saada mielekkäämpää? Vauhtien ja kulman vaihtelu niin kevyissä kuin pitkissä lenkeissä tuo hommaan heti paljon enemmän mielekkyyttä, kun juoksusta ei tule monotonista junttaamista. Vauhtien vaihtaminen palvelee myös ulkojuoksun kannalta, koska eihän sitä koskaan juokse ulkonakaan samaa tasaista vauhtia koko lenkkiä. Eli vauhdit vaihtoon ja välillä pienempiä ja välillä taas isompia mäkiä lenkkien sekaan. Ihan kuin ulkona, vaihtelu virkistää!

Kokeilin myös tiistaina ensimmäisen kerran leffan katsomista. Laitoin Corella pari hyppyboksia maton eteen, sitten vain leffa pyörimään ja matto rullalle. Leffa näkyi ja kuului hyvin ja se toimi oikealle korkeudelle säädettynä myös hyvänä indikaattorina siitä, että juoksu pysyi tasaisena. Pomppiva tekniikka kun olisi sumentanut näkökenttää.

Minulle mattojuoksu on enemmänkin mahdollisuus kuin uhka. Moni kova harjoitus olisi jäänyt talvella kevyemmäksi tai kokonaan pois ohjelmasta, koska keli ulkona ei ollut sopiva. Itse rakastan kovien treenien lisäksi varsinkin kiihtyviä treenejä, joissa vauhtia ja kulma nousee loppua kohden. Aika menee kuin siivillä, kun treenissä on struktuuria!

Hyviä mattotreenejä kaikille!

5 comments

Kommentoi

Kommentit

    • Moikka Juulia,

      itselläni pakkasraja riippuu hyvin paljon siitä, millainen ilman on muuten ja millaisesta harjoituksesta on kyse. Jos kovan pakkasen lisäksi tuulee ja pakkaskerroin on näin korkeampi, voin siirtyä matolle vaikka taulussa ei olisikaan kuin vain -10°C. Kovat harjoitukset teen pääsosin sisällä, jos pakkanen on noin -10°C tai enemmän, koska hapenotto alkaa tuottamaan ongelmia. Jos taas juoksen vain kevyttä peruskestävyyttä niin kovempikaan pakkanen ei haittaa. Loppupeleissä pakkasraja on jokaisen oma subjektiivinen tunne, minulle siinä merkkaa edellemainittujen asioiden suhteen myös se, että en aina halua pukea päälle useita kerroksia vaatteita, vaan juosta kevyemmissä vaatteista salilla. Tärkeintä musta on se, että treenasipa missä tahansa, on fokus oltava harjoituksessa. Jos pakkanen ottaa päässe vallan, ei ole järkeä lähteä ulos pilaamaan harjoitusta.

      Hyviä juoksuja!

      Joonas

  1. Hyviä aukaisevia ajatuksia. Tänään juoksin ehkä elämäni neljännen tai viidennen kunnollisen mattojuoksun, jos ei sali alkuverkkoja oteta huomioon. Vähän hammasta puristaen tehnyt mattotreenit. Itse olen aika ”herkkä”, että -15’c alkaa olemaan absoluuttinen pakkasraja itselleni, joten pakko vain alkaa opettelemaan juoksemaan myös matolla. Laitetaan facessa jakoon! 🙂 Hyvät viikonloput sinne Stadiin päin!

    T. Kaitsu

    • Hyvää viikonloppua sullekin!

      Mattojuoksu vaatii tosiaan paljon harjoittelua, mutta maksaa kyllä musta itsensä takaisin talvella, varsinkin kovissa harjoituksissa.

      Tsemppiä treeneihin!

      J