Joonasadidasheimo mäkijuoksutekniikan parissa

Eiliset adidasheimon treenit keskittyivät mäkijuoksuun. Teemana oli kropan hermoston sekä sydän- ja verenkiertoelimistön herättäminen sekä juoksutekniikka ylä- ja alamäissä.

Aloitimme treenit noin 15min lenkillä, jonka jälkeen teimme useamman erilaisen sarjan skippejä, kuten polvennostojuoksua sekä pakarajuoksua. Harjoittelimme samalla myös kiihtyvää juoksua, askelfrekvenssin kasvattamista. Tämä osoittautuikin yllättävän hyödylliseksi, koska monet lähtivät kiihdyttämään liian nopeasti, joka sotki aluksi askelta. Toistot kunniaan, hetken harjoittelun jälkeen homma alkoi toimia ja kroppa alkoi olla valmiina itse mäkitreeniin.

Juoksimme eilen 5-6 kertaa noin 60-80 sekunnin mäkivetoja sekä 2 kertaa lyhyempiä all-out vetoja ennen palautusta. Treeni oli kova, mutta kaikki selvisivät siitä todella hyvin! Halusimme Jarnon ja Erlingin kanssa keskittyä tekniikan lisäksi myös heimolaisten henkisen puolen kehittymiseen. Pitkät, ei-maksivauhtiset sarjat mäkivetoja ovat rankkoja, mutta opettavaisia. Kisoissa pitkät ja mahdollisesti jyrkät ylä- ja alamäet voivat olla henkisesti todella raskaita ja siksi ne kannattaa ottaa haltuun mahdollisimman hyvin ennen kisaa. Mäkijuoksusta saavutettavat hyödyt ovat niin suuret, että jokaisen juoksijan kannattaisi ottaa vähintään yksi mäkinen lenkki tai mäkijuoksu viikko-ohjelmaansa. Näin pää alkaa pää alkaa kestämään mäkien juoksun kovemmilla vauhdeilla myös kisoissa.

Mäkijuoksu parantaa myös juoksuasentoasi, hapenottokykyä ja tietenkin kokonaiskuntoa sekä kykyäsi juosta mäkiä niin, että vauhtisi ei putoa liikaa pidemmissäkään kisoissa. Askeleesi olisi syytä olla hieman lyhyempi ja juoksuasentosi niin suorassa kuin mahdollista. Askeleen lyhentäminen estää sinua nojaamasta eteenpäin ylämäissä ja taaksepäin alamäissä. Hyvä juoksuasento ja vauhti ovat erittäin tärkeitä asioita, varsinkin juostessa alamäkiä, koska niissä loukkaantumisriski on hyvin suuri.

Väsyneenä ylämäen rasituksista juoksija jättää usein alamäissä huomiotta juoksuasennon ja askeleen suuremman liikelaajuuden. Alamäissä pitäisi muistaa myös askeleen rullaavuus ja veto. Voit vaikuttaa tähän esimerkiksi hidastamalla hieman vauhtiasi alamäissä ja keskittymällä pitämään juoksuasennon niin suorana kuin mahdollista. Kun juokset alamäkiä, jalkasi pitäisi osua suoraan kehosi alle, koska näin kehosi ja varsinkin polvesi joutuvat vähemmän kovan paineen alaisiksi.

Loivat ylämäet soveltuvat hyvin oman juoksutekniikan parantamiseen. Loivassa ylämäessä saat helpommin juostua päkiöilläsi.

Nyt on muuten enää viikko aikaa hakea Hannan, Stellan ja Eevan kesäheimoon!

Uusi, pelkästään naisille suunnattu heimo aloittaa huhtikuussa harjoittelunsa kohti elokuun lopun Midnight Runia. Tällä kertaa vetäjinä nähdään, Hanna Gullichsen, Stella Harasek ja Eeva Kolu.

#hannanheimo
Heimoonsa Hanna etsii hyviä tyyppejä, joiden kanssa nauraa isoon ääneen lenkillä ja sen jälkeen.
Hannan heimolainen on juossut jo aiemmin, mutta haluaa parantaa omaa tekniikkaansa ja aikojaan. Hannan heimossa vedetään vähän kovempaa. Kiroilla saa, mutta periksi ei anneta!

#stellanheimo
Stella etsii heimoonsa juoksutaipaleensa alussa olevia liikkujia, jotka tarvitsevat tsemppausta, treeniseuraa ja valmennusta treenin tehostamiseen. Lenkille lähdetään rennolla asenteella, mutta järkähtämättömällä motivaatiolla. Jos jaksat juosta viisi kilometriä kuolematta, pohjakuntosi on riittävä – jokainen kilpailee vain itseään vastaan.

#eevanheimo
Eeva ymmärtää, että liikunta ei ole kaikkien mielestä aina mahtavaa, mutta tahtoisi näyttää tänä kesänä kymmenelle tyypille, että se voi olla juuri sitä. Heimoonsa hän etsii naisia, jotka haluavat ennen kaikkea löytää juoksemisen ilon – keinot siihen etsitään yhdessä.

Koutseina ovat mun lisäksi ainakin Jarno, Laura ja Erling

Viimeinen hakupäivä 15.4.2015.

Hae osoitteessa adidasheimo.com

Kuvat: Mikko Rasila / adidas

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Hei! Tiedättekö onko tällaisia tapahtumia kenties Tampereella tai tänne tulossa? Pääkaupunkiseuduule on hiukan turhan pikä matka treenaamaan. 🙂

    • Voi hyvinkin olla tulevaisuudessa, sen verran paljon on tullut kyselyitä. Mitään en voi tietenkään luvata, mutta katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

      Joonas